Namaz Vakitleri

22 Cemâziye'l-Âhir 1446
23 December 2024
İmsak
06:47
Güneş
08:20
Öğle
13:08
İkindi
15:26
Akşam
17:47
Yatsı
19:14
Detaylı Arama

Fetihler ve Karışıklıklar (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

25 Zilka'de 1413 / 16.05.1993
İskenderpaşa Camii / İstanbul

İçerik

Mehmet Zahit Kotku Efendi hazretlerinin zamanında bugün olduğu gibi hem pazartesi vaazından evvel cemaate Kur'an üzere dağıtılır ve böylece bir veya iki hatim indirilmiş olurdu. Bu güzel âdetin tekrar yapılması hususunda emirleriniz nedir?

Gelinimle bozuştuk yeminle şart çektim. Şimdi ise barıştık. Yemin için ne yapmam gerekiyor?

En güzel örtünme şekli çarşaftır diyorlar, siz ne buyurursunuz?

Kadın kocasının yanında, misafirlerinin yanında bir arada oturabilir mi?

Derse bir veya birkaç gün ara verirsek ne yapmamız lazım?

Bir mürid uzun müddet tarikattan feyz alıyor fakat inkişafı açılmıyor. Buna mâni nedir?

Bir bayan, kadın hastalıklarından dolayı bay veya bayan bir mütehassısa muayene olursa gusül abdesti alması gerekip gerekmediğini soruyor.

Bu kadar suskun mu olmalıyız? Bosna'da camiler dozerlerle yıkılmaya başladı. Müslümanlara saldırı, kadınlara tecavüz, çocuklara işkence… Müslümanlığın yok olmasını isteyen bir hristiyan âlemi, ne yapacağını bilmeyen bir millet ve devlet; suskunluk doğru mu?

Elektronik cihaz tamiri ile uğraşıyorum. Tamir ettiğim şeyle zararlı propaganda da seyrediliyor. Bu meslek dinen caiz midir?

Beyim tartıştığımızda bana çok kızdı. Seni bırakacağım dedi. Fakat sonra kızgınlığı geçince söylediğine pişman oldu, beni bırakmaya niyeti yok. Acaba nikâhımıza bu sözle bir zarar geldi mi, gelmedi mi?

Benim bir dayım var. On gün kadar önce üzerine bir ağırlık geldi. İşine kendini veremiyor. "Çok huzursuzum, sen hacı hocalarla berabersin. Belki büyü yapılmıştır. Bir soruştur bana yardım et." diye telofon etti. Kendisi Bursa'dadır. Ne yapmamı önerirsiniz?

Silsile-i hâcegân dersinizde maddi kalp ile manevi kalp arasında irtibat vardır buyurmuştunuz. Kalp nakli yapılırken nakli yapılan kalbin sahibinin küfür ve fıskı ameliyat yapılan kişiye geçer mi?

Söylemekten hayâ ettiğim fakat bir türlü bırakamadığım günahımdan ve bu günaha olan isteğimden vazgeçebilmem için dua eder misiniz?

Ramûz'daki bir hadîs-i şerîf soruluyor. Bu "Şamlılar" denilen halka biz dahi oluyor muyuz?

Bazıları Yavuz Sultan Selim için Avrupa dururken Hicaz ve Mısır'a gitmesini kastederek müslüman ülkeleri fethettiği için o zalim bir padişah diyorlar. İzah eder misiniz?

Evrâd-ı şerîfenin ve cevşenin ne olduğunu anlatır mısınız?

Krem kullanmaya müsaade var mıdır? Hangi kremlerden kullanabiliriz?

Evli kişilerin belli bir çocuk adedinden sonra doğum kontrolü yapmalarında İslâmi açıdan sakınca var mıdır?

Günümüzde demokrasiyi en iyi yol kurtuluş reçetesi gibi göstermeye çalışan ve halkın kafasını karıştırmaya çalışan kimseler var. Demokrasi deccal sınıfına girer mi?

Televizyondaki film, reklam ve başka programlardan baş ve diğer uzuvları açık kadınlar çıkmaktadır. Buna engel olup televizyonu kapatmak istediğimizde arkadaşlar karşı çıkmaktalar ve bazıları da bu görüntülerin aslı olmadığını söylemektedirler. Bu konuda ne dersiniz?

Kadın veya erkek; mecmualardaki ve televizyondaki namahreme açık kadına bakmanın hükmü nedir?

Yahudi milleti diye Musa peygamberin kavmine mi diyorlar? Hristiyan İsa Peygamberin kavmine mi diyorlar? Hristiyan ve yahudilerden peygamberlerine itaat edenler cennete girer mi?

Bıyık boyanmasının mahzurları var mıdır? Abdeste mani var mıdır?

Bazı kadın hocalar ders veriyorlarmış. Bir kardeşimiz böyle bir hocadan ders almış ama Mersin'de olduğu için mürşidlerini görmemişler ve hiç tanımıyor. Ayrıca mürşidine rabıtaları yapmıyor. Kardeşimiz zor durumda ne yapması gerekir?

Bir bekâr hanımın üniversite okuması caiz midir?

Hukuk fakültesini tercih etmekte tereddütlüyüm. Hukuk fakültesini yazmam ve okumam caiz midir, değil midir? Şimdi başka bir fakülte önerir misiniz, teklif eder misiniz?

Bazı kumar kahvelerinde mecburiyetten dolayı çay içilip sohbet ediliyor. Bunun bize, derslerimize bir etkisi var mı?

Kişinin büyük abdest yaptığı yerden kurt gelmesi abdestini bozar mı?

Sayın hocam; hanımıma buradan ders aldırdım. Şimdi devam etmiyor. "Bana önceden söylemeden aldırdın." diyor dersini yapmıyor. Müzik çalıyor, ilahi çal diyorum çalmıyor. Sakalıma karışıyor ne yapmamı tavsiye edersiniz?

Piyasada süet diye tabir olunan, deri mamulü olan giyeceklerin hammaddesi domuz derisi olduğu söyleniyor. İmalatçılar belirtiyor, kullanılabilir mi?

Gayrimüslimlerle az veya çok ticari ilişkiler tutmanın hükmü nedir?

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın Hadis sohbetlerini 5 aşamada özetleyebiliriz.

a. İskenderpaşa Camii Sohbetleri (1977-1997)

Mehmed Zâhid KOTKU Hz. görevli oldukları İskenderpaşa Camii’nde, her pazar günü ikindiden sonra bir saat, cuma günleri öğleden önce 45 dakika Râmûzü’l-Ehàdis’ten hadis okuyup izah ederdi. 1977 yılının ilkbaharından itibaren bu dersler Mahmud Es’ad COŞAN tarafından yapılır oldu.

COŞAN, o yıllarda Ankara’da oturuyordu. Her hafta sonu İstanbul’a geliyor, pazar günkü hadis dersini yapıp geri dönüyordu. Tatillerde ve müsait zamanlarında cuma namazından önce de sohbet ettiği olurdu. Önemli bir engel olmadıkça, bu böyle devam etti.

13 Kasım 1980’de Mehmed Zâhid KOTKU Hazretleri’nin vefatından sonra da İskenderpaşa’daki dersler aynen devam etti. Hac veya başka bir seyahat nedeniyle yurtdışında olduğu zamanların dışında önemli bir aksama olmadı. 1997 Mayısında yurtdışına çıkıncaya kadar bu böyle devam etti. İskenderpaşa’daki son sohbeti 4 Mayıs 1997 pazar günü oldu.
COŞAN, derse besmele ve hamdele ile başlardı. Arkasından, “Kitapların en efdali Allah’ın kitabıdır, yolların en faziletlisi Peygamber (s.a.s.)’in yoludur. Sonradan uydurulan şeyler bid’attir. Her bid’at dalâlettir. Her dalâlet ve dalâlet sahibi cehenneme gider.” anlamındaki Arapça giriş cümlelerini söylerdi. Sonra, sıradaki ilk hadisin Arapça metnini okurdu.

Ondan sonra okunan kitap hakkında kısa bilgi verir; hadislerin okunmasına ve izahına geçmeden önce, başta Peygamber (s.a.s.) Efendimiz olmak üzere cümle enbiyânın, evliyânın, sülehànın; sâdât ve meşâyih-i kiramın ruhları için; kitabın müellifinin ve bu kitabın içindeki hadis-i şeriflerin bizlere kadar ulaşmasında emeği geçmiş olan ulemânın, râvilerin ruhları için; caminin bânisi İskender Paşa’nın ruhu için; bu hadis-i şerifleri dinlemek üzere oraya gelmiş olan kimselerin ahirete irtihal etmiş olan cümle yakınlarının ruhları için ve Mehmed Zahid KOTKU Hazretleri’nin ruhu için, bir Fâtiha, üç İhlâs-ı Şerif okunmasını isterdi.

Daha sonra, sıradaki hadis-i şerifin Arapça metnini okuyup, kelime kelime izahına geçerdi. Konuyla ilgili ayet-i kerimeler ve diğer hadis-i şeriflerle meseleyi bir güzel açıklardı. Sade ve anlaşılır bir Türkçe kullanırdı. Konunun iyi anlaşılması için misaller, hatıralar anlatır; şiirlere, Farsça ve Arapça beyitlere yer verirdi.

COŞAN, ilk yıllarda her sohbette 8-10 hadis-i şerif okuyup izah ederdi, sohbet süresi bir saati geçmezdi. Son yıllarda bu sayı 3’e kadar düşmüş, izah için daha çok vakit ayrılmış, sohbet süresi bir saati biraz aşmaya başlamıştı.

Sohbetin sonunda mutlaka Hatm-i Hàcegân yaptırırdı. Bazen, intisab etmek isteyenler için zikir dersi tarifi yapardı. Eğer vakit müsaitse, küçük notlarla soru gönderenlerin sorularına cevap verirdi.

Sohbetlere öncelikle gençler, öğrenciler, okumuş kimseler gelirlerdi. Fakat her yaştan ve her kesimden insana rastlamak mümkündü. Zamanla ilgi arttığı için, caminin etrafındaki evler satın alınarak cami genişletilmiş; hanımların ve erkeklerin sohbetleri takip edebilmesi için mekânlar yapılmıştır.

İskenderpaşa Camii’ndeki sohbetler, ilk yıllardan beri teyp kasetlerine kayıt edilmiştir. 1987’den sonra görüntülü video kayıtları yapılmıştır.

b. Ankara Özelif Camii Sohbetleri (1982-1996)

COŞAN, Mehmed Zâhid KOTKU Hz. vefat edip, irşad görevi kendisine intikal ettikten sonra, Ankara’da da hadis dersleri başlattı (1982). İlk önce çarşamba günleri evinin yanındaki Muradiye Camii’nde, daha sonra perşembe akşamları Özelif Camii’nde hadis dersi yapmaya başladı. Bir ara cumartesi günleri yapıldı. Emekli olup da Ankara’dan ayrıldıkları 1987 yılına kadar bu dersler devam etti. 1987’den sonra ise, her ayın ilk perşembe akşamı Ankara’ya gelip, bu hadis derslerini ayda bir yapmaya devam etti.

c. Sapanca Sohbetleri (1987-1989)

COŞAN emekli olduktan sonra Sapanca’ya yerleşmiştir. Orada oturdukları yıllarda (1987-1989), evinin yakınındaki Yüzevler Camii’nde cumartesi günleri, ikindiden sonra Muhtâru’l-Ehàdîs isimli kitaptan hadis dersleri yapmıştır.

Muhtâru’l-Ehâdîs kitabı muteber hadis kitaplarından seçilmiş ve ilk harflerine göre alfabetik olarak sıralanmış bin dört yüz kadar hadis ihtivâ etmektedir. Mısırlı alim Seyyid Ahmed el-Hâşimî (1878-1943) tarafından hazırlanmıştır. Türkçe’ye muhtelif tercümeleri yapılmıştır.

d. Anadolu’da Sohbetler

COŞAN, Türkiye’de bulunduğu 1980-1997 yılları arasında sık sık Anadolu’da seyahatler yaparlardı. Gittikleri illerde, uygun camilerde, halka açık hadis dersleri yapmıştır. Eskişehir, Bursa, İzmir, Antalya, Adapazarı, Konya, Edirne gibi illerde sohbetler yapılmış hadis sohbetleri mevcuttur.

e. Ev Sohbetleri
Doğum, ölüm, düğün, sünnet vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği evlerde; kahvaltı vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği öğrenci evlerinde mutlaka yarım saat - 45 dakika civarında bir hadis sohbeti yaparlardı.

Mehmet Zahit Kotku Efendi hazretlerinin zamanında bugün olduğu gibi hem pazartesi vaazından evvel cemaate Kur'an üzere dağıtılır ve | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Fetihler ve Karışıklıklar (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

25 Zilka'de 1413 / 16.05.1993
İskenderpaşa Camii / İstanbul

İçerik

Mehmet Zahit Kotku Efendi hazretlerinin zamanında bugün olduğu gibi hem pazartesi vaazından evvel cemaate Kur'an üzere dağıtılır ve böylece bir veya iki hatim indirilmiş olurdu. Bu güzel âdetin tekrar yapılması hususunda emirleriniz nedir?

Gelinimle bozuştuk yeminle şart çektim. Şimdi ise barıştık. Yemin için ne yapmam gerekiyor?

En güzel örtünme şekli çarşaftır diyorlar, siz ne buyurursunuz?

Kadın kocasının yanında, misafirlerinin yanında bir arada oturabilir mi?

Derse bir veya birkaç gün ara verirsek ne yapmamız lazım?

Bir mürid uzun müddet tarikattan feyz alıyor fakat inkişafı açılmıyor. Buna mâni nedir?

Bir bayan, kadın hastalıklarından dolayı bay veya bayan bir mütehassısa muayene olursa gusül abdesti alması gerekip gerekmediğini soruyor.

Bu kadar suskun mu olmalıyız? Bosna'da camiler dozerlerle yıkılmaya başladı. Müslümanlara saldırı, kadınlara tecavüz, çocuklara işkence… Müslümanlığın yok olmasını isteyen bir hristiyan âlemi, ne yapacağını bilmeyen bir millet ve devlet; suskunluk doğru mu?

Elektronik cihaz tamiri ile uğraşıyorum. Tamir ettiğim şeyle zararlı propaganda da seyrediliyor. Bu meslek dinen caiz midir?

Beyim tartıştığımızda bana çok kızdı. Seni bırakacağım dedi. Fakat sonra kızgınlığı geçince söylediğine pişman oldu, beni bırakmaya niyeti yok. Acaba nikâhımıza bu sözle bir zarar geldi mi, gelmedi mi?

Benim bir dayım var. On gün kadar önce üzerine bir ağırlık geldi. İşine kendini veremiyor. "Çok huzursuzum, sen hacı hocalarla berabersin. Belki büyü yapılmıştır. Bir soruştur bana yardım et." diye telofon etti. Kendisi Bursa'dadır. Ne yapmamı önerirsiniz?

Silsile-i hâcegân dersinizde maddi kalp ile manevi kalp arasında irtibat vardır buyurmuştunuz. Kalp nakli yapılırken nakli yapılan kalbin sahibinin küfür ve fıskı ameliyat yapılan kişiye geçer mi?

Söylemekten hayâ ettiğim fakat bir türlü bırakamadığım günahımdan ve bu günaha olan isteğimden vazgeçebilmem için dua eder misiniz?

Ramûz'daki bir hadîs-i şerîf soruluyor. Bu "Şamlılar" denilen halka biz dahi oluyor muyuz?

Bazıları Yavuz Sultan Selim için Avrupa dururken Hicaz ve Mısır'a gitmesini kastederek müslüman ülkeleri fethettiği için o zalim bir padişah diyorlar. İzah eder misiniz?

Evrâd-ı şerîfenin ve cevşenin ne olduğunu anlatır mısınız?

Krem kullanmaya müsaade var mıdır? Hangi kremlerden kullanabiliriz?

Evli kişilerin belli bir çocuk adedinden sonra doğum kontrolü yapmalarında İslâmi açıdan sakınca var mıdır?

Günümüzde demokrasiyi en iyi yol kurtuluş reçetesi gibi göstermeye çalışan ve halkın kafasını karıştırmaya çalışan kimseler var. Demokrasi deccal sınıfına girer mi?

Televizyondaki film, reklam ve başka programlardan baş ve diğer uzuvları açık kadınlar çıkmaktadır. Buna engel olup televizyonu kapatmak istediğimizde arkadaşlar karşı çıkmaktalar ve bazıları da bu görüntülerin aslı olmadığını söylemektedirler. Bu konuda ne dersiniz?

Kadın veya erkek; mecmualardaki ve televizyondaki namahreme açık kadına bakmanın hükmü nedir?

Yahudi milleti diye Musa peygamberin kavmine mi diyorlar? Hristiyan İsa Peygamberin kavmine mi diyorlar? Hristiyan ve yahudilerden peygamberlerine itaat edenler cennete girer mi?

Bıyık boyanmasının mahzurları var mıdır? Abdeste mani var mıdır?

Bazı kadın hocalar ders veriyorlarmış. Bir kardeşimiz böyle bir hocadan ders almış ama Mersin'de olduğu için mürşidlerini görmemişler ve hiç tanımıyor. Ayrıca mürşidine rabıtaları yapmıyor. Kardeşimiz zor durumda ne yapması gerekir?

Bir bekâr hanımın üniversite okuması caiz midir?

Hukuk fakültesini tercih etmekte tereddütlüyüm. Hukuk fakültesini yazmam ve okumam caiz midir, değil midir? Şimdi başka bir fakülte önerir misiniz, teklif eder misiniz?

Bazı kumar kahvelerinde mecburiyetten dolayı çay içilip sohbet ediliyor. Bunun bize, derslerimize bir etkisi var mı?

Kişinin büyük abdest yaptığı yerden kurt gelmesi abdestini bozar mı?

Sayın hocam; hanımıma buradan ders aldırdım. Şimdi devam etmiyor. "Bana önceden söylemeden aldırdın." diyor dersini yapmıyor. Müzik çalıyor, ilahi çal diyorum çalmıyor. Sakalıma karışıyor ne yapmamı tavsiye edersiniz?

Piyasada süet diye tabir olunan, deri mamulü olan giyeceklerin hammaddesi domuz derisi olduğu söyleniyor. İmalatçılar belirtiyor, kullanılabilir mi?

Gayrimüslimlerle az veya çok ticari ilişkiler tutmanın hükmü nedir?

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın Hadis sohbetlerini 5 aşamada özetleyebiliriz.

a. İskenderpaşa Camii Sohbetleri (1977-1997)

Mehmed Zâhid KOTKU Hz. görevli oldukları İskenderpaşa Camii’nde, her pazar günü ikindiden sonra bir saat, cuma günleri öğleden önce 45 dakika Râmûzü’l-Ehàdis’ten hadis okuyup izah ederdi. 1977 yılının ilkbaharından itibaren bu dersler Mahmud Es’ad COŞAN tarafından yapılır oldu.

COŞAN, o yıllarda Ankara’da oturuyordu. Her hafta sonu İstanbul’a geliyor, pazar günkü hadis dersini yapıp geri dönüyordu. Tatillerde ve müsait zamanlarında cuma namazından önce de sohbet ettiği olurdu. Önemli bir engel olmadıkça, bu böyle devam etti.

13 Kasım 1980’de Mehmed Zâhid KOTKU Hazretleri’nin vefatından sonra da İskenderpaşa’daki dersler aynen devam etti. Hac veya başka bir seyahat nedeniyle yurtdışında olduğu zamanların dışında önemli bir aksama olmadı. 1997 Mayısında yurtdışına çıkıncaya kadar bu böyle devam etti. İskenderpaşa’daki son sohbeti 4 Mayıs 1997 pazar günü oldu.
COŞAN, derse besmele ve hamdele ile başlardı. Arkasından, “Kitapların en efdali Allah’ın kitabıdır, yolların en faziletlisi Peygamber (s.a.s.)’in yoludur. Sonradan uydurulan şeyler bid’attir. Her bid’at dalâlettir. Her dalâlet ve dalâlet sahibi cehenneme gider.” anlamındaki Arapça giriş cümlelerini söylerdi. Sonra, sıradaki ilk hadisin Arapça metnini okurdu.

Ondan sonra okunan kitap hakkında kısa bilgi verir; hadislerin okunmasına ve izahına geçmeden önce, başta Peygamber (s.a.s.) Efendimiz olmak üzere cümle enbiyânın, evliyânın, sülehànın; sâdât ve meşâyih-i kiramın ruhları için; kitabın müellifinin ve bu kitabın içindeki hadis-i şeriflerin bizlere kadar ulaşmasında emeği geçmiş olan ulemânın, râvilerin ruhları için; caminin bânisi İskender Paşa’nın ruhu için; bu hadis-i şerifleri dinlemek üzere oraya gelmiş olan kimselerin ahirete irtihal etmiş olan cümle yakınlarının ruhları için ve Mehmed Zahid KOTKU Hazretleri’nin ruhu için, bir Fâtiha, üç İhlâs-ı Şerif okunmasını isterdi.

Daha sonra, sıradaki hadis-i şerifin Arapça metnini okuyup, kelime kelime izahına geçerdi. Konuyla ilgili ayet-i kerimeler ve diğer hadis-i şeriflerle meseleyi bir güzel açıklardı. Sade ve anlaşılır bir Türkçe kullanırdı. Konunun iyi anlaşılması için misaller, hatıralar anlatır; şiirlere, Farsça ve Arapça beyitlere yer verirdi.

COŞAN, ilk yıllarda her sohbette 8-10 hadis-i şerif okuyup izah ederdi, sohbet süresi bir saati geçmezdi. Son yıllarda bu sayı 3’e kadar düşmüş, izah için daha çok vakit ayrılmış, sohbet süresi bir saati biraz aşmaya başlamıştı.

Sohbetin sonunda mutlaka Hatm-i Hàcegân yaptırırdı. Bazen, intisab etmek isteyenler için zikir dersi tarifi yapardı. Eğer vakit müsaitse, küçük notlarla soru gönderenlerin sorularına cevap verirdi.

Sohbetlere öncelikle gençler, öğrenciler, okumuş kimseler gelirlerdi. Fakat her yaştan ve her kesimden insana rastlamak mümkündü. Zamanla ilgi arttığı için, caminin etrafındaki evler satın alınarak cami genişletilmiş; hanımların ve erkeklerin sohbetleri takip edebilmesi için mekânlar yapılmıştır.

İskenderpaşa Camii’ndeki sohbetler, ilk yıllardan beri teyp kasetlerine kayıt edilmiştir. 1987’den sonra görüntülü video kayıtları yapılmıştır.

b. Ankara Özelif Camii Sohbetleri (1982-1996)

COŞAN, Mehmed Zâhid KOTKU Hz. vefat edip, irşad görevi kendisine intikal ettikten sonra, Ankara’da da hadis dersleri başlattı (1982). İlk önce çarşamba günleri evinin yanındaki Muradiye Camii’nde, daha sonra perşembe akşamları Özelif Camii’nde hadis dersi yapmaya başladı. Bir ara cumartesi günleri yapıldı. Emekli olup da Ankara’dan ayrıldıkları 1987 yılına kadar bu dersler devam etti. 1987’den sonra ise, her ayın ilk perşembe akşamı Ankara’ya gelip, bu hadis derslerini ayda bir yapmaya devam etti.

c. Sapanca Sohbetleri (1987-1989)

COŞAN emekli olduktan sonra Sapanca’ya yerleşmiştir. Orada oturdukları yıllarda (1987-1989), evinin yakınındaki Yüzevler Camii’nde cumartesi günleri, ikindiden sonra Muhtâru’l-Ehàdîs isimli kitaptan hadis dersleri yapmıştır.

Muhtâru’l-Ehâdîs kitabı muteber hadis kitaplarından seçilmiş ve ilk harflerine göre alfabetik olarak sıralanmış bin dört yüz kadar hadis ihtivâ etmektedir. Mısırlı alim Seyyid Ahmed el-Hâşimî (1878-1943) tarafından hazırlanmıştır. Türkçe’ye muhtelif tercümeleri yapılmıştır.

d. Anadolu’da Sohbetler

COŞAN, Türkiye’de bulunduğu 1980-1997 yılları arasında sık sık Anadolu’da seyahatler yaparlardı. Gittikleri illerde, uygun camilerde, halka açık hadis dersleri yapmıştır. Eskişehir, Bursa, İzmir, Antalya, Adapazarı, Konya, Edirne gibi illerde sohbetler yapılmış hadis sohbetleri mevcuttur.

e. Ev Sohbetleri
Doğum, ölüm, düğün, sünnet vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği evlerde; kahvaltı vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği öğrenci evlerinde mutlaka yarım saat - 45 dakika civarında bir hadis sohbeti yaparlardı.

Mehmet Zahit Kotku Efendi hazretlerinin zamanında bugün olduğu gibi hem pazartesi vaazından evvel cemaate Kur'an üzere dağıtılır ve | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Konuşma Metni

Mehmet Zahit Kotku Efendi hazretlerinin zamanında bugün olduğu gibiMehmet Zahit Kotku Efendi hazretlerinin zamanında bugün olduğu gibi hem pazartesi vaazından evvel cemaate Kur'an üzere dağıtılır hem pazartesi vaazından evvel cemaate Kur'an üzere dağıtılır ve böylece bir veya iki hatim indirilmiş olurdu.ve böylece bir veya iki hatim indirilmiş olurdu. Bu güzel âdetin tekrar yapılması hususunda emirleriniz nedir? Bu güzel âdetin tekrar yapılması hususunda emirleriniz nedir?

Tamam. Dışarda kalabalık halde oturuluyor, avluda duruluyor. Tamam. Dışarda kalabalık halde oturuluyor, avluda duruluyor. Kardeşlerimiz, ikindiden evvel erkenden camiye geldiğinde ikindiye kadar Kardeşlerimiz, ikindiden evvel erkenden camiye geldiğinde ikindiye kadar hatim cüzlerini okusunlar tamamlasınlar. hatim cüzlerini okusunlar tamamlasınlar. Sonra da böyle hatmi indirelim. O da aksamadan yapılmış olsun. Sonra da böyle hatmi indirelim. O da aksamadan yapılmış olsun.

Gelinimle bozuştuk yeminle şart çektim. Şimdi ise barıştık.Gelinimle bozuştuk yeminle şart çektim. Şimdi ise barıştık. Yemin için ne yapmam gerekiyor? Yemin için ne yapmam gerekiyor?

Gelininden maksat kendisinin oğlunun karısı mı, kendisinin gelini mi yani karısını mı kat ediyor?Gelininden maksat kendisinin oğlunun karısı mı, kendisinin gelini mi yani karısını mı kat ediyor? Yani şart olsun demek karı boşamanın sözüdür de kaynata gelini boşayamaz.Yani şart olsun demek karı boşamanın sözüdür de kaynata gelini boşayamaz. Böyle sözde bir gariplik var. Herhalde bu yanlış söyledi. Böyle sözde bir gariplik var. Herhalde bu yanlış söyledi. Galiba yemin şöyle olursa şöyle olacak demek istiyor. Galiba yemin şöyle olursa şöyle olacak demek istiyor. Şart olsun demek başka bir şeydir. Yeminini bozmuşsa yemin kefareti verecek.Şart olsun demek başka bir şeydir. Yeminini bozmuşsa yemin kefareti verecek. On fakiri doyuracak kadar sadaka verecek.On fakiri doyuracak kadar sadaka verecek. Parası pulu olmayan kimse ise onun yerine on gün oruç tutacak. Parası pulu olmayan kimse ise onun yerine on gün oruç tutacak.

En güzel örtünme şekli çarşaftır diyorlar, siz ne buyurursunuz? En güzel örtünme şekli çarşaftır diyorlar, siz ne buyurursunuz?

Estağfurullah, ben bir şey demem. Bizim şeriatımız, âlimlerimiz, kitaplarımız ne buyuruyor; Estağfurullah, ben bir şey demem. Bizim şeriatımız, âlimlerimiz, kitaplarımız ne buyuruyor; mühim olan odur.mühim olan odur. Yoksa ben Esad Coşan olarak bir şey söylemişim ne kıymeti var.Yoksa ben Esad Coşan olarak bir şey söylemişim ne kıymeti var. Esad Coşan'dan öncede İslâm vardı, Esad Coşan'dan sonra da İslâm olacak.Esad Coşan'dan öncede İslâm vardı, Esad Coşan'dan sonra da İslâm olacak. Âlimlerimiz ne diyor, dinimiz ne diyor? Fıkhımız, fıkıh âlimlerimiz diyor ki: Âlimlerimiz ne diyor, dinimiz ne diyor? Fıkhımız, fıkıh âlimlerimiz diyor ki:

Mühim olan örtünmektir. Örtünmenin şekli; altı görünmeyecek, kıyafet bol olacak. Mühim olan örtünmektir. Örtünmenin şekli; altı görünmeyecek, kıyafet bol olacak. Yani göğsü, kalçası, vesairesi belli, altı görünecek şekilde olursa bu örtünme sayılmıyor.Yani göğsü, kalçası, vesairesi belli, altı görünecek şekilde olursa bu örtünme sayılmıyor. Şeffaf olursa sayılmıyor. Altı görünmeyecek, bol olacak. Şeffaf olursa sayılmıyor. Altı görünmeyecek, bol olacak. Böyle bir kıyafetle çeşitli örtünme şekilleri vardır. Örtünmenin şekilleri örfe göre değişir.Böyle bir kıyafetle çeşitli örtünme şekilleri vardır. Örtünmenin şekilleri örfe göre değişir. Yani Yemen'de başka türlü örtünür, Pakistan'da başka türlü örtünür,Yani Yemen'de başka türlü örtünür, Pakistan'da başka türlü örtünür, İran'da başka türlü örtünür.İran'da başka türlü örtünür. Hatta Urfa'da başka türlü örtünür, Aydın'da başka türlü örtünür müslüman.Hatta Urfa'da başka türlü örtünür, Aydın'da başka türlü örtünür müslüman. Şekil önemli değil. Mühim olan ana prensiplere göre başkalarına göstermesi haram olan yerleriŞekil önemli değil. Mühim olan ana prensiplere göre başkalarına göstermesi haram olan yerleri güzelce örtmektir. güzelce örtmektir. Böyle bir çarşaf güzeldir diye bir şey yok. Çarşaf deyince ilk akla gelen o siyah renkli çarşaf.Böyle bir çarşaf güzeldir diye bir şey yok. Çarşaf deyince ilk akla gelen o siyah renkli çarşaf. Anadolu'nun birçok yerinde siyahtan başka renkler kullanılıyor. Başka şekiller var.Anadolu'nun birçok yerinde siyahtan başka renkler kullanılıyor. Başka şekiller var. Yani kimisi şöyle tepeden aşağı kadar, kimisi dokuma elbiseler filan kullanıyor.Yani kimisi şöyle tepeden aşağı kadar, kimisi dokuma elbiseler filan kullanıyor. Güllü bazı şeyler kullanıyor. Şekil mühim değil. Mühim olan güzelce örtünmesidir.Güllü bazı şeyler kullanıyor. Şekil mühim değil. Mühim olan güzelce örtünmesidir. Kimisi çok güzel bol manto giyiyor, manto giyiyor, harmani giyiyor ve çok güzel başını örtüyor.Kimisi çok güzel bol manto giyiyor, manto giyiyor, harmani giyiyor ve çok güzel başını örtüyor. Başından omuzuna böyle başörtüsünü güzelce örtüğü için ne boynu görünüyorBaşından omuzuna böyle başörtüsünü güzelce örtüğü için ne boynu görünüyor ne başka bir yeri belli oluyor. ne başka bir yeri belli oluyor. Çok güzel kıyafet oluyor. Yani bunların hepsi güzeldir. Çok güzel kıyafet oluyor. Yani bunların hepsi güzeldir. Hatta ben âcizane kendi müşahedem çarşaf iki parçalı oluyor. Ağzıyla ısırarak tutuyor. Hatta ben âcizane kendi müşahedem çarşaf iki parçalı oluyor. Ağzıyla ısırarak tutuyor. O, ağzıyla konuşacağı zaman eliyle tutmadığı zaman biraz zor. O, ağzıyla konuşacağı zaman eliyle tutmadığı zaman biraz zor. Eliyle bir şey alacağı zaman açılıyor filan. Yani çok iyi bir kıyafet değil çarşaf.Eliyle bir şey alacağı zaman açılıyor filan. Yani çok iyi bir kıyafet değil çarşaf. Çünkü her zaman tam koruyamıyor. Eliyle bıraktığı zaman sağı solu açılabiliyor.Çünkü her zaman tam koruyamıyor. Eliyle bıraktığı zaman sağı solu açılabiliyor. Böyle şimdi bu kızların filan çok güzel örtünmeleri var.Böyle şimdi bu kızların filan çok güzel örtünmeleri var. Hem vücudunu gayet güzel örtüyor hem boynunu örtüyorHem vücudunu gayet güzel örtüyor hem boynunu örtüyor hem de ayaklarına gayet güzel eşofman gibi yani bol kıyafetler giyiyorlar.hem de ayaklarına gayet güzel eşofman gibi yani bol kıyafetler giyiyorlar. Şalvar gibi oluyor. Allah razı olsun. Öyle çok güzel oluyor.Şalvar gibi oluyor. Allah razı olsun. Öyle çok güzel oluyor. Yani mühim olan güzel örtünmektir. Yani bu doğru değildir. Yani mühim olan güzel örtünmektir. Yani bu doğru değildir.

Kadın kocasının yanında, misafirlerinin yanında bir arada oturabilir mi? Kadın kocasının yanında, misafirlerinin yanında bir arada oturabilir mi?

Bu, zaruret varsa olabilir. Zaruret yoksa haremlik selamlık yapmaları daha iyidir. Bu, zaruret varsa olabilir. Zaruret yoksa haremlik selamlık yapmaları daha iyidir. Eğer oturma mecburiyeti varsa dışardaki gibi oturacak.Eğer oturma mecburiyeti varsa dışardaki gibi oturacak. Yani nasıl çarşıya çıkıyor, nasıl seyahate gidiyor, Yani nasıl çarşıya çıkıyor, nasıl seyahate gidiyor, nasıl bir yerden bir yere bir şey yaptığı zaman onun gibi örtülü olacak.nasıl bir yerden bir yere bir şey yaptığı zaman onun gibi örtülü olacak. Yani yabancı erkeklerin karşısında giyindiği kıyafete dikkat eder.Yani yabancı erkeklerin karşısında giyindiği kıyafete dikkat eder. Ama konuşmalar, yüze bakmalar vesaire ilerde bazı zararlara yol açabilir.Ama konuşmalar, yüze bakmalar vesaire ilerde bazı zararlara yol açabilir. Doğru olanı harem ve selamlıklı oturmak daha iyidir Doğru olanı harem ve selamlıklı oturmak daha iyidir

Derse bir veya birkaç gün ara verirsek ne yapmamız lazım? Derse bir veya birkaç gün ara verirsek ne yapmamız lazım?

Tabi bir insanın derse ara vermesi günahtır.Tabi bir insanın derse ara vermesi günahtır. Çünkü dersler günlüktür. Günlük olarak vazifelerini yapması lazım. Çünkü dersler günlüktür. Günlük olarak vazifelerini yapması lazım. Yani birkaç vakit namaz kılmamak gibi o da günah. Onun gibi bir günahtır.Yani birkaç vakit namaz kılmamak gibi o da günah. Onun gibi bir günahtır. Dersini muntazam yapması lazım ama insan bir günah işlerse ne yapacak? Dersini muntazam yapması lazım ama insan bir günah işlerse ne yapacak?

Peygamber Efendimiz buyuruyor ki: Peygamber Efendimiz buyuruyor ki:

Ve etbiis-seyyiete'l-hasenete temhuhâ. Bir kötülük yaptığı zaman arkasından bir iyilik,Ve etbiis-seyyiete'l-hasenete temhuhâ.

Bir kötülük yaptığı zaman arkasından bir iyilik,
sevaplı bir şey yap o onu silsin götürsün. sevaplı bir şey yap o onu silsin götürsün. Demek ki öyle bir hata işlemişse tövbe edecek. Demek ki öyle bir hata işlemişse tövbe edecek. Açar bir cüz Kur'an okur, daha fazla tesbih çeker, gider birisine sadaka verir,Açar bir cüz Kur'an okur, daha fazla tesbih çeker, gider birisine sadaka verir, hayır yapar bir şey yapar.hayır yapar bir şey yapar. Yani onu silecek bir şey yapsın. Yani onu silecek bir şey yapsın.

Bir mürid uzun müddet tarikattan feyz alıyor fakat inkişafı açılmıyor. Buna mâni nedir? Bir mürid uzun müddet tarikattan feyz alıyor fakat inkişafı açılmıyor. Buna mâni nedir?

Mâniler çoktur. Bir kere haram lokmalar, günahlar, Mâniler çoktur. Bir kere haram lokmalar, günahlar, başka yerlere bakmalar vesaire filanbaşka yerlere bakmalar vesaire filan bunlar çeşitli şekillerde dirilip yükseldiği yerden aşağı düşürür. bunlar çeşitli şekillerde dirilip yükseldiği yerden aşağı düşürür. Biraz terakki etmişken geri götürür. Onun için bizim kaidelerimizden birisi nedir?Biraz terakki etmişken geri götürür. Onun için bizim kaidelerimizden birisi nedir? Nazar ber kadem. Yani bakışın pabucunun ucunda olacak etrafa bakmayacak. Nazar ber kadem. Yani bakışın pabucunun ucunda olacak etrafa bakmayacak. Harama bakmayacak vesaire.Harama bakmayacak vesaire. Televizyonun karşısına geçer, şarkıcıyı dinler, filmi seyreder, açık saçık kadınlar gelir geçer,Televizyonun karşısına geçer, şarkıcıyı dinler, filmi seyreder, açık saçık kadınlar gelir geçer, meyhane sahnesi gelir, başka kötü sahneler gelir.meyhane sahnesi gelir, başka kötü sahneler gelir. E o zaman inanın içi allak bullak olur. Feyzi kaçar, yükseldiği yerden aşağı düşer.E o zaman inanın içi allak bullak olur. Feyzi kaçar, yükseldiği yerden aşağı düşer. Haramlardan, günahlardan kaçınmaya çok dikkat edecek. Haramlardan, günahlardan kaçınmaya çok dikkat edecek. İnsanın feyzinin çok olması ve ilerlemesi için mutlaka günahlardan titizlikle kaçınması lazım. İnsanın feyzinin çok olması ve ilerlemesi için mutlaka günahlardan titizlikle kaçınması lazım.

Bir bayan, kadın hastalıklarından dolayı bay veya bayan bir mütehassısa muayene olursa Bir bayan, kadın hastalıklarından dolayı bay veya bayan bir mütehassısa muayene olursa gusül abdesti alması gerekip gerekmediğini soruyor. gusül abdesti alması gerekip gerekmediğini soruyor.

Şimdi kadınların tenasül uzuvlarında bir rahatsızlık olduğu zaman doktorlar bakıyorlar. Şimdi kadınların tenasül uzuvlarında bir rahatsızlık olduğu zaman doktorlar bakıyorlar. Mümkünse kadın doktora gidecek. Bakarken de oralara aletler filan sokmak gerekiyor. Mümkünse kadın doktora gidecek. Bakarken de oralara aletler filan sokmak gerekiyor. O zaman bazı âlimlere göre yıkanmak gerekir.O zaman bazı âlimlere göre yıkanmak gerekir. Bazıları bu tıbbi bir şeydir, şehevi bir şey değildir diye olmayabilir demişler amaBazıları bu tıbbi bir şeydir, şehevi bir şey değildir diye olmayabilir demişler ama yıkanmak daha ihtiyata uygundur. yıkanmak daha ihtiyata uygundur. Çünkü ondan sonra bir sürü ibadet yapılacak.Çünkü ondan sonra bir sürü ibadet yapılacak. En iyisi yıkanıvermesi daha uygundur. En iyisi yıkanıvermesi daha uygundur.

Bu kadar suskun mu olmalıyız? Bosna'da camiler dozerlerle yıkılmaya başladı. Bu kadar suskun mu olmalıyız? Bosna'da camiler dozerlerle yıkılmaya başladı. Müslümanlara saldırı, kadınlara tecavüz, çocuklara işkence… Müslümanlara saldırı, kadınlara tecavüz, çocuklara işkence… Müslümanlığın yok olmasını isteyen bir hristiyan âlemi, ne yapacağını bilmeyenMüslümanlığın yok olmasını isteyen bir hristiyan âlemi, ne yapacağını bilmeyen bir millet ve devlet; suskunluk doğru mu? bir millet ve devlet; suskunluk doğru mu? Siz ne yapacağımızı söyleyin. Allah razı olsun. Siz ne yapacağımızı söyleyin. Allah razı olsun.

Suskunluk doğru değildir. Mutlaka ve mutlaka her edepsizliğin bir cevabının verilmesi lazımdır, Suskunluk doğru değildir. Mutlaka ve mutlaka her edepsizliğin bir cevabının verilmesi lazımdır, karşılığının verilmesi lazımdır, protestosunun yapılması lazımdır, unutulmaması lazımdır. karşılığının verilmesi lazımdır, protestosunun yapılması lazımdır, unutulmaması lazımdır. Ve şimdi bir şey yapamıyoruz belki ama zamanını kollamak lazımdır.Ve şimdi bir şey yapamıyoruz belki ama zamanını kollamak lazımdır. Ama hiç bir şey yapılmasa bile protestolar, toplantılar, yazılar, çizilerAma hiç bir şey yapılmasa bile protestolar, toplantılar, yazılar, çiziler neler yapabileceğini herkes kendisi düşünüp bir şeyler yapmaya çalışmalı. neler yapabileceğini herkes kendisi düşünüp bir şeyler yapmaya çalışmalı.

Elektronik cihaz tamiri ile uğraşıyorum. Tamir ettiğim şeyle zararlı propaganda da seyrediliyor. Elektronik cihaz tamiri ile uğraşıyorum. Tamir ettiğim şeyle zararlı propaganda da seyrediliyor. Bu meslek dinen caiz midir? Bu meslek dinen caiz midir?

Bunda bir mahsur yoktur. Çünkü nihayet bir aletin tamirdir.Bunda bir mahsur yoktur. Çünkü nihayet bir aletin tamirdir. Belki o alet bir kursun televizyonu cihazıdır.Belki o alet bir kursun televizyonu cihazıdır. Şerre kullanan vebal altında kalır. Aletin tamirinde bir sakınca yoktur. Şerre kullanan vebal altında kalır. Aletin tamirinde bir sakınca yoktur.

Beyim tartıştığımızda bana çok kızdı. Seni bırakacağım dedi. Beyim tartıştığımızda bana çok kızdı. Seni bırakacağım dedi. Fakat sonra kızgınlığı geçince söylediğine pişman oldu, beni bırakmaya niyeti yok.Fakat sonra kızgınlığı geçince söylediğine pişman oldu, beni bırakmaya niyeti yok. Acaba nikâhımıza bu sözle bir zarar geldi mi, gelmedi mi? Acaba nikâhımıza bu sözle bir zarar geldi mi, gelmedi mi?

Bırakacağım deyince gelmez. Bırakıyorum dese bile yetmez.Bırakacağım deyince gelmez. Bırakıyorum dese bile yetmez. Sîga yani ağızdan çıkan söz çok önemlidir. Bırakacağım. Sîga yani ağızdan çıkan söz çok önemlidir. Bırakacağım. Ondan bir şey olmaz. Cek cak ileriye doğru yani. Ondan bir şey olmaz. Cek cak ileriye doğru yani.

Benim bir dayım var. On gün kadar önce üzerine bir ağırlık geldi. İşine kendini veremiyor. Benim bir dayım var. On gün kadar önce üzerine bir ağırlık geldi. İşine kendini veremiyor. "Çok huzursuzum, sen hacı hocalarla berabersin. Belki büyü yapılmıştır."Çok huzursuzum, sen hacı hocalarla berabersin. Belki büyü yapılmıştır. Bir soruştur bana yardım et." diye telofon etti. Kendisi Bursa'dadır.Bir soruştur bana yardım et." diye telofon etti. Kendisi Bursa'dadır. Ne yapmamı önerirsiniz? Yardımınızı beklerim. Ne yapmamı önerirsiniz? Yardımınızı beklerim.

Kendisine söyleyin Fâtiha sûresi , Ayete'l-kürsî, Kul huvallâhu ehad sûresi,Kendisine söyleyin Fâtiha sûresi , Ayete'l-kürsî, Kul huvallâhu ehad sûresi, Kul eûzu birrabi'l-felak sûresi, Kul eûzu birabbi'n-nâs sûrelerini her namazın arkasından okusun. Kul eûzu birrabi'l-felak sûresi, Kul eûzu birabbi'n-nâs sûrelerini her namazın arkasından okusun.

Silsile-i hâcegân dersinizde maddi kalp ile manevi kalp arasında irtibat vardır buyurmuştunuz. Silsile-i hâcegân dersinizde maddi kalp ile manevi kalp arasında irtibat vardır buyurmuştunuz. Kalp nakli yapılırken nakli yapılan kalbin sahibinin küfür ve fıskı ameliyat yapılan kişiye geçer mi? Kalp nakli yapılırken nakli yapılan kalbin sahibinin küfür ve fıskı ameliyat yapılan kişiye geçer mi?

Bu konuşulmuş bir meseledir. Yani bu ilk kalp ameliyatı yapıldığı zaman acaba Bu konuşulmuş bir meseledir. Yani bu ilk kalp ameliyatı yapıldığı zaman acaba o kalbi alınan kimsenin gönlünün fitnesi fesadı yeni takılan yerde o adama tesir eder mi o kalbi alınan kimsenin gönlünün fitnesi fesadı yeni takılan yerde o adama tesir eder mi diye düşünülmüştür.diye düşünülmüştür. Kalp mühim uzuvlardan biridir. Yani öbür kalpte de alakası varsa nasıl bir alaka olduğunu bilmiyoruz.Kalp mühim uzuvlardan biridir. Yani öbür kalpte de alakası varsa nasıl bir alaka olduğunu bilmiyoruz. Alakası varsa o zaman tehlikeli oluyor. Ama kişide kalıyorsa gönlü ve kalp oraya geldiği zamanAlakası varsa o zaman tehlikeli oluyor. Ama kişide kalıyorsa gönlü ve kalp oraya geldiği zaman onun onu gene bahane etmiyorsa belki bir zararı yoktur denilebilir.onun onu gene bahane etmiyorsa belki bir zararı yoktur denilebilir. Ama umumiyetle birisinin kanını almak, birisinin böyle bir takım uzvunu almayı birazcık Ama umumiyetle birisinin kanını almak, birisinin böyle bir takım uzvunu almayı birazcık sakıncalı gören insanlar da oluyor. sakıncalı gören insanlar da oluyor. Mecburiyetten yapılınca Allah'a sığınmak lazım. İnşallahMecburiyetten yapılınca Allah'a sığınmak lazım. İnşallah Allah'a sığınınca bir zararı olmaz. Allah'a sığınınca bir zararı olmaz.

Söylemekten hayâ ettiğim fakat bir türlü bırakamadığım günahımdanSöylemekten hayâ ettiğim fakat bir türlü bırakamadığım günahımdan ve bu günaha olan isteğimden vazgeçebilmem için dua eder misiniz? ve bu günaha olan isteğimden vazgeçebilmem için dua eder misiniz?

Allah kurtarsın. Bu umumiyetle herkesin derdidir. Allah kurtarsın. Bu umumiyetle herkesin derdidir. Yani günahlar tatlı olduğundan, günah olduğu biline biline yapılır. Alamaz yani zat kendisini.Yani günahlar tatlı olduğundan, günah olduğu biline biline yapılır. Alamaz yani zat kendisini. Bu bir terbiye meselesidir. Tabi bunun içinde insanın biraz ön tedbirler alması lazım. Bu bir terbiye meselesidir. Tabi bunun içinde insanın biraz ön tedbirler alması lazım. Şimdi şahsen ben mesela hocayım, aynı zamanda yazarım, birçok müesseselerin başındayım filan. Şimdi şahsen ben mesela hocayım, aynı zamanda yazarım, birçok müesseselerin başındayım filan. Tabi bize günlük gazeteleri getiriyorlardı. Hocam al şu gazeteleri oku. 10-12 tane gazete.Tabi bize günlük gazeteleri getiriyorlardı. Hocam al şu gazeteleri oku. 10-12 tane gazete. Hürriyet ne demiş, cumhuriyet ne demiş, tercüman ne demiş falan ne demiş.Hürriyet ne demiş, cumhuriyet ne demiş, tercüman ne demiş falan ne demiş. Hepsine şöyle bir bakıyoruz. Ama bunların hepsinde münevves, müstehcen fotoğraflar var.Hepsine şöyle bir bakıyoruz. Ama bunların hepsinde münevves, müstehcen fotoğraflar var. Eve sokulduğu zaman evin beti bereketi kaçacak şeyler oluyor. Gelmesin bunlar dedim. Eve sokulduğu zaman evin beti bereketi kaçacak şeyler oluyor. Gelmesin bunlar dedim. Emin olun onun bile faydasını gördüm. Çok net olarak, elle tutulur.Emin olun onun bile faydasını gördüm. Çok net olarak, elle tutulur. Yani güya hani başkalarına yazıp çizip şey yaptığımız için vazifeliyiz diye yapıyoruz amaYani güya hani başkalarına yazıp çizip şey yaptığımız için vazifeliyiz diye yapıyoruz ama eve girmemesinden, kendimin görmemesinden fayda gördüm.eve girmemesinden, kendimin görmemesinden fayda gördüm. Onun için günahlı yerlere günahlara sokulmamak.Onun için günahlı yerlere günahlara sokulmamak. Evinizde televizyon varsa televizyonu defedin. Evinizde televizyon varsa televizyonu defedin. Böyle müstehcen yayınları almamak, günahlara bakmamak, abdestli gezmek hususundaBöyle müstehcen yayınları almamak, günahlara bakmamak, abdestli gezmek hususunda titiz olursanız işiniz kolaylanır.titiz olursanız işiniz kolaylanır. Yani günahlardan uzak durmanız kolaylanır. Yani günahlardan uzak durmanız kolaylanır.

Ramûz'daki bir hadîs-i şerîf soruluyor. Bu "Şamlılar" denilen halka biz dahi oluyor muyuz? Ramûz'daki bir hadîs-i şerîf soruluyor. Bu "Şamlılar" denilen halka biz dahi oluyor muyuz?

Oluyoruz. Çünkü o bölgenin biraz daha yukarısındayız.Oluyoruz. Çünkü o bölgenin biraz daha yukarısındayız. Kıyısından kenarından biz de oralı sayılırız inşallah. Kıyısından kenarından biz de oralı sayılırız inşallah.

Bazıları Yavuz Sultan Selim için Avrupa dururken Hicaz ve Mısır'a gitmesini kastederek Bazıları Yavuz Sultan Selim için Avrupa dururken Hicaz ve Mısır'a gitmesini kastederek müslüman ülkeleri fethettiği için o zalim bir padişah diyorlar.müslüman ülkeleri fethettiği için o zalim bir padişah diyorlar. İzah eder misiniz? İzah eder misiniz?

Şimdi tabi müslümanın müslümanla savaşı doğru değil. Bunu biliyoruz. Şimdi tabi müslümanın müslümanla savaşı doğru değil. Bunu biliyoruz. Ölen de öldüren de tehlikede. Doğru değil. Müslümanın müslümanla savaşmaması lazım.Ölen de öldüren de tehlikede. Doğru değil. Müslümanın müslümanla savaşmaması lazım. Ama tarihteki çeşitli savaşların neden nasıl yapıldığını da iyice tahkik etmek icap ediyor.Ama tarihteki çeşitli savaşların neden nasıl yapıldığını da iyice tahkik etmek icap ediyor. Yapılan savaşın kim tarafından çıkartıldığını ve ne maksatla çıkartıldığını şey yapmak lazım. Yapılan savaşın kim tarafından çıkartıldığını ve ne maksatla çıkartıldığını şey yapmak lazım. Mesela zulme uğrayan, hücuma uğrayan kendisini savunacak.Mesela zulme uğrayan, hücuma uğrayan kendisini savunacak. Bu normal. Mesela bu gibi durumlar olabilir.Bu normal. Mesela bu gibi durumlar olabilir. Ben esas itibariyle tabi eskilerin hakkında biz hüküm verecek durumda değilim.Ben esas itibariyle tabi eskilerin hakkında biz hüküm verecek durumda değilim. Çünkü zamanımızın meselelerini bile doğru değerlendiremiyoruz.Çünkü zamanımızın meselelerini bile doğru değerlendiremiyoruz. Adamları tanımıyoruz ama Yavuz Sultan Selim ölüm döşeğinde demiş ki:Adamları tanımıyoruz ama Yavuz Sultan Selim ölüm döşeğinde demiş ki: Yanındaki nedîmi; efendim vaziyet biraz ciddi, artık göç vakti yaklaştı,Yanındaki nedîmi; efendim vaziyet biraz ciddi, artık göç vakti yaklaştı, şimdi Allah'la meşgul olma zamanıdır demiş.şimdi Allah'la meşgul olma zamanıdır demiş. Şöyle ona bakmış demiş ki: "Sen beni şimdiye kadar neyle meşgul oluyorum sanıyorsun." Şöyle ona bakmış demiş ki: "Sen beni şimdiye kadar neyle meşgul oluyorum sanıyorsun." Yani Allah'la kul arasında. Mesela Fatih Sultan Mehmet Trabzon'a gittiği zaman atından inmiş.Yani Allah'la kul arasında. Mesela Fatih Sultan Mehmet Trabzon'a gittiği zaman atından inmiş. Terli terli, çamurlu, tozlu yollardan yukarıya çıkıyor. Terli terli, çamurlu, tozlu yollardan yukarıya çıkıyor. Bir sultan hanım, yaşlı akrabası demiş ki;Bir sultan hanım, yaşlı akrabası demiş ki; "Sultanım ne lüzum var böyle küçücük yer için bu kadar zahmete giriyorsunuz, atınızdan iniyorsunuz,"Sultanım ne lüzum var böyle küçücük yer için bu kadar zahmete giriyorsunuz, atınızdan iniyorsunuz, terliyorsunuz."terliyorsunuz." Demiş ki; "Allah cihadın kılıcını bugün bizim elimize vermiş. Demiş ki; "Allah cihadın kılıcını bugün bizim elimize vermiş. Vazifemizi yapmazsak sorumlu oluruz. Yapmamız lazım."Vazifemizi yapmazsak sorumlu oluruz. Yapmamız lazım." Yani onların düşünceleri böyle olabilince bunu bilemiyorsun. İyi olur. Yani onların düşünceleri böyle olabilince bunu bilemiyorsun. İyi olur.

Soru: Evrâd-ı şerîfenin ve cevşenin ne olduğunu anlatır mısınız? Soru: Evrâd-ı şerîfenin ve cevşenin ne olduğunu anlatır mısınız?

Evrâd her gün okunan dualara denir.Evrâd her gün okunan dualara denir. Mesela Hocamız'ın şeyhlerinden izinli olarak aldığı bir takım dualar vardı.Mesela Hocamız'ın şeyhlerinden izinli olarak aldığı bir takım dualar vardı. Mesela Evrâd-ı Bahâyî diye, daha başka dualar vesaire. Bunları birleştirdi. Mesela Evrâd-ı Bahâyî diye, daha başka dualar vesaire. Bunları birleştirdi. Böylece İskenderpaşa'nın bir evradı var. Sabahları onu okuyoruz.Böylece İskenderpaşa'nın bir evradı var. Sabahları onu okuyoruz. Herkesin, arkadaşlarımızın çoğunun evinde vardır. Devamlı okunan şey. Herkesin, arkadaşlarımızın çoğunun evinde vardır. Devamlı okunan şey.

Cevşen, bir çeşit duadır. Cevşen, bir çeşit duadır. Cevşen-i kebîr denilen dua bizim Gümüşhanevî Hocamız'ın Mecmûatü'l-Ahzâb'ında vardır.Cevşen-i kebîr denilen dua bizim Gümüşhanevî Hocamız'ın Mecmûatü'l-Ahzâb'ında vardır. Ordan Risâle-i Nur talebesi kardeşlerimiz almıştır.Ordan Risâle-i Nur talebesi kardeşlerimiz almıştır. Sâid-i Nursî rahmetli bu duayı çok sevmiş, oradan almıştır. O güzel bir duadır. Sâid-i Nursî rahmetli bu duayı çok sevmiş, oradan almıştır. O güzel bir duadır. Yani Mecmûatü'l-Ahzâb'da vardır ve Risâle-i Nur okuyanYani Mecmûatü'l-Ahzâb'da vardır ve Risâle-i Nur okuyan kardeşlerimizin dua kitaplarına da oradan kalmıştır. kardeşlerimizin dua kitaplarına da oradan kalmıştır.

Krem kullanmaya müsaade var mıdır? Hangi kremlerden kullanabiliriz? Krem kullanmaya müsaade var mıdır? Hangi kremlerden kullanabiliriz?

Bu, kremin tertibi ile ilgili bir şeydir.Bu, kremin tertibi ile ilgili bir şeydir. Kremlerin tertibinde yağı haram vesaire bir madde yoksa... Kremlerin tertibinde yağı haram vesaire bir madde yoksa... Mesela insanın elleri kışın çatlıyor. Limonlu, vazelinli bir şeyler sürdüğü zamanMesela insanın elleri kışın çatlıyor. Limonlu, vazelinli bir şeyler sürdüğü zaman çatlaklarda cayır cayır yanıyor acıyor.çatlaklarda cayır cayır yanıyor acıyor. Öyle bir şey sürülebilir.Öyle bir şey sürülebilir. İçinde daha başka haram madde yoksa çeşitli tıbbi sebeplerle krem kullanılabilir. İçinde daha başka haram madde yoksa çeşitli tıbbi sebeplerle krem kullanılabilir.

Deodorant ve parfümler bünyelerinde alkol ve çeşitli kimyasal maddeler ihtiva eder.Deodorant ve parfümler bünyelerinde alkol ve çeşitli kimyasal maddeler ihtiva eder. Kullanması bu durumda sakıncalı oluyor mu? Kullanması bu durumda sakıncalı oluyor mu?

Evet. İçinde haram madde varsa sakıncalı olur. Evet. İçinde haram madde varsa sakıncalı olur.

Soru: Evli kişilerin belli bir çocuk adedinden sonra doğum kontrolü yapmalarındaSoru: Evli kişilerin belli bir çocuk adedinden sonra doğum kontrolü yapmalarında İslâmi açıdan sakınca var mıdır? İslâmi açıdan sakınca var mıdır?

Doğumun kontrolünde belli bir çocuk sayısından sonra istemezlerse müsaade vardır. Doğumun kontrolünde belli bir çocuk sayısından sonra istemezlerse müsaade vardır. Ama Peygamber efendimiz çoğalmayı tavsiye etmiştir. Ama Peygamber efendimiz çoğalmayı tavsiye etmiştir. Çocuk teşekkül ettikten sonra, düşürmeye ve aldırmaya müsaade yoktur.Çocuk teşekkül ettikten sonra, düşürmeye ve aldırmaya müsaade yoktur. Teşekkül etmemesine yarayan bir takım tedbirler alınabilir. Teşekkül etmemesine yarayan bir takım tedbirler alınabilir. Ama o teşekkül ettikten sonra onu öldürmek caiz değildir. Ama o teşekkül ettikten sonra onu öldürmek caiz değildir.

Soru: Günümüzde demokrasiyi en iyi yol kurtuluş reçetesi gibi göstermeye çalışanSoru: Günümüzde demokrasiyi en iyi yol kurtuluş reçetesi gibi göstermeye çalışan ve halkın kafasını karıştırmaya çalışan kimseler var. ve halkın kafasını karıştırmaya çalışan kimseler var. Demokrasi deccal sınıfına girer mi? Demokrasi deccal sınıfına girer mi?

Deccal ile demokrasi meselesi ayrı bir mesele.Deccal ile demokrasi meselesi ayrı bir mesele. Demokrasi demek halkın idaresi demek.Demokrasi demek halkın idaresi demek. Halkın idaresi demek, halkın fikri demek, halkın reyi demek ama halk ne düşünüyor?Halkın idaresi demek, halkın fikri demek, halkın reyi demek ama halk ne düşünüyor? Hayır düşünürse hayır, şer düşünürse şer. Yani bu o bakımdan İslâmi değil.Hayır düşünürse hayır, şer düşünürse şer. Yani bu o bakımdan İslâmi değil. "Kendi bildiğine varan ya davulcuya varır, ya zurnacıya varır." derdi bizim dedelerimiz. "Kendi bildiğine varan ya davulcuya varır, ya zurnacıya varır." derdi bizim dedelerimiz. Yani halk kendisi bir şey düşünüyor. Doğru mu düşünüyor yanlış mı düşünüyor?Yani halk kendisi bir şey düşünüyor. Doğru mu düşünüyor yanlış mı düşünüyor? Allah'ın emrini mi tutacak, ortaya kendi kafasından bir şey mi koyacak? Allah'ın emrini mi tutacak, ortaya kendi kafasından bir şey mi koyacak? O noktada doğru değildir. Sonra İslâm'da bazı insanların sözü düşer.O noktada doğru değildir. Sonra İslâm'da bazı insanların sözü düşer. Bazı insanların şahitlik yapmaya bile hakkı olmaz. Bazı insanların şahitlik yapmaya bile hakkı olmaz. İki defa böyle kusurlu bir şey yaptığı zaman kadılar şahitliğini bile kabul etmezler.İki defa böyle kusurlu bir şey yaptığı zaman kadılar şahitliğini bile kabul etmezler. Sen güvenilir bir insan değilsin diye.Sen güvenilir bir insan değilsin diye. Öyle güvenilir olmayan insanların reyine devleti verirsen o zamanÖyle güvenilir olmayan insanların reyine devleti verirsen o zaman devlet nâehil inşaların eline geçer.devlet nâehil inşaların eline geçer. Yani iyi insaların elinde olması gerekir. İslâm'da ehl-i hall-ı akd denilenYani iyi insaların elinde olması gerekir. İslâm'da ehl-i hall-ı akd denilen böyle eşraftan takva ehli âlimlerden, fazıllardan müteşekkil bir grubun söz hâkimiyeti esastır. böyle eşraftan takva ehli âlimlerden, fazıllardan müteşekkil bir grubun söz hâkimiyeti esastır.

Televizyondaki film, reklam ve başka programlardan baş ve diğer uzuvları açık kadınlar çıkmaktadır.Televizyondaki film, reklam ve başka programlardan baş ve diğer uzuvları açık kadınlar çıkmaktadır. Buna engel olup televizyonu kapatmak istediğimizde arkadaşlar karşı çıkmaktalarBuna engel olup televizyonu kapatmak istediğimizde arkadaşlar karşı çıkmaktalar ve bazıları da bu görüntülerin aslı olmadığını söylemektedirler. ve bazıları da bu görüntülerin aslı olmadığını söylemektedirler. Bu konuda ne dersiniz? Bu konuda ne dersiniz?

Görüntünün aslı olmasa resmi bile olsa günahtır. Görüntü görüntüdür.Görüntünün aslı olmasa resmi bile olsa günahtır. Görüntü görüntüdür. Ama netice itibari ile bir kadın görüyorsun, bir şarkıcı görüyorsun,Ama netice itibari ile bir kadın görüyorsun, bir şarkıcı görüyorsun, bir şey görüyorsun ve duyuyorsun.bir şey görüyorsun ve duyuyorsun. O günahtır. O günahtır.

Kadın veya erkek; mecmualardaki ve televizyondaki namahreme açık kadına bakmanın hükmü nedir? Kadın veya erkek; mecmualardaki ve televizyondaki namahreme açık kadına bakmanın hükmü nedir?

Doğru değildir, günahtır. Kadın da bakamaz.Doğru değildir, günahtır. Kadın da bakamaz. Erkek varsa madem vücut güzelliği incecik mayoyla küçücük şeyle erkek çıkıyor. Erkek varsa madem vücut güzelliği incecik mayoyla küçücük şeyle erkek çıkıyor. Kadın da ona bakamaz, erkek de kadınlara bakamaz. Kadın da ona bakamaz, erkek de kadınlara bakamaz. Erkek erkeğe de bakamaz. Yani İslâmi ölçülere uygun değil. Erkek erkeğe de bakamaz. Yani İslâmi ölçülere uygun değil.

Yahudi milleti diye Musa peygamberin kavmine mi diyorlar? Yahudi milleti diye Musa peygamberin kavmine mi diyorlar? Hristiyan İsa Peygamberin kavmine mi diyorlar?Hristiyan İsa Peygamberin kavmine mi diyorlar? Hristiyan ve yahudilerden peygamberlerine itaat edenler cennete girer mi? Hristiyan ve yahudilerden peygamberlerine itaat edenler cennete girer mi?

Şimdi Hristiyanlarda ve yahudilerde yani Musa aleyhisselama bağlı olanlara mûsevi diyoruz. Şimdi Hristiyanlarda ve yahudilerde yani Musa aleyhisselama bağlı olanlara mûsevi diyoruz. İsa aleyhisselama bağlı olanlara da îsevi diyoruz. İsa aleyhisselama bağlı olanlara da îsevi diyoruz. Onlar kendi muteber devrelerinde yani dinleri emniyette iken Onlar kendi muteber devrelerinde yani dinleri emniyette iken onun mucebince amel etmişlerse cennete girerler.onun mucebince amel etmişlerse cennete girerler. Bu hususta âyet-i kerîme vardır.Bu hususta âyet-i kerîme vardır. Sarih. Ama İslâm geldikten sonra ötekileri nefyetmiştir, kaldırmıştır.Sarih. Ama İslâm geldikten sonra ötekileri nefyetmiştir, kaldırmıştır. Artık Musa aleyhisselam gelse Peygamber efendimize tabi olacağından onlarla amel etmek, Artık Musa aleyhisselam gelse Peygamber efendimize tabi olacağından onlarla amel etmek, kifayet etmez. kifayet etmez. Ayrıca îsevîlik ve mûsevîlik bozulmuştur. İçine yanlış inançlar, kanaatler girmiştir.Ayrıca îsevîlik ve mûsevîlik bozulmuştur. İçine yanlış inançlar, kanaatler girmiştir. Bugünkü haliyle bozuk akidilere sahip olduğundan o bakımdan da Bugünkü haliyle bozuk akidilere sahip olduğundan o bakımdan da doğru durumda değillerdir. doğru durumda değillerdir. Mutlaka İslâm'a gelmeleri Allah tarafından isteniyor. Mutlaka İslâm'a gelmeleri Allah tarafından isteniyor.

Bıyık boyanmasının mahzurları var mıdır? Abdeste mani var mıdır? Bıyık boyanmasının mahzurları var mıdır? Abdeste mani var mıdır?

Boyanın abdeste mani yoktur ama boyanmanın yapılması uygun görülmemiştir. Boyanın abdeste mani yoktur ama boyanmanın yapılması uygun görülmemiştir. Sadece savaşta; "Bak bunlar ihtiyar aksakallı adamlar." denmesin diye Sadece savaşta; "Bak bunlar ihtiyar aksakallı adamlar." denmesin diye genç görünmek için boyanmasına müsaade olmuştur. genç görünmek için boyanmasına müsaade olmuştur.

Bazı kadın hocalar ders veriyorlarmış. Bir kardeşimiz böyle bir hocadan ders almış ama Bazı kadın hocalar ders veriyorlarmış. Bir kardeşimiz böyle bir hocadan ders almış ama Mersin'de olduğu için mürşidlerini görmemişler ve hiç tanımıyor. Mersin'de olduğu için mürşidlerini görmemişler ve hiç tanımıyor. Ayrıca mürşidine rabıtaları yapmıyor. Kardeşimiz zor durumda ne yapması gerekir? Ayrıca mürşidine rabıtaları yapmıyor. Kardeşimiz zor durumda ne yapması gerekir?

Kadınlar mürşid olmaz diye yazar tasavvuf kitaplarında. Kadınlar mürşid olmaz diye yazar tasavvuf kitaplarında. Çünkü kadın nakıstır, kocasının emrine tabi olacak, çıkma dediği zamanÇünkü kadın nakıstır, kocasının emrine tabi olacak, çıkma dediği zaman dışarıya çıkamayacak, görüşme dediği kimseyle görüşmeyecek. dışarıya çıkamayacak, görüşme dediği kimseyle görüşmeyecek. Yani irşad vazifesini tam yapması mümkün değildi.Yani irşad vazifesini tam yapması mümkün değildi. Ama kadınların tabi Allah'ın sevgilisi durumuna gelenleri olabilir.Ama kadınların tabi Allah'ın sevgilisi durumuna gelenleri olabilir. Onun için irşad erkek hizmetidir. Yani erkek mürşidlerin hizmetidir.Onun için irşad erkek hizmetidir. Yani erkek mürşidlerin hizmetidir. Böyle bir bağlılı da aktif bir bağlılık olması lazım. Arkasında tanımı olması lazım. Böyle bir bağlılı da aktif bir bağlılık olması lazım. Arkasında tanımı olması lazım.

Bir bekâr hanımın üniversite okuması caiz midir? Bir bekâr hanımın üniversite okuması caiz midir?

Eğer İslâm'ın engellerini çiğnemeden okuyabiliyorsa okusun. Eğer İslâm'ın engellerini çiğnemeden okuyabiliyorsa okusun. İslâm'a faydalı bir meslek edinsin. Sonra oradan İslâm'a hizmet eder. İslâm'a faydalı bir meslek edinsin. Sonra oradan İslâm'a hizmet eder. Allah'ın emirlerini çiğneyerek ona aykırı olarak olmasın. Allah'ın emirlerini çiğneyerek ona aykırı olarak olmasın.

Hukuk fakültesini tercih etmekte tereddütlüyüm.Hukuk fakültesini tercih etmekte tereddütlüyüm. Hukuk fakültesini yazmam ve okumam caiz midir, değil midir?Hukuk fakültesini yazmam ve okumam caiz midir, değil midir? Şimdi başka bir fakülte önerir misiniz, teklif eder misiniz? Şimdi başka bir fakülte önerir misiniz, teklif eder misiniz?

Cevap: Bana kalasa ben kendim ilahiyatı öneririm. Cevap: Bana kalasa ben kendim ilahiyatı öneririm. Çünkü insanın dinini öğrenmesi, Kur'an-ı Kerîm'i öğrenmesi bu yönde olacak.Çünkü insanın dinini öğrenmesi, Kur'an-ı Kerîm'i öğrenmesi bu yönde olacak. Bunu tavsiye ederim ama hukuk fakültesine giden insanlarda İslâm'a hizmet edebilir.Bunu tavsiye ederim ama hukuk fakültesine giden insanlarda İslâm'a hizmet edebilir. Çünkü öyle insanlara da ihtiyaç var. Çünkü öyle insanlara da ihtiyaç var.

Bazı kumar kahvelerinde mecburiyetten dolayı çay içilip sohbet ediliyor. Bazı kumar kahvelerinde mecburiyetten dolayı çay içilip sohbet ediliyor. Bunun bize, derslerimize bir etkisi var mı? Bunun bize, derslerimize bir etkisi var mı?

Böyle yerlere yani günahın işlendiği yerlere mümkünse gitmemek lazım. Böyle yerlere yani günahın işlendiği yerlere mümkünse gitmemek lazım. O mecburiyet nasıl bir mecburiyettir. Onu biraz iyice düşünmeli mümkünse girmemeli. O mecburiyet nasıl bir mecburiyettir. Onu biraz iyice düşünmeli mümkünse girmemeli.

Kişinin büyük abdest yaptığı yerden kurt gelmesi abdestini bozar mı? Kişinin büyük abdest yaptığı yerden kurt gelmesi abdestini bozar mı?

Bozar. Hatta bunun adı abdest bozandır. Bozar. Hatta bunun adı abdest bozandır. Öyle insanın makatından bazı kurtlar düşer. Bazılarının bağırsağında parazit vardır, bozar. Öyle insanın makatından bazı kurtlar düşer. Bazılarının bağırsağında parazit vardır, bozar.

Sayın hocam; hanımıma buradan ders aldırdım. Şimdi devam etmiyor. Sayın hocam; hanımıma buradan ders aldırdım. Şimdi devam etmiyor. "Bana önceden söylemeden aldırdın." diyor dersini yapmıyor. "Bana önceden söylemeden aldırdın." diyor dersini yapmıyor. Müzik çalıyor, ilahi çal diyorum çalmıyor. Müzik çalıyor, ilahi çal diyorum çalmıyor. Sakalıma karışıyor ne yapmamı tavsiye edersiniz? Sakalıma karışıyor ne yapmamı tavsiye edersiniz?

Tabi anlaşılan İslami bakımdan zayıf bir kadın. Tabi anlaşılan İslami bakımdan zayıf bir kadın. Onu doğru yola getirmek için devamlı bir çalışma lazım. Otoriter ciddi bir çalışma gerekir.Onu doğru yola getirmek için devamlı bir çalışma lazım. Otoriter ciddi bir çalışma gerekir. Bak bu yaptığın yanlıştır, şu günahtır, şu âyet-i kerîmeye göre şöyle filan diye Bak bu yaptığın yanlıştır, şu günahtır, şu âyet-i kerîmeye göre şöyle filan diye müşterek hayattaki tecrübelerden, müşterek inandıkları bildikleri yerlerden deliller getirerek… müşterek hayattaki tecrübelerden, müşterek inandıkları bildikleri yerlerden deliller getirerek… Ve onun biraz hatalı olduğu anlaşılıyor. İrşad etmeye çalışması lazım.Ve onun biraz hatalı olduğu anlaşılıyor. İrşad etmeye çalışması lazım. İyi insanlarla arkadaş yapmak suretiyle, iyi komşularla gidip gelmek suretiyle iyileşebilir.İyi insanlarla arkadaş yapmak suretiyle, iyi komşularla gidip gelmek suretiyle iyileşebilir. Onlardan görür, yavaş yavaş düzelebilir.Onlardan görür, yavaş yavaş düzelebilir. Bu da bir çare. Bu da bir çare.

Bazı hanımlara beyleri derse gelmesine izin vermiyorlarmış.Bazı hanımlara beyleri derse gelmesine izin vermiyorlarmış. "Video kasetten ders tarifini seyretsek derse sayılır mı?" diyorlar. "Video kasetten ders tarifini seyretsek derse sayılır mı?" diyorlar.

Gümüşhânevi hocamız diyor ki: "Bizi seven, bizim kitaplarımızı okuyan bizdendir."Gümüşhânevi hocamız diyor ki: "Bizi seven, bizim kitaplarımızı okuyan bizdendir." Bu bir gönül bağıdır. Esas itibari ile böyledir.Bu bir gönül bağıdır. Esas itibari ile böyledir. Fakat aslında aynı zamanda Peygamber Efendimize bağlılık gibi bir bağ olduğu için Fakat aslında aynı zamanda Peygamber Efendimize bağlılık gibi bir bağ olduğu için biraz daha yakın böyle bir danışma halinde olması temenni edilir.biraz daha yakın böyle bir danışma halinde olması temenni edilir. Gelemiyorsa birsiyle haber gönderir. Gelemiyorsa birsiyle haber gönderir. Vekâleten konuşur şey yaparız. Böyle özel, belirli olarak irtibat kurmak faydalıdır. Vekâleten konuşur şey yaparız. Böyle özel, belirli olarak irtibat kurmak faydalıdır.

Piyasada süet diye tabir olunan, deri mamulü olan giyeceklerin hammaddesi Piyasada süet diye tabir olunan, deri mamulü olan giyeceklerin hammaddesi domuz derisi olduğu söyleniyor.domuz derisi olduğu söyleniyor. İmalatçılar belirtiyor, kullanılabilir mi? İmalatçılar belirtiyor, kullanılabilir mi?

Böyle değildir, bu doğru değildir. Çünkü süet sadece ondan değil başka şeylerden de yapılabilir. Böyle değildir, bu doğru değildir. Çünkü süet sadece ondan değil başka şeylerden de yapılabilir. Deri domuz derisiyse kullanmak uygun olmaz.Deri domuz derisiyse kullanmak uygun olmaz. Ama süet sadece bundan olmaz, başka şeylerden de olabilir. Ama süet sadece bundan olmaz, başka şeylerden de olabilir.

Gayrimüslimlerle az veya çok ticari ilişkiler tutmanın hükmü nedir? Gayrimüslimlerle az veya çok ticari ilişkiler tutmanın hükmü nedir?

Olabilir. Ticaret normal bir şeydir. Almak veya satmak mümkün. Olabilir. Ticaret normal bir şeydir. Almak veya satmak mümkün.

Konuşma Hakkında
Tema 1
Tema 2