Namaz Vakitleri

22 Cemâziye'l-Âhir 1446
23 December 2024
İmsak
06:47
Güneş
08:20
Öğle
13:08
İkindi
15:26
Akşam
17:47
Yatsı
19:14
Detaylı Arama

Ey Allah’ın Kulları Kardeş Olun! (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

27 Zilka'de 1406 / 03.08.1986
İskenderpaşa Camii / İstanbul

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın Hadis sohbetlerini 5 aşamada özetleyebiliriz.

a. İskenderpaşa Camii Sohbetleri (1977-1997)

Mehmed Zâhid KOTKU Hz. görevli oldukları İskenderpaşa Camii’nde, her pazar günü ikindiden sonra bir saat, cuma günleri öğleden önce 45 dakika Râmûzü’l-Ehàdis’ten hadis okuyup izah ederdi. 1977 yılının ilkbaharından itibaren bu dersler Mahmud Es’ad COŞAN tarafından yapılır oldu.

COŞAN, o yıllarda Ankara’da oturuyordu. Her hafta sonu İstanbul’a geliyor, pazar günkü hadis dersini yapıp geri dönüyordu. Tatillerde ve müsait zamanlarında cuma namazından önce de sohbet ettiği olurdu. Önemli bir engel olmadıkça, bu böyle devam etti.

13 Kasım 1980’de Mehmed Zâhid KOTKU Hazretleri’nin vefatından sonra da İskenderpaşa’daki dersler aynen devam etti. Hac veya başka bir seyahat nedeniyle yurtdışında olduğu zamanların dışında önemli bir aksama olmadı. 1997 Mayısında yurtdışına çıkıncaya kadar bu böyle devam etti. İskenderpaşa’daki son sohbeti 4 Mayıs 1997 pazar günü oldu.
COŞAN, derse besmele ve hamdele ile başlardı. Arkasından, “Kitapların en efdali Allah’ın kitabıdır, yolların en faziletlisi Peygamber (s.a.s.)’in yoludur. Sonradan uydurulan şeyler bid’attir. Her bid’at dalâlettir. Her dalâlet ve dalâlet sahibi cehenneme gider.” anlamındaki Arapça giriş cümlelerini söylerdi. Sonra, sıradaki ilk hadisin Arapça metnini okurdu.

Ondan sonra okunan kitap hakkında kısa bilgi verir; hadislerin okunmasına ve izahına geçmeden önce, başta Peygamber (s.a.s.) Efendimiz olmak üzere cümle enbiyânın, evliyânın, sülehànın; sâdât ve meşâyih-i kiramın ruhları için; kitabın müellifinin ve bu kitabın içindeki hadis-i şeriflerin bizlere kadar ulaşmasında emeği geçmiş olan ulemânın, râvilerin ruhları için; caminin bânisi İskender Paşa’nın ruhu için; bu hadis-i şerifleri dinlemek üzere oraya gelmiş olan kimselerin ahirete irtihal etmiş olan cümle yakınlarının ruhları için ve Mehmed Zahid KOTKU Hazretleri’nin ruhu için, bir Fâtiha, üç İhlâs-ı Şerif okunmasını isterdi.

Daha sonra, sıradaki hadis-i şerifin Arapça metnini okuyup, kelime kelime izahına geçerdi. Konuyla ilgili ayet-i kerimeler ve diğer hadis-i şeriflerle meseleyi bir güzel açıklardı. Sade ve anlaşılır bir Türkçe kullanırdı. Konunun iyi anlaşılması için misaller, hatıralar anlatır; şiirlere, Farsça ve Arapça beyitlere yer verirdi.

COŞAN, ilk yıllarda her sohbette 8-10 hadis-i şerif okuyup izah ederdi, sohbet süresi bir saati geçmezdi. Son yıllarda bu sayı 3’e kadar düşmüş, izah için daha çok vakit ayrılmış, sohbet süresi bir saati biraz aşmaya başlamıştı.

Sohbetin sonunda mutlaka Hatm-i Hàcegân yaptırırdı. Bazen, intisab etmek isteyenler için zikir dersi tarifi yapardı. Eğer vakit müsaitse, küçük notlarla soru gönderenlerin sorularına cevap verirdi.

Sohbetlere öncelikle gençler, öğrenciler, okumuş kimseler gelirlerdi. Fakat her yaştan ve her kesimden insana rastlamak mümkündü. Zamanla ilgi arttığı için, caminin etrafındaki evler satın alınarak cami genişletilmiş; hanımların ve erkeklerin sohbetleri takip edebilmesi için mekânlar yapılmıştır.

İskenderpaşa Camii’ndeki sohbetler, ilk yıllardan beri teyp kasetlerine kayıt edilmiştir. 1987’den sonra görüntülü video kayıtları yapılmıştır.

b. Ankara Özelif Camii Sohbetleri (1982-1996)

COŞAN, Mehmed Zâhid KOTKU Hz. vefat edip, irşad görevi kendisine intikal ettikten sonra, Ankara’da da hadis dersleri başlattı (1982). İlk önce çarşamba günleri evinin yanındaki Muradiye Camii’nde, daha sonra perşembe akşamları Özelif Camii’nde hadis dersi yapmaya başladı. Bir ara cumartesi günleri yapıldı. Emekli olup da Ankara’dan ayrıldıkları 1987 yılına kadar bu dersler devam etti. 1987’den sonra ise, her ayın ilk perşembe akşamı Ankara’ya gelip, bu hadis derslerini ayda bir yapmaya devam etti.

c. Sapanca Sohbetleri (1987-1989)

COŞAN emekli olduktan sonra Sapanca’ya yerleşmiştir. Orada oturdukları yıllarda (1987-1989), evinin yakınındaki Yüzevler Camii’nde cumartesi günleri, ikindiden sonra Muhtâru’l-Ehàdîs isimli kitaptan hadis dersleri yapmıştır.

Muhtâru’l-Ehâdîs kitabı muteber hadis kitaplarından seçilmiş ve ilk harflerine göre alfabetik olarak sıralanmış bin dört yüz kadar hadis ihtivâ etmektedir. Mısırlı alim Seyyid Ahmed el-Hâşimî (1878-1943) tarafından hazırlanmıştır. Türkçe’ye muhtelif tercümeleri yapılmıştır.

d. Anadolu’da Sohbetler

COŞAN, Türkiye’de bulunduğu 1980-1997 yılları arasında sık sık Anadolu’da seyahatler yaparlardı. Gittikleri illerde, uygun camilerde, halka açık hadis dersleri yapmıştır. Eskişehir, Bursa, İzmir, Antalya, Adapazarı, Konya, Edirne gibi illerde sohbetler yapılmış hadis sohbetleri mevcuttur.

e. Ev Sohbetleri
Doğum, ölüm, düğün, sünnet vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği evlerde; kahvaltı vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği öğrenci evlerinde mutlaka yarım saat - 45 dakika civarında bir hadis sohbeti yaparlardı.

Sabah namazını genelde kaçırıyorum erken kalkamıyorum bana ne tavsiye edersiniz?, Hocam sizden ders aldık ancak derslerimizi bazen bir | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Ey Allah’ın Kulları Kardeş Olun! (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

27 Zilka'de 1406 / 03.08.1986
İskenderpaşa Camii / İstanbul

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın Hadis sohbetlerini 5 aşamada özetleyebiliriz.

a. İskenderpaşa Camii Sohbetleri (1977-1997)

Mehmed Zâhid KOTKU Hz. görevli oldukları İskenderpaşa Camii’nde, her pazar günü ikindiden sonra bir saat, cuma günleri öğleden önce 45 dakika Râmûzü’l-Ehàdis’ten hadis okuyup izah ederdi. 1977 yılının ilkbaharından itibaren bu dersler Mahmud Es’ad COŞAN tarafından yapılır oldu.

COŞAN, o yıllarda Ankara’da oturuyordu. Her hafta sonu İstanbul’a geliyor, pazar günkü hadis dersini yapıp geri dönüyordu. Tatillerde ve müsait zamanlarında cuma namazından önce de sohbet ettiği olurdu. Önemli bir engel olmadıkça, bu böyle devam etti.

13 Kasım 1980’de Mehmed Zâhid KOTKU Hazretleri’nin vefatından sonra da İskenderpaşa’daki dersler aynen devam etti. Hac veya başka bir seyahat nedeniyle yurtdışında olduğu zamanların dışında önemli bir aksama olmadı. 1997 Mayısında yurtdışına çıkıncaya kadar bu böyle devam etti. İskenderpaşa’daki son sohbeti 4 Mayıs 1997 pazar günü oldu.
COŞAN, derse besmele ve hamdele ile başlardı. Arkasından, “Kitapların en efdali Allah’ın kitabıdır, yolların en faziletlisi Peygamber (s.a.s.)’in yoludur. Sonradan uydurulan şeyler bid’attir. Her bid’at dalâlettir. Her dalâlet ve dalâlet sahibi cehenneme gider.” anlamındaki Arapça giriş cümlelerini söylerdi. Sonra, sıradaki ilk hadisin Arapça metnini okurdu.

Ondan sonra okunan kitap hakkında kısa bilgi verir; hadislerin okunmasına ve izahına geçmeden önce, başta Peygamber (s.a.s.) Efendimiz olmak üzere cümle enbiyânın, evliyânın, sülehànın; sâdât ve meşâyih-i kiramın ruhları için; kitabın müellifinin ve bu kitabın içindeki hadis-i şeriflerin bizlere kadar ulaşmasında emeği geçmiş olan ulemânın, râvilerin ruhları için; caminin bânisi İskender Paşa’nın ruhu için; bu hadis-i şerifleri dinlemek üzere oraya gelmiş olan kimselerin ahirete irtihal etmiş olan cümle yakınlarının ruhları için ve Mehmed Zahid KOTKU Hazretleri’nin ruhu için, bir Fâtiha, üç İhlâs-ı Şerif okunmasını isterdi.

Daha sonra, sıradaki hadis-i şerifin Arapça metnini okuyup, kelime kelime izahına geçerdi. Konuyla ilgili ayet-i kerimeler ve diğer hadis-i şeriflerle meseleyi bir güzel açıklardı. Sade ve anlaşılır bir Türkçe kullanırdı. Konunun iyi anlaşılması için misaller, hatıralar anlatır; şiirlere, Farsça ve Arapça beyitlere yer verirdi.

COŞAN, ilk yıllarda her sohbette 8-10 hadis-i şerif okuyup izah ederdi, sohbet süresi bir saati geçmezdi. Son yıllarda bu sayı 3’e kadar düşmüş, izah için daha çok vakit ayrılmış, sohbet süresi bir saati biraz aşmaya başlamıştı.

Sohbetin sonunda mutlaka Hatm-i Hàcegân yaptırırdı. Bazen, intisab etmek isteyenler için zikir dersi tarifi yapardı. Eğer vakit müsaitse, küçük notlarla soru gönderenlerin sorularına cevap verirdi.

Sohbetlere öncelikle gençler, öğrenciler, okumuş kimseler gelirlerdi. Fakat her yaştan ve her kesimden insana rastlamak mümkündü. Zamanla ilgi arttığı için, caminin etrafındaki evler satın alınarak cami genişletilmiş; hanımların ve erkeklerin sohbetleri takip edebilmesi için mekânlar yapılmıştır.

İskenderpaşa Camii’ndeki sohbetler, ilk yıllardan beri teyp kasetlerine kayıt edilmiştir. 1987’den sonra görüntülü video kayıtları yapılmıştır.

b. Ankara Özelif Camii Sohbetleri (1982-1996)

COŞAN, Mehmed Zâhid KOTKU Hz. vefat edip, irşad görevi kendisine intikal ettikten sonra, Ankara’da da hadis dersleri başlattı (1982). İlk önce çarşamba günleri evinin yanındaki Muradiye Camii’nde, daha sonra perşembe akşamları Özelif Camii’nde hadis dersi yapmaya başladı. Bir ara cumartesi günleri yapıldı. Emekli olup da Ankara’dan ayrıldıkları 1987 yılına kadar bu dersler devam etti. 1987’den sonra ise, her ayın ilk perşembe akşamı Ankara’ya gelip, bu hadis derslerini ayda bir yapmaya devam etti.

c. Sapanca Sohbetleri (1987-1989)

COŞAN emekli olduktan sonra Sapanca’ya yerleşmiştir. Orada oturdukları yıllarda (1987-1989), evinin yakınındaki Yüzevler Camii’nde cumartesi günleri, ikindiden sonra Muhtâru’l-Ehàdîs isimli kitaptan hadis dersleri yapmıştır.

Muhtâru’l-Ehâdîs kitabı muteber hadis kitaplarından seçilmiş ve ilk harflerine göre alfabetik olarak sıralanmış bin dört yüz kadar hadis ihtivâ etmektedir. Mısırlı alim Seyyid Ahmed el-Hâşimî (1878-1943) tarafından hazırlanmıştır. Türkçe’ye muhtelif tercümeleri yapılmıştır.

d. Anadolu’da Sohbetler

COŞAN, Türkiye’de bulunduğu 1980-1997 yılları arasında sık sık Anadolu’da seyahatler yaparlardı. Gittikleri illerde, uygun camilerde, halka açık hadis dersleri yapmıştır. Eskişehir, Bursa, İzmir, Antalya, Adapazarı, Konya, Edirne gibi illerde sohbetler yapılmış hadis sohbetleri mevcuttur.

e. Ev Sohbetleri
Doğum, ölüm, düğün, sünnet vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği evlerde; kahvaltı vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği öğrenci evlerinde mutlaka yarım saat - 45 dakika civarında bir hadis sohbeti yaparlardı.

Sabah namazını genelde kaçırıyorum erken kalkamıyorum bana ne tavsiye edersiniz?, Hocam sizden ders aldık ancak derslerimizi bazen bir | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Konuşma Metni

Çok sorular sorulmuş ama gücümüz yettiğince kısa kısa bildiklerimize cevap vermeye çalışalım. Çok sorular sorulmuş ama gücümüz yettiğince kısa kısa bildiklerimize cevap vermeye çalışalım.

Sabah namazını genelde kaçırıyorum erken kalkamıyorum bana ne tavsiye edersiniz? diyor birisi. Sabah namazını genelde kaçırıyorum erken kalkamıyorum bana ne tavsiye edersiniz? diyor birisi.

Maddî bir tedbir olarak akşam yemeğini erkence yemeyi, yatarken yemek yememeyi tavsiye ederim. Maddî bir tedbir olarak akşam yemeğini erkence yemeyi, yatarken yemek yememeyi tavsiye ederim. Yatarken abdestli yatmayı tavsiye ederim iki. Yatarken abdestli yatmayı tavsiye ederim iki. Yatarken Allahümme eykıznî fî ehabbi's-sâati ileykeYatarken Allahümme eykıznî fî ehabbi's-sâati ileyke ve's-ta'milni bi-ahabbi'l a'mâli ledeyke diye mânası şu ki;ve's-ta'milni bi-ahabbi'l a'mâli ledeyke diye mânası şu ki; "Yâ Rabbi! Sen benim Rabbimsin, beni sana en sevgili olan zamanda uyandır "Yâ Rabbi! Sen benim Rabbimsin, beni sana en sevgili olan zamanda uyandır ve sana en çok hoş gelecek olan işleri, amelleri ibadetleri yapmaya beni muvaffak eyle." diyeve sana en çok hoş gelecek olan işleri, amelleri ibadetleri yapmaya beni muvaffak eyle." diye dua etsin abdestli yatarsa inşaallah muradına erer. dua etsin abdestli yatarsa inşaallah muradına erer.

Önümüzdeki Salı günü imtihanım var, sizlerden ve diğer kardeşlerimden dua istiyorum diyor. Önümüzdeki Salı günü imtihanım var, sizlerden ve diğer kardeşlerimden dua istiyorum diyor.

Allah imtihanlara girecek kardeşlerimizi muvaffak etsin. Hasta kardeşlerimize şifalar versin. Allah imtihanlara girecek kardeşlerimizi muvaffak etsin. Hasta kardeşlerimize şifalar versin. Dertleri olan derdine deva isteyen kardeşlerimize de o devaları çareleri ihsan eylesin. Dertleri olan derdine deva isteyen kardeşlerimize de o devaları çareleri ihsan eylesin.

Bir hasta kız çocuğum var bütün maddî imkânlarım bittiBir hasta kız çocuğum var bütün maddî imkânlarım bitti ne tedavi ettirebiliyorum ne memlekete götürebiliyorum.ne tedavi ettirebiliyorum ne memlekete götürebiliyorum. Yardıma ihtiyacım var bana yardım edin.Yardıma ihtiyacım var bana yardım edin. Hastanın tedavisi yarım kaldı ben de bir din kardeşinizim. demiş. Hastanın tedavisi yarım kaldı ben de bir din kardeşinizim. demiş.

Bu kardeşimizle bir doktor kardeşimiz ilgilensin dışarıda Bu kardeşimizle bir doktor kardeşimiz ilgilensin dışarıda doktorlardan falan gelen kardeşlerimiz var. doktorlardan falan gelen kardeşlerimiz var. İlgilensin hastalığını anlasın, tedavisini şeklini İlgilensin hastalığını anlasın, tedavisini şeklini Kararlamadan öyle bir hastayım diyen bir kimseye yardım etmek şeklinde değil deKararlamadan öyle bir hastayım diyen bir kimseye yardım etmek şeklinde değil de iyice şey yaparak yapalım. iyice şey yaparak yapalım. Önümüzdeki hafta gerekirse bunun tedavisi için parasını toplayalım, durumuna bakalım.Önümüzdeki hafta gerekirse bunun tedavisi için parasını toplayalım, durumuna bakalım. Kararlamadan olmasın. Allah razı olsun, iki cihanda aziz olun. Kararlamadan olmasın. Allah razı olsun, iki cihanda aziz olun.

Hocam sizden ders aldık ancak derslerimizi bazen bir ay oldu yapamıyoruz Hocam sizden ders aldık ancak derslerimizi bazen bir ay oldu yapamıyoruz bunun günahı var mı? Mesuliyeti nedir? bunun günahı var mı? Mesuliyeti nedir?

Kasıtlı değil diyor, vebali vardır. Yapılan bir hayırlı işin terk edilmesinde vebal vardır. Kasıtlı değil diyor, vebali vardır. Yapılan bir hayırlı işin terk edilmesinde vebal vardır. Sonra insan zikirden döndüğü zaman Allah bir şeytan musallat eder, Sonra insan zikirden döndüğü zaman Allah bir şeytan musallat eder, o şeytandan kurtulamaz. o şeytandan kurtulamaz. Kurtulamayınca da şeytan çok şerli işler yaptırtır. Kurtulamayınca da şeytan çok şerli işler yaptırtır. Onu derhal gündüz yapamıyorsa gece, gece yapamıyorsa gündüz bir arada Onu derhal gündüz yapamıyorsa gece, gece yapamıyorsa gündüz bir arada her namazın arkasından bir bölümünü yapsa bitirir yetiştirir.her namazın arkasından bir bölümünü yapsa bitirir yetiştirir. Bu tesbihleri, salâvatları, onları yapsın. Bu tesbihleri, salâvatları, onları yapsın.

"Nefsin Terbiyesi"nde, konuşmayan çocukların dilinin açılması için "Nefsin Terbiyesi"nde, konuşmayan çocukların dilinin açılması için İsrâ sûresinin yazılıp suyunun içilmesi öğretiliyor. İsrâ sûresinin yazılıp suyunun içilmesi öğretiliyor. Bunu misk-i zaferânla mı yoksa normal her hangi bir kalemle mi yazmak gerektiği yazılmamış. Bunu misk-i zaferânla mı yoksa normal her hangi bir kalemle mi yazmak gerektiği yazılmamış. Bunu ne ile yazmalı? Hangi insanlara yazdırmalı? Kullanılması nasıl? Kısaca söyler misiniz? Bunu ne ile yazmalı? Hangi insanlara yazdırmalı? Kullanılması nasıl? Kısaca söyler misiniz?

Mümkünse bilen bir hoca, salih bir kimseye yazdırırsınız. Mümkünse bilen bir hoca, salih bir kimseye yazdırırsınız. Herhangi bir kayıt olmadığına göre ne ile yazılsa olur. Allah şifa versin. Herhangi bir kayıt olmadığına göre ne ile yazılsa olur. Allah şifa versin.

Ayrıca filanca şahıs hakkında bilgi verebilir misiniz?Ayrıca filanca şahıs hakkında bilgi verebilir misiniz? Annem ona intisap edebilir mi? Söylediklerine göre ona intisap edenAnnem ona intisap edebilir mi? Söylediklerine göre ona intisap eden 50, 60 kaç yaşında olursa olsun geçmiş namazların hepsini kaza etmesi gerekiyormuş 50, 60 kaç yaşında olursa olsun geçmiş namazların hepsini kaza etmesi gerekiyormuş bu sizin tarikatta da geçerli mi? bu sizin tarikatta da geçerli mi?

Şimdi o şahsı ben bilmiyorum. Nokta nokta dediğim şahsı bilmiyorum. Şimdi o şahsı ben bilmiyorum. Nokta nokta dediğim şahsı bilmiyorum. Bilmediğim şahıs hakkında herhangi bir şey diyemeyeceğim.Bilmediğim şahıs hakkında herhangi bir şey diyemeyeceğim. Fakat ismini biraz iddialı gördüm. Fakat ismini biraz iddialı gördüm. Öyle iddialı isimler bizim yolumuza pek uygun olmaz, tevazu üzere olur.Öyle iddialı isimler bizim yolumuza pek uygun olmaz, tevazu üzere olur. İnsanın geçmiş namazlarını ödemesi bir boyun borcudur.İnsanın geçmiş namazlarını ödemesi bir boyun borcudur. 60 yıl kılmamışsa 60 yılı ödeyecek elbet. Borç, her yerde bu böyledir.60 yıl kılmamışsa 60 yılı ödeyecek elbet. Borç, her yerde bu böyledir. "Okka her yerde 400 dirhemdir" derler değil mi? "Okka her yerde 400 dirhemdir" derler değil mi? Nereye gitsen borç borçtur borcu ödemek lazım. Nereye gitsen borç borçtur borcu ödemek lazım.

Bir kardeşimiz sakal bırakmış sakal duası rica ediyor bizden. Bir kardeşimiz sakal bırakmış sakal duası rica ediyor bizden.

Yâ Rabbi! Bu kardeşimize ve cümlemizi Peygamber Efendimiz'in şefaatine nâil eyle.Yâ Rabbi! Bu kardeşimize ve cümlemizi Peygamber Efendimiz'in şefaatine nâil eyle. Bu sünnete muvaffak ettiği gibi öteki sünnetleri de ihyaya muvaffak eyle.Bu sünnete muvaffak ettiği gibi öteki sünnetleri de ihyaya muvaffak eyle. Peygamber Efendimiz'in yolunda dâim eyle. Has ümmeti sırasına dâhil eyle. Peygamber Efendimiz'in yolunda dâim eyle. Has ümmeti sırasına dâhil eyle. Ahirette Peygamber Efendimiz'e bizi ve bu kardeşlerimizi dâhil eyle. Ahirette Peygamber Efendimiz'e bizi ve bu kardeşlerimizi dâhil eyle.

Arkadaşım konuşma sırasında bana kaynak göstermeden Arkadaşım konuşma sırasında bana kaynak göstermeden Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz'in Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz'in "Mantığınızın kabul etmediği şeyi ben size emretmiyorum." diye "Mantığınızın kabul etmediği şeyi ben size emretmiyorum." diye hadisi olduğunu söyledi acaba Peygamber'den böyle hadis var mı? hadisi olduğunu söyledi acaba Peygamber'den böyle hadis var mı?

Mantığınızın kabul etmediği diye bir şey yok. Çünkü herkesin mantığı değişiktir.Mantığınızın kabul etmediği diye bir şey yok. Çünkü herkesin mantığı değişiktir. Akıllı insan vardır, deli insan vardır; ölçüsü yarım olan vardır, sağlam olan vardır.Akıllı insan vardır, deli insan vardır; ölçüsü yarım olan vardır, sağlam olan vardır. İnsanların aklına mantığına bırakırsak bu iş darmadağın olur gider.İnsanların aklına mantığına bırakırsak bu iş darmadağın olur gider. Yalnız Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz bir hadîs-i şerîfte "Benden duyduğunuz şeyiYalnız Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz bir hadîs-i şerîfte "Benden duyduğunuz şeyi Kur'ân-ı Kerîm'in ayetleri ile ölçün" diyor.Kur'ân-ı Kerîm'in ayetleri ile ölçün" diyor. "Birisi size gelip de Resûlullah böyle dedi diye söylerse "Birisi size gelip de Resûlullah böyle dedi diye söylerse Kur'ân-ı Kerîm'in ayetlerine vurun, onun terazisiyle tartın, ölçün ona aykırı bir şeyse Kur'ân-ı Kerîm'in ayetlerine vurun, onun terazisiyle tartın, ölçün ona aykırı bir şeyse ben onu söylememişimdir, onu yapmayın." diyor.ben onu söylememişimdir, onu yapmayın." diyor. Böyle bir ölçü normaldir. Böyle bir ölçü normaldir. Çünkü Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz Allah'ın kitabındaÇünkü Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz Allah'ın kitabında yazılan şeye zıt bir şey öğretmez. yazılan şeye zıt bir şey öğretmez. Onda bir duyma eksikliği var, bu hadis böyle değil. Onda bir duyma eksikliği var, bu hadis böyle değil.

Namaz kılan birisinin çok sevdiği birisi gelse ve namazını bozsa hükmü ne olur açıklar mısınız? Namaz kılan birisinin çok sevdiği birisi gelse ve namazını bozsa hükmü ne olur açıklar mısınız?

Namaz, nafile namaz bile olsa kılınmaya başlandığı zaman tamamlaması farz olur.Namaz, nafile namaz bile olsa kılınmaya başlandığı zaman tamamlaması farz olur. Bitirmesi lazım gelir. Ama zaruri bir sebepten bozulabilir.Bitirmesi lazım gelir. Ama zaruri bir sebepten bozulabilir. Kapı çalındı, çocuk balkonun kenarına geldi düşecek, sobanın yanına geldi yanacak Kapı çalındı, çocuk balkonun kenarına geldi düşecek, sobanın yanına geldi yanacak o zaman bir şeyi yok yerine kaza eder, tamamlar. o zaman bir şeyi yok yerine kaza eder, tamamlar. Hatta öyle zarurî bir sebepten onu yaptıktan sonra namazına devam da edebilir. Hatta öyle zarurî bir sebepten onu yaptıktan sonra namazına devam da edebilir.

Herhangi birinin yaptığı bir büyü iyi niyet ile çözmek günah mıdır?Herhangi birinin yaptığı bir büyü iyi niyet ile çözmek günah mıdır? Bunun cevabını kartın arkasına rica ediyorum. Bunun cevabını kartın arkasına rica ediyorum.

Kartı nereden bulacaksın? Açıkça söyleyeyim. Kartı nereden bulacaksın? Açıkça söyleyeyim.

Bir büyü, sihir yapılırmış, olurmuş amma Allahu Teâlâ hazretleri bize ona karşılık Bir büyü, sihir yapılırmış, olurmuş amma Allahu Teâlâ hazretleri bize ona karşılık Kul hüvallah, Kul eûzü bi-Rabbi'l-felak, Kul eûzü bi-Rabbi'n-nâs surelerini ihsan etmiştir. Kul hüvallah, Kul eûzü bi-Rabbi'l-felak, Kul eûzü bi-Rabbi'n-nâs surelerini ihsan etmiştir. Âyete'l- kürsi'yi ihsan etmiştir. Onları okuruz üfleriz, onun çözülmesi içinÂyete'l- kürsi'yi ihsan etmiştir. Onları okuruz üfleriz, onun çözülmesi için özel bir mesleğe özel bir anahtara vesaireye lüzum yoktur.özel bir mesleğe özel bir anahtara vesaireye lüzum yoktur. Herkes okur, hiç ne büyü olur ne tesiri olur Allah'a tevekkül edene kimse zarar veremez.Herkes okur, hiç ne büyü olur ne tesiri olur Allah'a tevekkül edene kimse zarar veremez. Şeytan da cin de zarar veremez. Bunu böylece sağlam olarak tereddüt etmeden bilin. Şeytan da cin de zarar veremez. Bunu böylece sağlam olarak tereddüt etmeden bilin. Âyetler bunu böyle bildiriyor. Âyetler bunu böyle bildiriyor.

Arefe günleri ölüler için kesilmekte olan kabir kurbanı dinimiz açısından Arefe günleri ölüler için kesilmekte olan kabir kurbanı dinimiz açısından herhangi bir sakınca oluşturmakta mı?herhangi bir sakınca oluşturmakta mı? Yoksa kesilebilir mi? Ve illaki kesiliyorsa arefe günü mü kesilir? Yoksa kesilebilir mi? Ve illaki kesiliyorsa arefe günü mü kesilir?

Arefe günü kesilmesi mecburiyeti yoktur. Geçmişlerimiz için hayır olarak kurban kesilebilir.Arefe günü kesilmesi mecburiyeti yoktur. Geçmişlerimiz için hayır olarak kurban kesilebilir. Onu öyle arefe gününe getirip ille o günde keseceksin diye bir mecburiyet yoktur. Onu öyle arefe gününe getirip ille o günde keseceksin diye bir mecburiyet yoktur.

Soru: Bir kişi kaza orucunu tutarken muktedir olmayıp bozarsa bu ikisi için mi yoksa Soru: Bir kişi kaza orucunu tutarken muktedir olmayıp bozarsa bu ikisi için mi yoksa bir gün için mi oruç tutacak? bir gün için mi oruç tutacak?

Bir gün tutacak, bozduğu şeyi tamamlayacak. Niyeti ötekisini ödemekti ödeyemedi,Bir gün tutacak, bozduğu şeyi tamamlayacak. Niyeti ötekisini ödemekti ödeyemedi, yeniden tuttuğu zaman ödenmiş olur iki oruca lüzum yok. yeniden tuttuğu zaman ödenmiş olur iki oruca lüzum yok.

Soru: Hocam namazdan abdest alırken yellenecekmiş gibi oluyorum,Soru: Hocam namazdan abdest alırken yellenecekmiş gibi oluyorum, bundan nasıl kurtulurum? Karar veremiyorum. bundan nasıl kurtulurum? Karar veremiyorum.

Yellenecekmiş oluyorsan hiç aldırmayacaksın. Yellenecekmiş oluyorsan hiç aldırmayacaksın. Gibi oluyorsun hiç kıymeti yok.Gibi oluyorsun hiç kıymeti yok. Peygamber Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem böyle vesvese yapmış kimseye diyor ki Peygamber Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem böyle vesvese yapmış kimseye diyor ki "Kokusunu veya sesini duymadıkça abdestin bozulmaz.""Kokusunu veya sesini duymadıkça abdestin bozulmaz." Çünkü baktı birisi abdest alıyordu, bir daha aldı, yarısında bir daha aldı, bir daha aldı, Çünkü baktı birisi abdest alıyordu, bir daha aldı, yarısında bir daha aldı, bir daha aldı,

"Ne yapıyorsun?" dedi. "Ya Resûlallah abdestim bozuldu gibi geliyor." "Ne yapıyorsun?" dedi.

"Ya Resûlallah abdestim bozuldu gibi geliyor."

"Öyle şey yok ya kokusunu duyacaksın ya sesini." "Öyle şey yok ya kokusunu duyacaksın ya sesini."

Yellenmenin sesini duyduğu zaman kaçtığı belli olur. Yellenmenin sesini duyduğu zaman kaçtığı belli olur. Ya da kokusu burnuna geldiği zaman belli olur tamam o zaman yellenmiştir.Ya da kokusu burnuna geldiği zaman belli olur tamam o zaman yellenmiştir. Gibi gelmenin hükmü yok dinimizde. Öyle gibi geliyor o şeytanın vesvesesidir.Gibi gelmenin hükmü yok dinimizde. Öyle gibi geliyor o şeytanın vesvesesidir. Özel bir şeytan vardır adı belli bir şeytan,Özel bir şeytan vardır adı belli bir şeytan, işi abdest alan müslümanın abdestine "abdestin olmadı, şurası olmadı" diye vesvese vermek. işi abdest alan müslümanın abdestine "abdestin olmadı, şurası olmadı" diye vesvese vermek. O şeytana fırsat vermemek için O şeytana fırsat vermemek için Peygamber Efendimiz'in tavsiyesi sesini duyarsan kulağınla duydun,Peygamber Efendimiz'in tavsiyesi sesini duyarsan kulağınla duydun, duymazsan abdestin tamamdır. duymazsan abdestin tamamdır. Kokusunu burnunla duyarsan duydun, duymazsan abdestin tamamdır. Kokusunu burnunla duyarsan duydun, duymazsan abdestin tamamdır. Kıpırdayıverdi, bozuldu gibi geldi bozulmadı devam. Efendimiz'in tavsiyesi böyledir. Kıpırdayıverdi, bozuldu gibi geldi bozulmadı devam. Efendimiz'in tavsiyesi böyledir.

Soru: Pek muhterem hocam bu acizin yedi yaşında bir kız çocuğu var. Soru: Pek muhterem hocam bu acizin yedi yaşında bir kız çocuğu var. Bir seneden beri idrar yolları ile ilgili rahatsızlığı varBir seneden beri idrar yolları ile ilgili rahatsızlığı var devamlı tedavi olmasına rağmen iyileşemedi. devamlı tedavi olmasına rağmen iyileşemedi. Zât-ı âlinizden istirhamım o mübarek Kâbe-i Muazzama'da kızımZât-ı âlinizden istirhamım o mübarek Kâbe-i Muazzama'da kızım ve Ümmet-i Muhammed'e dua buyurmanızdır. ve Ümmet-i Muhammed'e dua buyurmanızdır.

Allah şifa versin. Cümleniz "âmin" deyin.Allah şifa versin. Cümleniz "âmin" deyin. Tabi bütün hastalarımızla beraber biz de inşallah orada ederiz. Tabi bütün hastalarımızla beraber biz de inşallah orada ederiz.

Soru: Değerli hocam bazen sakal bırakmak, sarık takmak gibi Soru: Değerli hocam bazen sakal bırakmak, sarık takmak gibi dini hususlarda anne babamla itilafa düşüyoruz,dini hususlarda anne babamla itilafa düşüyoruz, Annem babamın istememesine karşı sakal bırakmam doğru olur mu?Annem babamın istememesine karşı sakal bırakmam doğru olur mu? Ne yapmalıyım? Siz de benim yerimde olsanız ne yaparsınız?Ne yapmalıyım? Siz de benim yerimde olsanız ne yaparsınız? Allah'ın selâmı üzerinize olsun. Allah'ın selâmı üzerinize olsun.

İtilaf uyuşmak demektir, ihtilaf muhalefet demektir, itilaf değil ihtilaf olacak. İhtilafa düşüyoruz.İtilaf uyuşmak demektir, ihtilaf muhalefet demektir, itilaf değil ihtilaf olacak. İhtilafa düşüyoruz. Şimdi bu zamanda bazı anneler babalar var, dinin emirlerine aykırı şeyler emrediyorlar. Şimdi bu zamanda bazı anneler babalar var, dinin emirlerine aykırı şeyler emrediyorlar. "Ben senin babanım iç şu içkiyi." İçiremezsin ki, hakkın yok ki, "Ben senin babanım iç şu içkiyi." İçiremezsin ki, hakkın yok ki, babalık hakkın onu içirmeye müsaade etmiyor. babalık hakkın onu içirmeye müsaade etmiyor. "Ben senin babanım şu işi yapma." Hakkı yok, "Ben senin babanım şu işi yapma." Hakkı yok, "Ben senin babanım şu başını örtme." Hakkı yoktur."Ben senin babanım şu başını örtme." Hakkı yoktur. Allah'ın emirleri kişilerin arzularına göre değişmez.Allah'ın emirleri kişilerin arzularına göre değişmez. Onun için Allah'ın emrini tutacak yalnız mülayim davranacak. Onun için Allah'ın emrini tutacak yalnız mülayim davranacak. Anlatacak; "Bak siz bunu böyle yapınca günah oluyor." diyecek. Anlatacak; "Bak siz bunu böyle yapınca günah oluyor." diyecek. Çok büyük bir dırıltı gürültü olacaksa o zaman tutabilir kendisini.Çok büyük bir dırıltı gürültü olacaksa o zaman tutabilir kendisini. Ne yapalım onun yanında durmak zorunda biraz sabretmesi uygun olabilir. Ne yapalım onun yanında durmak zorunda biraz sabretmesi uygun olabilir. Ne yapalım devir böyle bozuldu… Ne yapalım devir böyle bozuldu…

Sayın hocam vadeli alışverişlerden malın fiyatı üzerine ayrıca bir fark konuyor mu? Sayın hocam vadeli alışverişlerden malın fiyatı üzerine ayrıca bir fark konuyor mu? Bu faiz midir? Alıcı ve satıcının durumunu açıklar mısınız? Bu faiz midir? Alıcı ve satıcının durumunu açıklar mısınız?

Vadeli satışta fiyatın değişmesi alışveriş meclisinde normaldir.Vadeli satışta fiyatın değişmesi alışveriş meclisinde normaldir. Pazarlıktan sayılır mahsuru yoktur."Pazarlıktan sayılır mahsuru yoktur." Bu malı, bu buzdolabını peşin fiyatla alırsan 120 bin lira 6 ay vadeli alırsa 170 bin lira" dedi.Bu malı, bu buzdolabını peşin fiyatla alırsan 120 bin lira 6 ay vadeli alırsa 170 bin lira" dedi. Farz edelim pazarlık istersen alırsın, istemezsen almazsın. Farz edelim pazarlık istersen alırsın, istemezsen almazsın. O mecliste konuşulmasının mahsuru olmadığına fetva verilmiştir.O mecliste konuşulmasının mahsuru olmadığına fetva verilmiştir. Hem de birçok kimseyle konuşulmuştur bu mesele öyle fetva verilmiştir. Hem de birçok kimseyle konuşulmuştur bu mesele öyle fetva verilmiştir.

Takarrur ettikten sonra, "Tamam ben bunu 6 ay vadeyle 170 bin liraya aldım." dedin, gittin.Takarrur ettikten sonra, "Tamam ben bunu 6 ay vadeyle 170 bin liraya aldım." dedin, gittin. Takarrur ettikten sonra "6 ayda veremeyeceğim 9 ayda vereceğim" desen farz edelimTakarrur ettikten sonra "6 ayda veremeyeceğim 9 ayda vereceğim" desen farz edelim o zaman 170 bin lira değil 200 bin lira diyemiyor o zaman faiz oluyor. o zaman 170 bin lira değil 200 bin lira diyemiyor o zaman faiz oluyor. Vadeden dolayı fark koymak faiz oluyor.Vadeden dolayı fark koymak faiz oluyor. İlk pazarlık meclisinde, daha alma satma olmadan konuşmalar pazarlıktan sayıldığı için İlk pazarlık meclisinde, daha alma satma olmadan konuşmalar pazarlıktan sayıldığı için bunun mahsuru olmuyor. Vadeden dolayı fark koymak bir zaruret oluyor. bunun mahsuru olmuyor. Vadeden dolayı fark koymak bir zaruret oluyor. Çünkü ticari hayat faiz sistemi üzerine kurulduğundan vadeden dolayı Çünkü ticari hayat faiz sistemi üzerine kurulduğundan vadeden dolayı bir fiyat farkı bu devirde meydana geldiğinden ilk mecliste konuşulabilir. bir fiyat farkı bu devirde meydana geldiğinden ilk mecliste konuşulabilir. Ondan sonra değiştirilemez. Anlatabildim mi bilmiyorum? Ondan sonra değiştirilemez. Anlatabildim mi bilmiyorum?

Hocam benim ismim Turgut. İsmimi değiştirmek istiyorum bana bir isim verir misiniz? Hocam benim ismim Turgut. İsmimi değiştirmek istiyorum bana bir isim verir misiniz?

"Talha" t ile başlıyor. "Talha" t ile başlıyor.

Efendim duası yapılarak bırakılan bir sakalın işe girmek için kesilmesinin sorumluluğu Efendim duası yapılarak bırakılan bir sakalın işe girmek için kesilmesinin sorumluluğu ve günahı var mıdır? ve günahı var mıdır?

Mecburiyete bağlı bir şey… Eğer mecbur kalmışsa o zaman belki mazur olur.Mecburiyete bağlı bir şey… Eğer mecbur kalmışsa o zaman belki mazur olur. Eğer mecbur değilse geçim kapısı bir yer değil ki bin bir tane geçim yeri imkânı vardır.Eğer mecbur değilse geçim kapısı bir yer değil ki bin bir tane geçim yeri imkânı vardır. Sakalını kesmeyeceği bir yerde çalışsın o zaman vebal vardır. Mecbursa mazur olabilir. Sakalını kesmeyeceği bir yerde çalışsın o zaman vebal vardır. Mecbursa mazur olabilir.

Mukabele okunduğu zaman para almanın durumu nedir?Mukabele okunduğu zaman para almanın durumu nedir? Mevlit okunduğu zaman para almanın durumu nedir? Mevlit okunduğu zaman para almanın durumu nedir?

Hatim ve mevlidden para alması… Hatim ve mevlidden para alması… Bunlar alınan satılan şeyler değildir, para alınması doğru olmaz.Bunlar alınan satılan şeyler değildir, para alınması doğru olmaz. Allah rızası için yapılır, yapıldıktan sonra ötekisi bir hediye verebilir. Allah rızası için yapılır, yapıldıktan sonra ötekisi bir hediye verebilir.

Ayrıca para ile Kur'ân-ı Kerîm öğretmenin durumu nedir? Ayrıca para ile Kur'ân-ı Kerîm öğretmenin durumu nedir?

Şimdi bu devirde hocalık yapmak camide ve Kur'ân-ı Kerîm öğretmek…Şimdi bu devirde hocalık yapmak camide ve Kur'ân-ı Kerîm öğretmek… Kur'an Kursu hocalığı bir meslek oldu. O adam o işi devamlı yapacak, ya da yapacak kimse kalmıyor.Kur'an Kursu hocalığı bir meslek oldu. O adam o işi devamlı yapacak, ya da yapacak kimse kalmıyor. Sen ticaretine gidiyorsun, ben memurluğuma gidiyorum, ötekisi talebeliğine gidiyor,Sen ticaretine gidiyorsun, ben memurluğuma gidiyorum, ötekisi talebeliğine gidiyor, bu işleri yürütecek kimse kalmıyor. bu işleri yürütecek kimse kalmıyor. Sen ticaretini kazanıyorsun, para kazanıyorsun araba sahibi oluyorsun keyif yapıyorsun Sen ticaretini kazanıyorsun, para kazanıyorsun araba sahibi oluyorsun keyif yapıyorsun bu adamcağız burada Kur'ân-ı Kerîm öğreteceğim diye başka şeye kazanmaya gitmediğindenbu adamcağız burada Kur'ân-ı Kerîm öğreteceğim diye başka şeye kazanmaya gitmediğinden dolayı aç kalıyor, açık kalıyor ona da lütfen para verdiğin zaman sen gerile gerile,dolayı aç kalıyor, açık kalıyor ona da lütfen para verdiğin zaman sen gerile gerile, kasıla kasıla veriyorsun o da üzülüyor.kasıla kasıla veriyorsun o da üzülüyor. Bu işin böyle olacağına devletin maaş vermesi oradan Bu işin böyle olacağına devletin maaş vermesi oradan bir para alması uygun oluyor diye fetva vermişlerdir. bir para alması uygun oluyor diye fetva vermişlerdir. Çünkü geçimi bir yolla sağlanması gerektiğinden aksi takdirde bu şahsın çalışması gerektiğinden Çünkü geçimi bir yolla sağlanması gerektiğinden aksi takdirde bu şahsın çalışması gerektiğinden böyle bir cevaz yoluna fetva vermişlerdir. böyle bir cevaz yoluna fetva vermişlerdir.

Güzel olanı bizim zenginlerimizin çocuklarını Kur'an Kursu hocası yapmasıdır.Güzel olanı bizim zenginlerimizin çocuklarını Kur'an Kursu hocası yapmasıdır. Hadi bakalım sen zenginsin bir çocuğunu Kur'an Kursu hocası yap Allah rızası için öğretsin.Hadi bakalım sen zenginsin bir çocuğunu Kur'an Kursu hocası yap Allah rızası için öğretsin. Bir de öylesini görelim. Malî durumdan zengin olan, talebesine para veren bir hoca görelim. Bir de öylesini görelim. Malî durumdan zengin olan, talebesine para veren bir hoca görelim. Biraz da öylesi olsun. Kusur bizde ötekisi ne yapsın? Biraz da öylesi olsun.

Kusur bizde ötekisi ne yapsın?

Kira lazım, giyim-kuşam lazım, çocuğu para ister. Kira lazım, giyim-kuşam lazım, çocuğu para ister. Dinini yürütmek için hayatını yürütmek için her işi parayla oluyor. Dinini yürütmek için hayatını yürütmek için her işi parayla oluyor. Dışarı çıkıyorsun hatta kendi arsan olsa hükümet geliyor arsa vergisi, binan olsa bina vergisi…Dışarı çıkıyorsun hatta kendi arsan olsa hükümet geliyor arsa vergisi, binan olsa bina vergisi… Mecbursun parasız iş dönmüyor. O bakımdan bunun para alması olabiliyor. Mecbursun parasız iş dönmüyor. O bakımdan bunun para alması olabiliyor.

Kadınlı erkekli yapılan düğünlere gidilmezse düğün sahibi darılacak bu durumda ne yapmak lazım? Kadınlı erkekli yapılan düğünlere gidilmezse düğün sahibi darılacak bu durumda ne yapmak lazım?

Ben seni seviyorum Allah mübarek etsin ama kadınlı erkekli günah olduğundan gidemedim diyeceksin. Ben seni seviyorum Allah mübarek etsin ama kadınlı erkekli günah olduğundan gidemedim diyeceksin. Ayrı yapman lazım diyeceksin, ona da nasihat olur. Ayrı yapman lazım diyeceksin, ona da nasihat olur.

Paralı gün yapıp her ay kura ile o kimsenin evinde toplanılıyor, Paralı gün yapıp her ay kura ile o kimsenin evinde toplanılıyor, yasin-i şerîf, kelime-i tevhîd çekiliyor, alınan bu paranın durumu nedir? yasin-i şerîf, kelime-i tevhîd çekiliyor, alınan bu paranın durumu nedir? Mesela 15 kişi ayda 10 lira katıp 15 ayda o paralı gün sona eriyor.Mesela 15 kişi ayda 10 lira katıp 15 ayda o paralı gün sona eriyor. İlk ayda çıkan kuradaki para ile son aydaki çıkan para arasında bir fark var mıdır? İlk ayda çıkan kuradaki para ile son aydaki çıkan para arasında bir fark var mıdır? İlk önce kuraya katılanlar arasında bana çıksın diyenler oluyor. İlk önce kuraya katılanlar arasında bana çıksın diyenler oluyor.

Ben bu işi ilk defa duydum bilmiyorum. Ben bu işi ilk defa duydum bilmiyorum. Para koyuyorlarmış aralarında bir kimsenin evinde toplanıyorlarmış. Para koyuyorlarmış aralarında bir kimsenin evinde toplanıyorlarmış. Yasin, kelime-i tevhid çekiyorlarmış. Acaba bu masraflara mı gidiliyor?Yasin, kelime-i tevhid çekiyorlarmış.

Acaba bu masraflara mı gidiliyor?
Yiyeceğe içeceğe mi bilmiyorum? Cevap veremeyeceğim. Yiyeceğe içeceğe mi bilmiyorum?

Cevap veremeyeceğim.
15 kişiden her birine bir kere geliyor.15 kişiden her birine bir kere geliyor. O zaman eşit olarak gelince bir şey, para olarak büyük bir para toplu para oluyor O zaman eşit olarak gelince bir şey, para olarak büyük bir para toplu para oluyor her seferinde birisinin eline geçmiş oluyor. her seferinde birisinin eline geçmiş oluyor. Veren razı olduktan sonra kardeşçe bir şey olabilir.Veren razı olduktan sonra kardeşçe bir şey olabilir. Herkes önce olsun çıksın diye temenni ediyor. En sona kalan en sonda toplu para almış oluyor. Herkes önce olsun çıksın diye temenni ediyor. En sona kalan en sonda toplu para almış oluyor. Ona razı oluyorlar kura olduktan sonra başka bir çare de olmuyor.Ona razı oluyorlar kura olduktan sonra başka bir çare de olmuyor. Kızımızı okula tesettürlü göndermek şartı ile kız meslek lisesine verebilir miyiz? Kızımızı okula tesettürlü göndermek şartı ile kız meslek lisesine verebilir miyiz?

Tesettürlü gönderince olabilir. Tesettürlü gönderince olabilir. Okulda açarsa erkek öğretmenler varsa oradan da günaha girer tabii o tarafı da öyle. Okulda açarsa erkek öğretmenler varsa oradan da günaha girer tabii o tarafı da öyle.

10 sene evvel satmak niyeti ile alınan arsanın zekâtı nasıl verilmelidir? 10 sene evvel satmak niyeti ile alınan arsanın zekâtı nasıl verilmelidir? Emekli sandığından para çekmek ve kredi çekmek sureti ile ev yapmak nasıldır? Emekli sandığından para çekmek ve kredi çekmek sureti ile ev yapmak nasıldır? Faiz parasını nerelere harcamak lazımdır? Faiz parasını nerelere harcamak lazımdır?

10 sene evvel satmak niyeti ile alınan arsanın zekâtı bedeli hesaplanır 10 sene evvel satmak niyeti ile alınan arsanın zekâtı bedeli hesaplanır ona göre onun tutan arsa bedeli verilecek. ona göre onun tutan arsa bedeli verilecek.

Emekli sandığından para çekildiği zaman bir faiz tahakkuk ediyor. Emekli sandığından para çekildiği zaman bir faiz tahakkuk ediyor. Faizli alınmış oluyor. İşte faizli para almış oluyor. Faizli alınmış oluyor. İşte faizli para almış oluyor. Onun umumi hükmü vebali neyse o vebal yüklenmiş oluyor. Onun umumi hükmü vebali neyse o vebal yüklenmiş oluyor. Faiz parası eline geçmişse bir insanın kendi şahsî işine olmamak şartı ile bir yere verir, Faiz parası eline geçmişse bir insanın kendi şahsî işine olmamak şartı ile bir yere verir, bir Kur'an Kursu'na, bir camiye, bir kalorifer masrafına, kömür masrafına bir şeye sarfedilir; bir Kur'an Kursu'na, bir camiye, bir kalorifer masrafına, kömür masrafına bir şeye sarfedilir; kendisi kullanamaz. kendisi kullanamaz.

Yumuşak yatak üzerinde namaz kılınır mı? Kılınırsa kabul olur mu? Yumuşak yatak üzerinde namaz kılınır mı? Kılınırsa kabul olur mu?

Yumuşak yatak üzerinde kılınmaz. Secde yerinin sert olması lazımYumuşak yatak üzerinde kılınmaz. Secde yerinin sert olması lazım eğer hasta ise kişi başını eğerek ima ile belini eğerek namaz kılabiliyor zaten eğer hasta ise kişi başını eğerek ima ile belini eğerek namaz kılabiliyor zaten yapması gerekmiyor.yapması gerekmiyor. Hasta değilse normal yerde kılar. Yatak üzerinde kılmak gerekmiyor.Hasta değilse normal yerde kılar. Yatak üzerinde kılmak gerekmiyor. Olmuyor, sert olması gerekiyor. Yumuşak olması olmuyor. Olmuyor, sert olması gerekiyor. Yumuşak olması olmuyor.

Taksitle satış câiz midir? Mesela bir mal peşin 3 ay vade ile 120 lira 6 ay 150 lira… Taksitle satış câiz midir? Mesela bir mal peşin 3 ay vade ile 120 lira 6 ay 150 lira…

Bu taksitle değil vadeli satış demek. Bu taksitle değil vadeli satış demek. Taksit, parayı bölüm bölüm ödemek demek olabilir.Taksit, parayı bölüm bölüm ödemek demek olabilir. Bir pazarlıkla anlaştığın şekle o şekle göre ödersin olur. Bir pazarlıkla anlaştığın şekle o şekle göre ödersin olur.

"İslâm Dergisi"nde zaman zaman reklamlarına rastladığımız "İslâm Dergisi"nde zaman zaman reklamlarına rastladığımız Türkiye'deki finans kurumlarına para yatırmakta müslümanlar mesul olur mu? Türkiye'deki finans kurumlarına para yatırmakta müslümanlar mesul olur mu?

Onlar faizli işlem yapmadıklarını söylüyorlar o duruma göre olmaz. Onlar faizli işlem yapmadıklarını söylüyorlar o duruma göre olmaz.

Benim bir akrabam var evinde sürekli huzursuzluk var.Benim bir akrabam var evinde sürekli huzursuzluk var. Oğlunu İmam Hatip'ten alıp diğer liselere verdi şimdi oğlu doğru yolu şaşırdı.Oğlunu İmam Hatip'ten alıp diğer liselere verdi şimdi oğlu doğru yolu şaşırdı. Akrabam mevlit de okuyor, sizce devlet parası, mevlit parası yoksa oğlunun Akrabam mevlit de okuyor, sizce devlet parası, mevlit parası yoksa oğlunun İmam Hatip'ten alınması mı huzursuzluğa sebep oldu? İmam Hatip'ten alınması mı huzursuzluğa sebep oldu? Mevlit parası mı? Mevlit parası mı?

Allah'ın tahsilini görecekti, İmam Hatip'ten aldı, o bir huzursuzluk getirmiş.Allah'ın tahsilini görecekti, İmam Hatip'ten aldı, o bir huzursuzluk getirmiş. Mevlit de Allah rızası için okunur da sonradan hediye miktarı söylenmeden bir şey alırsa olabilir amaMevlit de Allah rızası için okunur da sonradan hediye miktarı söylenmeden bir şey alırsa olabilir ama Allah rızası için okunması esastır. Allah rızası için okunması esastır.

Geçenlerde kıyamet alametleri söz konusu oldu.Geçenlerde kıyamet alametleri söz konusu oldu. Soracağım soru şu; deccal olsun, dabbet'ü'l- arz olsun, Soracağım soru şu; deccal olsun, dabbet'ü'l- arz olsun, Mehdi olsun vuku bulacağı zaman görünür halde mi yoksa belirtileriniMehdi olsun vuku bulacağı zaman görünür halde mi yoksa belirtilerini göstererek mi vuku bulacak?göstererek mi vuku bulacak? Aydınlatmanızı rica ediyorum. Aydınlatmanızı rica ediyorum.

Bunların hallerini mü'minler bilecek. Bunların hallerini mü'minler bilecek. Deccal'ın alnında haza kâfir diye yazılı olacak mü'minler bilecekler.Deccal'ın alnında haza kâfir diye yazılı olacak mü'minler bilecekler. İmanlarında, İslâmî bilgilerinde kusurlar olanlar anlamayacak. İyi hocalar anlarlar. İmanlarında, İslâmî bilgilerinde kusurlar olanlar anlamayacak. İyi hocalar anlarlar. Dabbet'ül- arz'ı da bilecekler, Mehdi'yi de Mehdi'nin alametinden bilecekler. Dabbet'ül- arz'ı da bilecekler, Mehdi'yi de Mehdi'nin alametinden bilecekler.

Rüyada rüya görmüş; Bilâl-i Habeşî'ye saldıran bir müşriği yanındaki arkadaşından Rüyada rüya görmüş; Bilâl-i Habeşî'ye saldıran bir müşriği yanındaki arkadaşından kaptığım silahımla öldürdüm neye delalet eder? kaptığım silahımla öldürdüm neye delalet eder?

İnşallah Allah'ın dinini tebliğde engel olan bir kimseyi kaldırmayaİnşallah Allah'ın dinini tebliğde engel olan bir kimseyi kaldırmaya bir maniyi izale etmeye delalet eder. bir maniyi izale etmeye delalet eder. Çünkü Bilâl-i Habeşî İslâm'ı tebliğ ediyordu, sesleniyordu, ona saldıran bir kimse,Çünkü Bilâl-i Habeşî İslâm'ı tebliğ ediyordu, sesleniyordu, ona saldıran bir kimse, din yolunda çalışan bir hoca olabilir, bir mürşit olabilir. din yolunda çalışan bir hoca olabilir, bir mürşit olabilir. Ona saldıran bir kimsenin susturulma vazifesine delalet ediyor. Ona saldıran bir kimsenin susturulma vazifesine delalet ediyor.

12 yaşındaki çocuk ezan okur mu? Kamet getirir mi? 12 yaşındaki çocuk ezan okur mu? Kamet getirir mi?

Buluğa ermiş olunca yapabiliyor, o da buluğa yakın bir çağ olmuş oluyor, buluğa ermesi esas. Buluğa ermiş olunca yapabiliyor, o da buluğa yakın bir çağ olmuş oluyor, buluğa ermesi esas.

Bir akrabamdan bir yere gitmek için söz almıştım, günü gelince gelmek istemedi. Bir akrabamdan bir yere gitmek için söz almıştım, günü gelince gelmek istemedi. Ben de yaptırım olsun diye "gelmesen vallahi seninle bir daha konuşmam" dedim. Ben de yaptırım olsun diye "gelmesen vallahi seninle bir daha konuşmam" dedim. Gelmedi ne yapayım? Konuşacak, yeminine kefaret verecek.Gelmedi ne yapayım?

Konuşacak, yeminine kefaret verecek.
Hayırlı bir şeyde ısrar edilmez. Hayırlı bir şeyde ısrar edilmez. Hayırlı şeyin yapmayaya yemin ettiğin zaman konuşmak hayırlı olduğuna göre konuşacak, Hayırlı şeyin yapmayaya yemin ettiğin zaman konuşmak hayırlı olduğuna göre konuşacak, yeminine kefaret edecek. yeminine kefaret edecek.

Kendim güreşçiyim. Kendim güreşçiyim. Tesettür olmadığından çekiniyorum. İslâmî çalışma yapabilmek için minderlerde mücadele yapabilir miyim? Tesettür olmadığından çekiniyorum. İslâmî çalışma yapabilmek için minderlerde mücadele yapabilir miyim?

İslâmî çalışmanın o yolla olması biraz zor. İslâmî çalışmanın o yolla olması biraz zor. Tesettür olmadığı aşikâr, tesettürlü güreş yapabilirse, Tesettür olmadığı aşikâr, tesettürlü güreş yapabilirse, vücudu gelişir başkasına öğretirse olabilir ama tesettüre uygun olmadığı zaman olmuyor. vücudu gelişir başkasına öğretirse olabilir ama tesettüre uygun olmadığı zaman olmuyor.

Muhasebe işleri ile uğraşmak istiyorum İslâmî bakımdan sakıncası var mı? Muhasebe işleri ile uğraşmak istiyorum İslâmî bakımdan sakıncası var mı?

Normal olarak muhasebecilik mesleğinde bir sakınca yok. Haram yasak şeyler yapmayacak. Normal olarak muhasebecilik mesleğinde bir sakınca yok. Haram yasak şeyler yapmayacak.

Tesbih yerine parmaklarla namaz sonrası tesbihatın yapılması mı daha eftaldir?Tesbih yerine parmaklarla namaz sonrası tesbihatın yapılması mı daha eftaldir? Yoksa tesbihle mi eftaldir? Tesbihin icadında bid'at var mıdır? Yoksa tesbihle mi eftaldir? Tesbihin icadında bid'at var mıdır?

Tesbih bid'at değildir, Peygamber Efendimiz'in zamanında taşla da yapılmıştır. Tesbih bid'at değildir, Peygamber Efendimiz'in zamanında taşla da yapılmıştır. Taşla ve hurma çekirdeği ile de yapılmıştır. Tesbih bid'at değildir… Taşla ve hurma çekirdeği ile de yapılmıştır. Tesbih bid'at değildir…

Konuşma Hakkında
Tema 1
Tema 2