Namaz Vakitleri

22 Cemâziye'l-Âhir 1446
23 December 2024
İmsak
06:47
Güneş
08:20
Öğle
13:08
İkindi
15:26
Akşam
17:47
Yatsı
19:14
Detaylı Arama

Hadislerin, Sünnetin Hayatımızdaki Yeri ve Önemi (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

28 Safer 1417 / 14.07.1996
İngiltere

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın, yurt içinde ve yurt dışında verdiği konferanslar, açılış ve kapanış konuşmalarından oluşmaktadır.

Peygamber (s.a.s.) Efendimiz’in yolunu insanlara anlatmaya çalışan hocamızın muhtelif yerlerde/ülkelerde yapmış oldukları konuşmalardan oluşmaktadır. Konuşmalarda genellikle önce İslâm’ın hak ve gerçek olduğu, büyüklüğü ortaya konuluyor ve İslâm’ın prensipleri hakkında genel bilgiler veriliyor. Geçmiş ümmetlerin kitaplarında Peygamber Efendimiz’le ilgili haberler olduğu ifade ediliyor. Sonra Peygamber (s.a.s.) Efendimiz’in ahlâkı ve bazı güzel ahlâklar anlatılıyor. Peygamber Efendimiz’e en güzel şekilde uymanın yolu olan, ihsân yolu olan tasavvuf üzerinde duruluyor. Nefsi terbiye etmek, güzel ahlâk sahibi olmak için neler yapmak gerektiği anlatılıyor. Zikir ve zikrin usûlü hakkında bilgiler veriliyor. En son bölümde ise, tebliğ ve irşad çalışmalarının önemi üzerinde duruluyor, herkesin İslâm’a hizmet etmesi gerektiği vurgulanıyor.

COŞAN, muhtelif sempozyum ve anma programlarında pek çok muhterem zat hakkında konuşmalar yapmıştır. Hakkında konuşma yaptığı kimseler arasında Hz. Ali (r.a.), Ebû Eyyûb el-Ensârî (r.a.), İmâm-ı Âzam, Ahmed-i Yesevî, Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Hacı Bektâş-ı Velî ve Yunus Emre vardır.

Hatırasına sempozyum ve çeşitli programlar tertip ettirdiği şahsiyetler arasında Ahmed-i Yesevî, Ahmed Ziyâüddîn-i Gümüşhânevî, Zâhid-i Kevserî, Çırpılarlı Ali Efendi, Necip Fazıl Kısakürek ve Ali Yakup Cenkçiler bulunmaktadır. Keza Mehmed Zahid Efendi, hocası Necati Lugal, Ali Yakup Cenkçiler ve Muammer Dolmacı hakkında da bağımsız yazılar kaleme almıştır.

Batı müsteşrikleri tarafından ortaya atılan ve Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi hocalarından bazılarınca da | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Hadislerin, Sünnetin Hayatımızdaki Yeri ve Önemi (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

28 Safer 1417 / 14.07.1996
İngiltere

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın, yurt içinde ve yurt dışında verdiği konferanslar, açılış ve kapanış konuşmalarından oluşmaktadır.

Peygamber (s.a.s.) Efendimiz’in yolunu insanlara anlatmaya çalışan hocamızın muhtelif yerlerde/ülkelerde yapmış oldukları konuşmalardan oluşmaktadır. Konuşmalarda genellikle önce İslâm’ın hak ve gerçek olduğu, büyüklüğü ortaya konuluyor ve İslâm’ın prensipleri hakkında genel bilgiler veriliyor. Geçmiş ümmetlerin kitaplarında Peygamber Efendimiz’le ilgili haberler olduğu ifade ediliyor. Sonra Peygamber (s.a.s.) Efendimiz’in ahlâkı ve bazı güzel ahlâklar anlatılıyor. Peygamber Efendimiz’e en güzel şekilde uymanın yolu olan, ihsân yolu olan tasavvuf üzerinde duruluyor. Nefsi terbiye etmek, güzel ahlâk sahibi olmak için neler yapmak gerektiği anlatılıyor. Zikir ve zikrin usûlü hakkında bilgiler veriliyor. En son bölümde ise, tebliğ ve irşad çalışmalarının önemi üzerinde duruluyor, herkesin İslâm’a hizmet etmesi gerektiği vurgulanıyor.

COŞAN, muhtelif sempozyum ve anma programlarında pek çok muhterem zat hakkında konuşmalar yapmıştır. Hakkında konuşma yaptığı kimseler arasında Hz. Ali (r.a.), Ebû Eyyûb el-Ensârî (r.a.), İmâm-ı Âzam, Ahmed-i Yesevî, Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Hacı Bektâş-ı Velî ve Yunus Emre vardır.

Hatırasına sempozyum ve çeşitli programlar tertip ettirdiği şahsiyetler arasında Ahmed-i Yesevî, Ahmed Ziyâüddîn-i Gümüşhânevî, Zâhid-i Kevserî, Çırpılarlı Ali Efendi, Necip Fazıl Kısakürek ve Ali Yakup Cenkçiler bulunmaktadır. Keza Mehmed Zahid Efendi, hocası Necati Lugal, Ali Yakup Cenkçiler ve Muammer Dolmacı hakkında da bağımsız yazılar kaleme almıştır.

Batı müsteşrikleri tarafından ortaya atılan ve Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi hocalarından bazılarınca da | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Konuşma Metni

Soru: Batı müsteşrikleri tarafından ortaya atılan ve Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi hocalarındanSoru: Batı müsteşrikleri tarafından ortaya atılan ve Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi hocalarından bazılarınca da savunulan sünnetin tarihselliği,bazılarınca da savunulan sünnetin tarihselliği, dolayısıyla günümüz için delil olamayacağı gibi görüşlere ne dersiniz? dolayısıyla günümüz için delil olamayacağı gibi görüşlere ne dersiniz?

Batılılar ilim alanında bile her zaman bilimsel değillerdir.Batılılar ilim alanında bile her zaman bilimsel değillerdir. Ben bir üniversite hocası olarak misaller de vererek bunu size söyleyebilirim.Ben bir üniversite hocası olarak misaller de vererek bunu size söyleyebilirim. Batılılar ilmi dahi bir amaç için kullanırlar. Batılılar ilmi dahi bir amaç için kullanırlar.

Onların bu rivayetleri niçin uydurduklarını söyledim.Onların bu rivayetleri niçin uydurduklarını söyledim. Sünnet-i seniyyenin bir çelik duvar olması dolayısıyla Ümmet-i Muhammed'i kıpırdatamadıkları,Sünnet-i seniyyenin bir çelik duvar olması dolayısıyla Ümmet-i Muhammed'i kıpırdatamadıkları, yıkamadıkları için böyle çalışma yapıyorlar. yıkamadıkları için böyle çalışma yapıyorlar.

Bazı fakültelerde bazı hocaların da onların fikirlerine katılması da çok görülen bir şeydir.Bazı fakültelerde bazı hocaların da onların fikirlerine katılması da çok görülen bir şeydir. Çünkü İslâm ülkelerinde Batılılar'ın sözcülüğünü bilerek veya bilmeyerek maaşlı veya maaşsız,Çünkü İslâm ülkelerinde Batılılar'ın sözcülüğünü bilerek veya bilmeyerek maaşlı veya maaşsız, gizli veya aşikâr sürdüren insanlar vardır, kadrolu insanlar vardır. gizli veya aşikâr sürdüren insanlar vardır, kadrolu insanlar vardır.

Mısır'da çıkmış bir şahıs, olmadık sözler söylemiştir.Mısır'da çıkmış bir şahıs, olmadık sözler söylemiştir. Kökenini incelerseniz filanca gizli cemiyettendir, falanca yere mensuptur ve art niyeti vardır. Kökenini incelerseniz filanca gizli cemiyettendir, falanca yere mensuptur ve art niyeti vardır.

Mesela Leone Caetani'nin Annali dell'Islam, İslâm Tarihi isimli eseri var.Mesela Leone Caetani'nin Annali dell'Islam, İslâm Tarihi isimli eseri var. Asım Köksal uzun boylu emek sarf etti, onun yanlışlarını çıkarmaya ömrünü sarf etti. Asım Köksal uzun boylu emek sarf etti, onun yanlışlarını çıkarmaya ömrünü sarf etti.

İgnac Goldziher'in Muhammedanische Studien isimli eserinde -arkadaşlar tercüme ediyorlardı,İgnac Goldziher'in Muhammedanische Studien isimli eserinde -arkadaşlar tercüme ediyorlardı, birkaç sayfasına baktım- Arapça'dan yaptığı tercümelerde o kadar çok yanlışlar var ki!..birkaç sayfasına baktım- Arapça'dan yaptığı tercümelerde o kadar çok yanlışlar var ki!.. Adam yahudi, İslâm'ı incelemesi bir maksada dayanıyor. Adam yahudi, İslâm'ı incelemesi bir maksada dayanıyor.

Mesela ben Türkoloji'de doktora tezi aldığım zaman ne yaptım? Mesela ben Türkoloji'de doktora tezi aldığım zaman ne yaptım?

On beşinci yüzyılda hadis kitabı yazmış olan İznik Medresesi'nde müderrislik yapmış olan bir alimi inceledim.On beşinci yüzyılda hadis kitabı yazmış olan İznik Medresesi'nde müderrislik yapmış olan bir alimi inceledim. Ama o Münih'teki Türkolog Profesör Hans Ama o Münih'teki Türkolog Profesör Hans On Altıncı Yüzyılda Osmanlılar'da Afyon İbtilâsı diye bir konu almış. On Altıncı Yüzyılda Osmanlılar'da Afyon İbtilâsı diye bir konu almış. Herkes kendisine uygun bir konu alıyor. Herkes kendisine uygun bir konu alıyor.

Bizim rahmetli Mehmet Çavuşoğlu vardı, profesör, Allah rahmet eylesin.Bizim rahmetli Mehmet Çavuşoğlu vardı, profesör, Allah rahmet eylesin. O da Zâtî'nin Küfürleri üzerine bir çalışma yapmıştı.O da Zâtî'nin Küfürleri üzerine bir çalışma yapmıştı. Herkes kendi üslûbuna göre bir şey seçiyor, bir tarafı tutuyor. Herkes kendi üslûbuna göre bir şey seçiyor, bir tarafı tutuyor.

Ama şunu net olarak söyleyebilirim hatta ispat edebilirim: Görevli insanlar vardır!Ama şunu net olarak söyleyebilirim hatta ispat edebilirim: Görevli insanlar vardır! İslâm ülkelerinin üniversitelerinde görevli insanlar vardır, kadrolu insanlar vardır!İslâm ülkelerinin üniversitelerinde görevli insanlar vardır, kadrolu insanlar vardır! Bir yerlerden emir alan, maaş alan ve amacı sünneti yıpratmak olan,Bir yerlerden emir alan, maaş alan ve amacı sünneti yıpratmak olan, tasavvufu kötülemek olan ve elbirliğiyle, organizasyon olarak çalışan;tasavvufu kötülemek olan ve elbirliğiyle, organizasyon olarak çalışan; görevi İmâm-ı Âzam'a hücum etmek olan, bir safî müslümanın sevdiği, bağlandığı ne varsagörevi İmâm-ı Âzam'a hücum etmek olan, bir safî müslümanın sevdiği, bağlandığı ne varsa hepsine var gücüyle hücum eden görevli insanlar vardır! hepsine var gücüyle hücum eden görevli insanlar vardır!

Her ünvanlı kişi o mesleğin erbabı olmuyor,Her ünvanlı kişi o mesleğin erbabı olmuyor, Türkiye'de ve Batı'da her zaman gerçeği söylemiyor.Türkiye'de ve Batı'da her zaman gerçeği söylemiyor. O bakımdan müteyakkız olunuz.O bakımdan müteyakkız olunuz. Bir insanın söylediği sözleri dikkatle süzgeçten geçirin, delil arayın! Bir insanın söylediği sözleri dikkatle süzgeçten geçirin, delil arayın!

Ben şimdi mesela sizinle konuşurken âyetlerden hadîs-i şerîflerden misaller vererek anlattım.Ben şimdi mesela sizinle konuşurken âyetlerden hadîs-i şerîflerden misaller vererek anlattım. O kanaatte olan insanlar bu âyetleri nasıl yalayıp yutacaklar, nasıl hiçe sayacaklar, nasıl yürürlükten kaldıracaklar? O kanaatte olan insanlar bu âyetleri nasıl yalayıp yutacaklar, nasıl hiçe sayacaklar, nasıl yürürlükten kaldıracaklar?

Sünnet tarihselmiş, günümüz için delil olamazmış... Peki İslâm'ın delili olarak ne kalıyor o zaman? Sünnet tarihselmiş, günümüz için delil olamazmış...

Peki İslâm'ın delili olarak ne kalıyor o zaman?

Allahu Teâlâ hazretleri: İnne'd-dîne indallâhi'l-islâm.Allahu Teâlâ hazretleri:

İnne'd-dîne indallâhi'l-islâm.
"Allah indinde geçerli olan yegâne din İslâm'dır." diyor. "Allah indinde geçerli olan yegâne din İslâm'dır." diyor.

Ve men yebtaği gayre'l-islâme dînen felen yukbelü minhü.Ve men yebtaği gayre'l-islâme dînen felen yukbelü minhü. "İslâm'dan gayrı din edineni Allah kabul etmeyecek." diyor. "İslâm'dan gayrı din edineni Allah kabul etmeyecek." diyor.

Peki, ben Allah'ın dini olan, Allah indinde geçerli din olan İslâm'ı nereden öğreneceğim, söyler mi bu beyler?!.. Peki, ben Allah'ın dini olan, Allah indinde geçerli din olan İslâm'ı nereden öğreneceğim, söyler mi bu beyler?!..

İslâm'ı öğrenmek istiyorum, ilim adamıyım.İslâm'ı öğrenmek istiyorum, ilim adamıyım. Çantamda merceğim var, cetvelim var, ölçmek biçmek için incelemek için her türlü malzemem var.Çantamda merceğim var, cetvelim var, ölçmek biçmek için incelemek için her türlü malzemem var. Polis hafiyesi gibi çalışmaya hazırım, bütün izleri incelemeye hazırım.Polis hafiyesi gibi çalışmaya hazırım, bütün izleri incelemeye hazırım. İslâm'ı öğrenmek istiyorum.İslâm'ı öğrenmek istiyorum. Söyler misiniz bana İslâm'ı öğrenmek için ben ne yapacağım, nereden başlayayım? Söyler misiniz bana İslâm'ı öğrenmek için ben ne yapacağım, nereden başlayayım?

Elimde ilk önce Kur'ân-ı Kerîm var, Allah'ın kelâmı, hiçbir şeyi değişmemiş.Elimde ilk önce Kur'ân-ı Kerîm var, Allah'ın kelâmı, hiçbir şeyi değişmemiş. Ta Hz. Ali zamanında yazılmış imzalı Kur'ân-ı Kerîm elimde mevcut.Ta Hz. Ali zamanında yazılmış imzalı Kur'ân-ı Kerîm elimde mevcut. Binâenaleyh Kur'ân-ı Kerîm elimde bir delil. Binâenaleyh Kur'ân-ı Kerîm elimde bir delil.

Ondan sonra Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz zamanındaOndan sonra Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz zamanında tespit edilmiş Efendimiz'in sözleri, hareketleri var. tespit edilmiş Efendimiz'in sözleri, hareketleri var.

Ben bunları delil olarak almaz olur muyum?!.. Ben bunları delil olarak almaz olur muyum?!..

Polis hafiyesi bir saç kılını delil olarak alıyor, değerlendiriyor;Polis hafiyesi bir saç kılını delil olarak alıyor, değerlendiriyor; "Bu sarışın saç falancanın saçı..." diyor."Bu sarışın saç falancanın saçı..." diyor. Kanın tahlilini yapıyor, "A grubu Rh pozitif kan, işte bu da ondandır…" diyor,Kanın tahlilini yapıyor, "A grubu Rh pozitif kan, işte bu da ondandır…" diyor, böyle sonuç çıkartıyor da ben Peygamber Efendimiz'den sahih râvilerle böyle sonuç çıkartıyor da ben Peygamber Efendimiz'den sahih râvilerle rivayet edilmiş olan bir vesikayı dinimin delili olarak almayacak mıyım? rivayet edilmiş olan bir vesikayı dinimin delili olarak almayacak mıyım?

Muhterem kardeşlerim! İlmî düşünen bir insanın bu sözü söylemesi mümkün değildir!Muhterem kardeşlerim!

İlmî düşünen bir insanın bu sözü söylemesi mümkün değildir!
İnsanın eğri de otursa biraz doğru konuşması lazım! Dinimizi nereden öğreneceğiz? İnsanın eğri de otursa biraz doğru konuşması lazım!

Dinimizi nereden öğreneceğiz?

Bin dört yüz yıl önce İslâm gelmiş, Peygamber Efendimiz yaşamış.Bin dört yüz yıl önce İslâm gelmiş, Peygamber Efendimiz yaşamış. Peygamber Efendimiz hakkındaki rivayetleri nazar-ı dikkate almazsakPeygamber Efendimiz hakkındaki rivayetleri nazar-ı dikkate almazsak Peygamber Efendimiz'i nereden tanıyacağız? Sonra ne hakla nazar-ı dikkate almıyoruz?Peygamber Efendimiz'i nereden tanıyacağız?

Sonra ne hakla nazar-ı dikkate almıyoruz?
Yunanlı'nın Aristo'su hakkında ne malzeme vardır elimizde?Yunanlı'nın Aristo'su hakkında ne malzeme vardır elimizde? Eserinin sıhhatli olduğunu kim söyleyebilir?Eserinin sıhhatli olduğunu kim söyleyebilir? Yunanlı herhangi bir yazarı alın, Latin yazarlarından falancayı alın,Yunanlı herhangi bir yazarı alın, Latin yazarlarından falancayı alın, Fransızlar'ın herhangi bir şahsını alın; onun eserinin doğruluğunu bize ne ispat eder?!.. Fransızlar'ın herhangi bir şahsını alın; onun eserinin doğruluğunu bize ne ispat eder?!..

Ama hadîs-i şerîfler onların hepsinden çok daha kuvvetli bir şekilde tespit edilmiştir.Ama hadîs-i şerîfler onların hepsinden çok daha kuvvetli bir şekilde tespit edilmiştir. Onu ancak inatçı bir insan, ayağını yere vurup vurup da illeOnu ancak inatçı bir insan, ayağını yere vurup vurup da ille "Kabul etmek istemiyorum!" diyen bir insan reddedebilir."Kabul etmek istemiyorum!" diyen bir insan reddedebilir. Yoksa elimizde son derece bol malzeme, çok geniş malzeme var. Yoksa elimizde son derece bol malzeme, çok geniş malzeme var.

Bir İslâm tarihçisini düşünün, İslâm tarihini yazacaksınız,Bir İslâm tarihçisini düşünün, İslâm tarihini yazacaksınız, Arabistan'ın tarihini yazacaksınız; ne yapıyorsunuz? Arabistan'ın tarihini yazacaksınız; ne yapıyorsunuz?

Kitabeleri okumaya çalışıyorsunuz, kalıntıları geziyorsunuz, fotoğraf çekiyorsunuz,Kitabeleri okumaya çalışıyorsunuz, kalıntıları geziyorsunuz, fotoğraf çekiyorsunuz, arkeolojik kazı yapıyorsunuz. Arkeoloji ilmi bizim bu hadîs-i şerîfin yanında solda sıfır kalır. arkeolojik kazı yapıyorsunuz. Arkeoloji ilmi bizim bu hadîs-i şerîfin yanında solda sıfır kalır.

Arkeoloji ilminin bulguları ne kadardır, nedir?Arkeoloji ilminin bulguları ne kadardır, nedir? Devirleri yazıyorlar, Urartu devri diyorlar, Asurlular, Sümerler, şunlar bunlar diyorlar. Devirleri yazıyorlar, Urartu devri diyorlar, Asurlular, Sümerler, şunlar bunlar diyorlar.

Malzeme ne kadar çıktı? Malzeme ne kadar çıktı?

Biz onlara inanıyoruz da Asur Devleti diyoruz,Biz onlara inanıyoruz da Asur Devleti diyoruz, Mısırlılar'ın firavunları diyoruz, yirmi ikinci sülale vs. diyoruz. Mısırlılar'ın firavunları diyoruz, yirmi ikinci sülale vs. diyoruz.

Dünya tarihini mukayeseli olarak incelerseniz bu kadar kuvvetli deliller hiçbir kültürde mevcut değildir!Dünya tarihini mukayeseli olarak incelerseniz bu kadar kuvvetli deliller hiçbir kültürde mevcut değildir! Muhterem kardeşlerim! Muhterem kardeşlerim!

Bu adamlar doğru söylemiyorlar. Bu adamlar doğru söylemiyorlar.

es-Selâmu aleyküm ve rahmetullâhi ve berekâtüh! es-Selâmu aleyküm ve rahmetullâhi ve berekâtüh!

Konuşma Hakkında
Tema 1
Tema 2