Namaz Vakitleri

22 Cemâziye'l-Âhir 1446
23 December 2024
İmsak
06:47
Güneş
08:20
Öğle
13:08
İkindi
15:26
Akşam
17:47
Yatsı
19:14
Detaylı Arama

Allah Yolunda Beraber Olalım! (Sorular ve Cevaplar 2)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

9 Recep 1414 / 22.12.1993
Mildura/ Avustralya

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın, yurt içinde ve yurt dışında verdiği konferanslar, açılış ve kapanış konuşmalarından oluşmaktadır.

Peygamber (s.a.s.) Efendimiz’in yolunu insanlara anlatmaya çalışan hocamızın muhtelif yerlerde/ülkelerde yapmış oldukları konuşmalardan oluşmaktadır. Konuşmalarda genellikle önce İslâm’ın hak ve gerçek olduğu, büyüklüğü ortaya konuluyor ve İslâm’ın prensipleri hakkında genel bilgiler veriliyor. Geçmiş ümmetlerin kitaplarında Peygamber Efendimiz’le ilgili haberler olduğu ifade ediliyor. Sonra Peygamber (s.a.s.) Efendimiz’in ahlâkı ve bazı güzel ahlâklar anlatılıyor. Peygamber Efendimiz’e en güzel şekilde uymanın yolu olan, ihsân yolu olan tasavvuf üzerinde duruluyor. Nefsi terbiye etmek, güzel ahlâk sahibi olmak için neler yapmak gerektiği anlatılıyor. Zikir ve zikrin usûlü hakkında bilgiler veriliyor. En son bölümde ise, tebliğ ve irşad çalışmalarının önemi üzerinde duruluyor, herkesin İslâm’a hizmet etmesi gerektiği vurgulanıyor.

COŞAN, muhtelif sempozyum ve anma programlarında pek çok muhterem zat hakkında konuşmalar yapmıştır. Hakkında konuşma yaptığı kimseler arasında Hz. Ali (r.a.), Ebû Eyyûb el-Ensârî (r.a.), İmâm-ı Âzam, Ahmed-i Yesevî, Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Hacı Bektâş-ı Velî ve Yunus Emre vardır.

Hatırasına sempozyum ve çeşitli programlar tertip ettirdiği şahsiyetler arasında Ahmed-i Yesevî, Ahmed Ziyâüddîn-i Gümüşhânevî, Zâhid-i Kevserî, Çırpılarlı Ali Efendi, Necip Fazıl Kısakürek ve Ali Yakup Cenkçiler bulunmaktadır. Keza Mehmed Zahid Efendi, hocası Necati Lugal, Ali Yakup Cenkçiler ve Muammer Dolmacı hakkında da bağımsız yazılar kaleme almıştır.

Acaba bu konuda başka çalışmalarınız var mı? Bir de Hacı Bektâş-ı Velî'nin yazmış olduğu şerh-i besmele | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Allah Yolunda Beraber Olalım! (Sorular ve Cevaplar 2)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

9 Recep 1414 / 22.12.1993
Mildura/ Avustralya

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın, yurt içinde ve yurt dışında verdiği konferanslar, açılış ve kapanış konuşmalarından oluşmaktadır.

Peygamber (s.a.s.) Efendimiz’in yolunu insanlara anlatmaya çalışan hocamızın muhtelif yerlerde/ülkelerde yapmış oldukları konuşmalardan oluşmaktadır. Konuşmalarda genellikle önce İslâm’ın hak ve gerçek olduğu, büyüklüğü ortaya konuluyor ve İslâm’ın prensipleri hakkında genel bilgiler veriliyor. Geçmiş ümmetlerin kitaplarında Peygamber Efendimiz’le ilgili haberler olduğu ifade ediliyor. Sonra Peygamber (s.a.s.) Efendimiz’in ahlâkı ve bazı güzel ahlâklar anlatılıyor. Peygamber Efendimiz’e en güzel şekilde uymanın yolu olan, ihsân yolu olan tasavvuf üzerinde duruluyor. Nefsi terbiye etmek, güzel ahlâk sahibi olmak için neler yapmak gerektiği anlatılıyor. Zikir ve zikrin usûlü hakkında bilgiler veriliyor. En son bölümde ise, tebliğ ve irşad çalışmalarının önemi üzerinde duruluyor, herkesin İslâm’a hizmet etmesi gerektiği vurgulanıyor.

COŞAN, muhtelif sempozyum ve anma programlarında pek çok muhterem zat hakkında konuşmalar yapmıştır. Hakkında konuşma yaptığı kimseler arasında Hz. Ali (r.a.), Ebû Eyyûb el-Ensârî (r.a.), İmâm-ı Âzam, Ahmed-i Yesevî, Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Hacı Bektâş-ı Velî ve Yunus Emre vardır.

Hatırasına sempozyum ve çeşitli programlar tertip ettirdiği şahsiyetler arasında Ahmed-i Yesevî, Ahmed Ziyâüddîn-i Gümüşhânevî, Zâhid-i Kevserî, Çırpılarlı Ali Efendi, Necip Fazıl Kısakürek ve Ali Yakup Cenkçiler bulunmaktadır. Keza Mehmed Zahid Efendi, hocası Necati Lugal, Ali Yakup Cenkçiler ve Muammer Dolmacı hakkında da bağımsız yazılar kaleme almıştır.

Acaba bu konuda başka çalışmalarınız var mı? Bir de Hacı Bektâş-ı Velî'nin yazmış olduğu şerh-i besmele | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Konuşma Metni

1. Soru: Acaba bu konuda başka çalışmalarınız var mı?1. Soru: Acaba bu konuda başka çalışmalarınız var mı? Bir de Hacı Bektâş-ı Velî'nin yazmış olduğu şerh-i besmele hakkında biraz açıklama yapar mısınız? Bir de Hacı Bektâş-ı Velî'nin yazmış olduğu şerh-i besmele hakkında biraz açıklama yapar mısınız?

Şimdi şerh-i besmelenin fotokopisi bende var. Çok teşekkür ederim.Şimdi şerh-i besmelenin fotokopisi bende var. Çok teşekkür ederim. Şerh-i Besmele'nin fotokopisini neşretti.Şerh-i Besmele'nin fotokopisini neşretti. Herhalde takip etmişsen.Herhalde takip etmişsen. O şerh-i besmele kitabını ben kendim Kire El Yazması kütüphanesinde aradım bulamadım.O şerh-i besmele kitabını ben kendim Kire El Yazması kütüphanesinde aradım bulamadım. Demek ki biri almış kütüphaneden. Neyse çok şükür ki fotokopisi neşredildi.Demek ki biri almış kütüphaneden. Neyse çok şükür ki fotokopisi neşredildi. Onu incelemek lazım onu neşretmek düşünülebilir. Onu incelemek lazım onu neşretmek düşünülebilir.

Sonra Kitab-ı Fevâid var. Hacı Bektâş-ı Velî'nin sohbetlerinden notlar alınmış gibi.Sonra Kitab-ı Fevâid var. Hacı Bektâş-ı Velî'nin sohbetlerinden notlar alınmış gibi. Ama içine Hacı Bektâş-ıVelîhazretlerinden sonra bazı konularda girmiş gibi görünüyor. Ama içine Hacı Bektâş-ıVelîhazretlerinden sonra bazı konularda girmiş gibi görünüyor. Onun üzerine bilimsel çalışma yapmamız lazım. Sonradan girenlerle öncekileri ayırmamız lazım. Onun üzerine bilimsel çalışma yapmamız lazım. Sonradan girenlerle öncekileri ayırmamız lazım.

Bu neye benziyor? Mesela Yunus Emre'nin Dîvânı var. Yunus Emre'nin şiirleri var.Bu neye benziyor?

Mesela Yunus Emre'nin Dîvânı var. Yunus Emre'nin şiirleri var.
Yunus Emre'nin şiirlerini ihtivâ eden dîvânı yakın zamandaki -yani bize yakın devirlerdeki- kitapları alırsakYunus Emre'nin şiirlerini ihtivâ eden dîvânı yakın zamandaki -yani bize yakın devirlerdeki- kitapları alırsak kalın içinde pek çok şiirler var. Başka şairlerinki de karışmış.kalın içinde pek çok şiirler var. Başka şairlerinki de karışmış. Onları ayıklayarak gerçekten Yunus Emre'ye ait eski asıl şiirleri bulmaya çalışalım. Onları ayıklayarak gerçekten Yunus Emre'ye ait eski asıl şiirleri bulmaya çalışalım.

Biz bunlara edisyon kritik diyoruz yani tenkitli metin hazırlama çalışmaları ile buluyoruz.Biz bunlara edisyon kritik diyoruz yani tenkitli metin hazırlama çalışmaları ile buluyoruz. Çeşitli çalışmalarla bilimsel araştırmalar yaparak çıkartmaya çalışıyoruz.Çeşitli çalışmalarla bilimsel araştırmalar yaparak çıkartmaya çalışıyoruz. Benim şu andaki kanaatim Kitâbü'l-fevâid'de yani ben onun bir nüshasını gördüm.Benim şu andaki kanaatim Kitâbü'l-fevâid'de yani ben onun bir nüshasını gördüm. Bir nüshası daha var.Abdulbâki Gölpınarlı bahsediyor.Ama yerini söylemiyor.Bir nüshası daha var.Abdulbâki Gölpınarlı bahsediyor.Ama yerini söylemiyor. Onu araştırmak, incelemek lazım.Onu araştırmak, incelemek lazım. Evet içinde Hacı Bektâş-i Velî' den sonra yaşamış bazı kimselerin sözleri varEvet içinde Hacı Bektâş-i Velî' den sonra yaşamış bazı kimselerin sözleri var ama benim kanaatime göre orada Hacı Bektâş-i Velî'nin sözleri de var.ama benim kanaatime göre orada Hacı Bektâş-i Velî'nin sözleri de var. Üzerinde bilimsel çalışma yaparakKitâbü'l-fevaid'i de neşretmemiz lazım. Üzerinde bilimsel çalışma yaparakKitâbü'l-fevaid'i de neşretmemiz lazım.

Velâyetnâme denilen Hacı Bektâş-i Velî'nin hayatını anlatan eser var, çok önemli.Velâyetnâme denilen Hacı Bektâş-i Velî'nin hayatını anlatan eser var, çok önemli. Onun da birçok nüshaları var. Onun da birçok nüshaları var. Onlara da fırsat bulup -onların da içinde problemler var-o problemleri de çözerekOnlara da fırsat bulup -onların da içinde problemler var-o problemleri de çözerek onunla güzel bir tarzda neşredilmesi lazım. Sağlam güvenilir metinler ortaya koymamız lazım. onunla güzel bir tarzda neşredilmesi lazım. Sağlam güvenilir metinler ortaya koymamız lazım. İşte onları da fırsat bulursak yapmak gerekiyor. İşte onları da fırsat bulursak yapmak gerekiyor.

Benim düşüncelerimden birisi mesela Hz. Ali Efendimiz'in bu din vecizesini neşretmek bu güzel bir şey olabilir.Benim düşüncelerimden birisi mesela Hz. Ali Efendimiz'in bu din vecizesini neşretmek bu güzel bir şey olabilir. İmam Câfer-i SâdıkEfendimiz'in bazı eserlerini neşretmek.İmam Câfer-i SâdıkEfendimiz'in bazı eserlerini neşretmek. Daha başka böyle güzel çalışmalar yapılabilir. O Kitâbü'l-fevâidi önemli görüyorum,Daha başka böyle güzel çalışmalar yapılabilir. O Kitâbü'l-fevâidi önemli görüyorum, Velâyetnâmeyi önemli görüyorum bu kadar. Velâyetnâmeyi önemli görüyorum bu kadar.

2. Soru :Türkiye'de diyanet işleri çok güzel faaliyetteler. Biliyorum bunları.2. Soru :Türkiye'de diyanet işleri çok güzel faaliyetteler. Biliyorum bunları. Talebeler müslümandır. Mezhebleri neydi ? Câferîydi. Talebeler müslümandır. Mezhebleri neydi ? Câferîydi.

Peki diyannette caferi mezhebi var mı resmî olarak? Peki diyannette caferi mezhebi var mı resmî olarak?

Diyanet İşleri Teşkilatı'nı biliyor musunuz siz? Diyanet İşleri Teşkilatı'nı biliyor musunuz siz?

Diyanet İşleri Teşkilatı'nın içinde hiçbir mezhep departmanı yok.Diyanet İşleri Teşkilatı'nın içinde hiçbir mezhep departmanı yok. Diyanet İşleri Başkanlığı'nın çoğu talebemdir. Sayayım. Diyanet İşleri Başkanlığı'nın çoğu talebemdir. Sayayım. Lütfü Doğan talebemdir. İlahiyattan mezun,Lütfü Doğan talebemdir. İlahiyattan mezun, Ben böyle bacaksız küçük boylu bir kimseyim ama çok talebem var.Ben böyle bacaksız küçük boylu bir kimseyim ama çok talebem var. İlâhiyat Fakültesi'nden mezun Rıfkı Doğan Diyanet İşleri Başkanı talebemdir. İlâhiyat Fakültesi'nden mezun Rıfkı Doğan Diyanet İşleri Başkanı talebemdir. Süleyman Ateş talebemdir.Mustafa Yazıcıoğlu talebemdir. Süleyman Ateş talebemdir.Mustafa Yazıcıoğlu talebemdir. Birçok talebeler geldi geçti çeşitli müdürlüklerde bulundu.Birçok talebeler geldi geçti çeşitli müdürlüklerde bulundu. Öyle bir mezhepler dairesi diye bir dairesi bile yoktur Diyanet İşleri Başkanlığı'nın. Öyle bir mezhepler dairesi diye bir dairesi bile yoktur Diyanet İşleri Başkanlığı'nın.

Peki namaz kılarken Câferî mezhebi üzerine neden namaz kılınmıyor? Peki namaz kılarken Câferî mezhebi üzerine neden namaz kılınmıyor?

Kılınıyor, İstanbul'da kılınıyor başka yerlerde kılınıyor.Kılınıyor, İstanbul'da kılınıyor başka yerlerde kılınıyor. İstanbul'da bir yer varsa mesela, diyelim ki 10000 tane cami varİstanbul'da bir yer varsa mesela, diyelim ki 10000 tane cami var Hanefî mezhebi üzerinde namaz kılınan cami, Câferî mezhebi üzerine belki 10 tane yok. Hanefî mezhebi üzerinde namaz kılınan cami, Câferî mezhebi üzerine belki 10 tane yok.

Demek ki Diyanet'in listesi oymuş daha fazla açın, kılın buyurun. Demek ki Diyanet'in listesi oymuş daha fazla açın, kılın buyurun.

Nasıl 20bin 20 milyon Alevî var diyorsunuz,ondan sonra cami açmıyorsunuz? Nasıl 20bin 20 milyon Alevî var diyorsunuz,ondan sonra cami açmıyorsunuz?

20 milyon Alevî yok Türkiye'de. Ne kadar?20 milyon Alevî yok Türkiye'de. Ne kadar? Şimdi Türkiye'nin nüfusunda 20 milyon Kürt var, 20 milyon Alevî var, 21 milyon bilmem ne var.Şimdi Türkiye'nin nüfusunda 20 milyon Kürt var, 20 milyon Alevî var, 21 milyon bilmem ne var. Topladığın zaman 200 milyon ediyor Türkiye.Rakamlar şişirmeli. O kadar değil. Topladığın zaman 200 milyon ediyor Türkiye.Rakamlar şişirmeli. O kadar değil.

Ne kadar olabilir tahmin? 5 milyon tahmin ediyorum ben. 20 cami mi yetecek bütün 5 milyona? Ne kadar olabilir tahmin?

5 milyon tahmin ediyorum ben.

20 cami mi yetecek bütün 5 milyona?

Ben Alevî yerleşim yerlerine gitmedim siz daha iyi biliyorsunuz.Ben Alevî yerleşim yerlerine gitmedim siz daha iyi biliyorsunuz. Ben bir Alevî köyüne gittim yalnızca. Alevîköyüne gittim İzmir'de Narlıdere, bilirsiniz.Ben bir Alevî köyüne gittim yalnızca. Alevîköyüne gittim İzmir'de Narlıdere, bilirsiniz. Araba arıza yaptı. Namazımız sıkıştı, ben en yakında bir köy gördüm, oraya gittim. Gezdim dolaştım, sordum. Araba arıza yaptı. Namazımız sıkıştı, ben en yakında bir köy gördüm, oraya gittim. Gezdim dolaştım, sordum.

Dedim burada cami var mı? Abdest alacağım ,namaz kılacağım. Cami var mı?Cami yok.Dedim burada cami var mı? Abdest alacağım ,namaz kılacağım. Cami var mı?Cami yok. Çok güzel bir köy pırıl pırıl. Bembeyaz boyalarla badanalanılmış, tertemiz intizamlı bir köy.Çok güzel bir köy pırıl pırıl. Bembeyaz boyalarla badanalanılmış, tertemiz intizamlı bir köy. Camisi yok. Kurun, benim kabahatim mi? Yani orada bir cami kurun işte.Camisi yok. Kurun, benim kabahatim mi? Yani orada bir cami kurun işte. Narlıdere gayet güzel bir yer niye kurmadınız?Narlıdere gayet güzel bir yer niye kurmadınız? Yani 5 milyon veya 20 milyon Alevî var da niye caminizi kurmuyorsunuz? Niye cami yok? Yani 5 milyon veya 20 milyon Alevî var da niye caminizi kurmuyorsunuz? Niye cami yok?

Haklısınız.Antakya'da da ben daha küçüktüm, yeni yetişme çağındaydım.Haklısınız.Antakya'da da ben daha küçüktüm, yeni yetişme çağındaydım. Alelade bir cami kurdular kendi imkanlarıyla. Hükümet diretti.Alelade bir cami kurdular kendi imkanlarıyla. Hükümet diretti. İlle Sünnî imam getireceğim , Câferî imam istemem dedi.İlle Sünnî imam getireceğim , Câferî imam istemem dedi. Camiyi kendi imkanlarımla yaptım, nasıl mecbur edersin? Camiyi kendi imkanlarımla yaptım, nasıl mecbur edersin?

Bakın şimdi ben istiyorum ki bir kendime cami yaptırayım.Bakın şimdi ben istiyorum ki bir kendime cami yaptırayım. Kendim yaptırırsam diyanete vermeyeceğim. Kendim vermeyeceğim, onu başka türlü kullanacağım.Kendim yaptırırsam diyanete vermeyeceğim. Kendim vermeyeceğim, onu başka türlü kullanacağım. Çünkü haklısınız, benim Antalya'da tanıdığım var.Çünkü haklısınız, benim Antalya'da tanıdığım var. Eğriye eğri doğruya doğru hiçbir şey demiyorum haklısınız.Eğriye eğri doğruya doğru hiçbir şey demiyorum haklısınız. Ben Ankara'da diyanete verilmiş camisi ile, Kur'an kursu ile kocaman bir külliye biliyorum.Ben Ankara'da diyanete verilmiş camisi ile, Kur'an kursu ile kocaman bir külliye biliyorum. Veren adam illallah diyor pişman. Çünkü çalıştırmıyor müesseseyi.Veren adam illallah diyor pişman. Çünkü çalıştırmıyor müesseseyi. Haklısınız ama ben de haklıyım. Yani Narlıdere'de bir cami yapın. O zaman bizde böyle itham edilmeyelim. Haklısınız ama ben de haklıyım. Yani Narlıdere'de bir cami yapın. O zaman bizde böyle itham edilmeyelim.

Rahman, Rahim Allah'tır. Allah'ın sıfatlarıdır Rahman Rahim. Elbette. Kin ve nefret kimin sıfatıdır? Rahman, Rahim Allah'tır. Allah'ın sıfatlarıdır Rahman Rahim. Elbette. Kin ve nefret kimin sıfatıdır?

Kin ve nefret de Allah'ın sıfatıdır.Biliyor musunuz? Kin ve nefret de Allah'ın sıfatıdır.Biliyor musunuz?

İşte soruyorum öğrenmek için, nasıl oluyor öyle? İşte soruyorum öğrenmek için, nasıl oluyor öyle?

Allah'ın sıfatı. Kâfirden nefret ediyor müşriki sevmiyor. Allah'ın sıfatı. Kâfirden nefret ediyor müşriki sevmiyor.

Bûz ediyor yani tevella ve teberra yok mu? Bûz ediyor yani tevella ve teberra yok mu?

Yani Hz Ali Efendimiz'in dostlarını sevmek var, düşmanlarına düşman olmak yok mu? Yani Hz Ali Efendimiz'in dostlarını sevmek var, düşmanlarına düşman olmak yok mu?

Yok mu içinizde? Var, biliyorum ben. Burada Türk toplumunda mesela Türkçe vaaz veriliyor radyolarda. Yok mu içinizde? Var, biliyorum ben. Burada Türk toplumunda mesela Türkçe vaaz veriliyor radyolarda.

Kin ve nefretin de olduğunda anlaştık mı? Kin ve nefretin de olduğunda anlaştık mı?

Evet. Alevilerde müslümandır inanır, Allah'a da inanır. Kur'an'a da inanır. Evet. Alevilerde müslümandır inanır, Allah'a da inanır. Kur'an'a da inanır.

Çok memnun oldum. Çok memnun oldum.

Ama ben burada toplumda görüyorum biri Alevî diye sırf Alevî ismi için konuşmuyor. Ama ben burada toplumda görüyorum biri Alevî diye sırf Alevî ismi için konuşmuyor.

Hata ediyor. Konuşun, barışın, gülüşün, gülün, sevişin. Hata ediyor. Konuşun, barışın, gülüşün, gülün, sevişin.

Sizde demin söylediniz: Sizde demin söylediniz:

ve men ya'melmiskale zerretin hayran yerah ve men miskale zerretin şerran yerah. ve men ya'melmiskale zerretin hayran yerah ve men miskale zerretin şerran yerah.

3.Soru:Hocam bayram namazına gidildiği zaman biz sevap kazanıyor muyuz? 3.Soru:Hocam bayram namazına gidildiği zaman biz sevap kazanıyor muyuz?

Herhalde kazanıyoruz niye kazanmayalım. Bayrama gidiyoruz, bir sevinç var, niye kazanmayalım? Herhalde kazanıyoruz niye kazanmayalım. Bayrama gidiyoruz, bir sevinç var, niye kazanmayalım?

Nereden biliyorsun kazanmadığımızı? Nereden biliyorsun kazanmadığımızı?

Hoca söyledi, zannetmeyin ki teravih namazına gelmeyen burada bayram namazında sevap olur, diye. Hoca söyledi, zannetmeyin ki teravih namazına gelmeyen burada bayram namazında sevap olur, diye.

Şimdi Aziz kardeşlerim! Sevabı ve günahı Allah veriyor.Şimdi Aziz kardeşlerim!

Sevabı ve günahı Allah veriyor.
Bir şeyin sevap ve günah olduğunu biz ancak prensip olarak bilebiliriz. Namaz kılmak sevaptır.Bir şeyin sevap ve günah olduğunu biz ancak prensip olarak bilebiliriz. Namaz kılmak sevaptır. Zekat vermek sevaptır.İyilik yapmak sevaptır vesaire.Zekat vermek sevaptır.İyilik yapmak sevaptır vesaire. Şunu yapmak günahtır, bunu yapmak günahtır, diye söyleyebiliriz.Şunu yapmak günahtır, bunu yapmak günahtır, diye söyleyebiliriz. Ama zerre kadar hayır, fayda verecekse zerre kadar şer,Ama zerre kadar hayır, fayda verecekse zerre kadar şer, zarar verecekse cezasını görecekse bayram namazına giden bir insan da hiç olmazsazarar verecekse cezasını görecekse bayram namazına giden bir insan da hiç olmazsa o duygularının güzelliğinden dolayı bir sebep olacaktır. o duygularının güzelliğinden dolayı bir sebep olacaktır. Tabii teravih namazına gelmedi falan fırsat kaçmış.Tabii teravih namazına gelmedi falan fırsat kaçmış. Ondan dolayı da belki vazifelerini yapmadı diye, oruç tutmadı diye onun da birOndan dolayı da belki vazifelerini yapmadı diye, oruç tutmadı diye onun da bir [karşılığı] olacaktır. Ben zannetmiyorum ki bir faydası yok, sevabı yok. [karşılığı] olacaktır.

Ben zannetmiyorum ki bir faydası yok, sevabı yok.

Ben katılmıyorum. Bir insanın arkasından konuşmak doğru değil ama ben katılmıyorum. Ben katılmıyorum. Bir insanın arkasından konuşmak doğru değil ama ben katılmıyorum.

Biz gıybet yapmıyoruz herkes duysun diye konuşuyoruz Biz gıybet yapmıyoruz herkes duysun diye konuşuyoruz

3.Soru:Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem veda hutbesinde halifeliği Kime verdi? 3.Soru:Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem veda hutbesinde halifeliği Kime verdi?

Şimdi hilafeti kime verdiği meselesi uzun bir meseledir. Şimdi hilafeti kime verdiği meselesi uzun bir meseledir.

Neden siz bir profesörsünüz yani bizi aydınlatın. Neden siz bir profesörsünüz yani bizi aydınlatın.

Veda hutbesinde halifeliği kimseye vermeye dair bir cümle yoktur. Veda hutbesinde halifeliği kimseye vermeye dair bir cümle yoktur.

Ama Peygamber Efendimiz'den sonra halifenin kimin olması konusunda Sünnîler ile Şia arasında ihtilaf vardır.Ama Peygamber Efendimiz'den sonra halifenin kimin olması konusunda Sünnîler ile Şia arasında ihtilaf vardır. İkilik var burada ama bu eski devirde olan bir olay İkilik var burada ama bu eski devirde olan bir olay yani şu anda benimle ilgili ve bizim problemlerimizi çözen bir problem değil. yani şu anda benimle ilgili ve bizim problemlerimizi çözen bir problem değil. Yani bunu söylediğimiz konuştuğumuz zaman ne yapacağız birbirimizle kavga mı edeceğiz? Bir şey yok. Yani bunu söylediğimiz konuştuğumuz zaman ne yapacağız birbirimizle kavga mı edeceğiz? Bir şey yok.

Bir büyüğümüz diyor ki yani Allah bize o devirde yaşatmamış da bu ihtilafların içinde kavga gürültü ettirmemiş.Bir büyüğümüz diyor ki yani Allah bize o devirde yaşatmamış da bu ihtilafların içinde kavga gürültü ettirmemiş. Sonradan da biz karıştırmayalım. İşimize bakalım. Sonradan da biz karıştırmayalım. İşimize bakalım.

4. Soru:Alevilerin bir lafı var... Manası nedir bunun? Hz.Ali gibi velî yok, Zülfikar gibi kılıç yok.4. Soru:Alevilerin bir lafı var... Manası nedir bunun? Hz.Ali gibi velî yok, Zülfikar gibi kılıç yok. Çok güzel bir söz. Kim söylemiştir bu sözü? Çok güzel bir söz. Kim söylemiştir bu sözü?

Peygamber Efendimiz'in hadisi diye rivayet ediliyor, söyleniyor. Rivayet mi yoksa sözümü? Peygamber Efendimiz'in hadisi diye rivayet ediliyor, söyleniyor.

Rivayet mi yoksa sözümü?

Rivayet başka söylediği başka. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz'inRivayet başka söylediği başka.

Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz'in
hadîs-i şerîflerinin bir tenkidi vardır.hadîs-i şerîflerinin bir tenkidi vardır. Yani otantikliğini, geçerliliğini, doğruluğunu inceleyen bir bilim dalı vardır. Yani otantikliğini, geçerliliğini, doğruluğunu inceleyen bir bilim dalı vardır.

Bu bilim dalı hadîs-i şerîflerin rivayetlerin sıhhati üzerinde konuşur.Bu bilim dalı hadîs-i şerîflerin rivayetlerin sıhhati üzerinde konuşur. Kitabı yani bu rivayet eden alimlerin rivayetlerinin geçerliliğini bilim dalı olarak da kitaplar vardır bu konuda.Kitabı yani bu rivayet eden alimlerin rivayetlerinin geçerliliğini bilim dalı olarak da kitaplar vardır bu konuda. Alınabilir. Bu hususta şu anda bilimsel kaynaklar ezberimde yok.Alınabilir. Bu hususta şu anda bilimsel kaynaklar ezberimde yok. Mesela bir kitap vardır.Mesela bir kitap vardır. yani oraya bakılsa bunun kimin sözü olduğu hadis-i şerif mi olduğu,yani oraya bakılsa bunun kimin sözü olduğu hadis-i şerif mi olduğu, rivayetlerinin hangi kitaplarda yazılı olduğunu bulabiliriz.rivayetlerinin hangi kitaplarda yazılı olduğunu bulabiliriz. Ben Türkiye'deyken bu soruyu sorsaydın açar kitabımdan kaynaklarından okurdum.Ben Türkiye'deyken bu soruyu sorsaydın açar kitabımdan kaynaklarından okurdum. Ama Avustralya'da bulabilir miyiz bilmiyorum.Melbourne'de falan bakayım. Ama Avustralya'da bulabilir miyiz bilmiyorum.Melbourne'de falan bakayım.

Bir sorum daha var. Hakkın kılıcı deniyor kim hakkın kılıcı? Bir sorum daha var.

Hakkın kılıcı deniyor kim hakkın kılıcı?

Hakkın kılıcı Hz Ali Efendimiz'in sıfatı olsa gerek. Hakkın kılıcı Hz Ali Efendimiz'in sıfatı olsa gerek.

Allah bizi hakkın kılıcı Hâlid b.Velid'in kılıcı altında toplasın.Allah bizi hakkın kılıcı Hâlid b.Velid'in kılıcı altında toplasın. Hangisi doğru? Şimdi hakkın kılıcı, kılıç bir şeyi keser. Birçok kimse olabilir.Hangisi doğru?

Şimdi hakkın kılıcı, kılıç bir şeyi keser. Birçok kimse olabilir.
Seyfettin diye Seyfullah diye birçok insanın sıfatı olabilir. Seyfettin diye Seyfullah diye birçok insanın sıfatı olabilir. Yani bir sıfat sadece bir şahsa ait olmaz. Hz. Ali Efendimiz de o sıfatta olur.Yani bir sıfat sadece bir şahsa ait olmaz. Hz. Ali Efendimiz de o sıfatta olur. Hâlid b.Velid de çok büyük bir komutan olduğu için birçok savaşlar yapmış olduğu içinHâlid b.Velid de çok büyük bir komutan olduğu için birçok savaşlar yapmış olduğu için o sıfat ona da verilmiş olabilir. Birisi olunca ötekisi olmayacak diye bir şey yok. Ben şu anda bilmiyorum. o sıfat ona da verilmiş olabilir. Birisi olunca ötekisi olmayacak diye bir şey yok. Ben şu anda bilmiyorum.

Hz. Ali'yi seviyoruz ihtilafımız yok.Hz. Ali'yi seviyoruz ihtilafımız yok. Beraberiz o konuda. Methedilecek ne kadar söz varsa hepsi Hz. Ali efendimizindir [diyeceğimiz] yok. Beraberiz o konuda. Methedilecek ne kadar söz varsa hepsi Hz. Ali efendimizindir [diyeceğimiz] yok.

Konu olarak da biz buradaki toplumu konuşuyoruz. Toplum birbirine düşman gibi niye?Konu olarak da biz buradaki toplumu konuşuyoruz.

Toplum birbirine düşman gibi niye?
Şurada birbirini sevip gelecekken biz geçiyorumŞurada birbirini sevip gelecekken biz geçiyorum markette mesela adam selamûnaleyküm deyince yüzünü çeviriyor. markette mesela adam selamûnaleyküm deyince yüzünü çeviriyor.

Doğru görmüyorum, yanlış bir hareket. İslâm'a yakışır mı bu? Yakışmaz. Sormakta maksadımız bu. Doğru görmüyorum, yanlış bir hareket.

İslâm'a yakışır mı bu?

Yakışmaz.

Sormakta maksadımız bu.

5.Soru:Hocam yüksek müsaadenizle, bir konuya değinmek istiyorum.5.Soru:Hocam yüksek müsaadenizle, bir konuya değinmek istiyorum. Şimdi yaklaşık yarım saattir arkadaşlar soru soruyorlar. Şimdi yaklaşık yarım saattir arkadaşlar soru soruyorlar. Dikkatimi çeken nokta şu: Camiye gideni eleştirdik, kapanan kadınları eleştirdik.Dikkatimi çeken nokta şu: Camiye gideni eleştirdik, kapanan kadınları eleştirdik. Müslüman erkeklerin kadınlara baskı yaptığından konuştuk. Caminin hocasını eleştirdik.Müslüman erkeklerin kadınlara baskı yaptığından konuştuk. Caminin hocasını eleştirdik. Ondan sonra Hâşa Cenab-ı Allah'a bizleri yaratan Allah'a Değişik tabirler kullanıldı. Ondan sonra Hâşa Cenab-ı Allah'a bizleri yaratan Allah'a Değişik tabirler kullanıldı. Bu hep bir bilmece gibi. Bu hep bir bilmece gibi.

Yani şimdi demek istediğim tartışma konusu burada müslümanlar mı? Yoksa bütün insanlar mı?Yani şimdi demek istediğim tartışma konusu burada müslümanlar mı? Yoksa bütün insanlar mı? Yani bir tek müslümanlar mı Alevîleri hor görüyor veya selam verdiği zaman selamını almıyor? Yani bir tek müslümanlar mı Alevîleri hor görüyor veya selam verdiği zaman selamını almıyor?

Acaba diğer taraf da aynısını yapıyor mu? Acaba diğer taraf da aynısını yapıyor mu?

Teşekkür ederim anladım. Ben diyorum ki Aleviler hiç bize bir şey yapmıyor bütün kabahat bizde.Teşekkür ederim anladım. Ben diyorum ki Aleviler hiç bize bir şey yapmıyor bütün kabahat bizde. Yeter ki bitsin bu iş. Yani bu kavga gürültü olmasın. Yeter ki bitsin bu iş. Yani bu kavga gürültü olmasın.

O Alevî dedesinin yaptığı söylediği söz de doğru değil.O Alevî dedesinin yaptığı söylediği söz de doğru değil. Onu da bilmiyorum ama tamam, onlar hiçbir şey yapmıyor. Tamam kabahat bizde. Onu da bilmiyorum ama tamam, onlar hiçbir şey yapmıyor. Tamam kabahat bizde. Ama bu kavga için öyle dedi, böyle dedi, yok. Ama bu kavga için öyle dedi, böyle dedi, yok. Hocam Alevî Dede Alevîlere camiye gitmeyin, diyorsa bu hakaret mi oluyor bilmiyorum.Hocam Alevî Dede Alevîlere camiye gitmeyin, diyorsa bu hakaret mi oluyor bilmiyorum. Bir de 3 hafta program verdiler, diyor arkadaş. Yalan söylüyor. Bir de 3 hafta program verdiler, diyor arkadaş. Yalan söylüyor. Burada 4 gün kaldı, bir hafta eder. Bakın yani kötü niyetle iki taraf bir şey yapmak isterse olmaz Burada 4 gün kaldı, bir hafta eder. Bakın yani kötü niyetle iki taraf bir şey yapmak isterse olmaz

Yani kötü niyetle iki tarafı şey yapmak istersek ben de misaller bulurum. Çok misaller bulurum.Yani kötü niyetle iki tarafı şey yapmak istersek ben de misaller bulurum. Çok misaller bulurum. Alevilerin şu davranışı oldu da bana şöyle yaptılar da falanca yerde böyle oldu da…Alevilerin şu davranışı oldu da bana şöyle yaptılar da falanca yerde böyle oldu da… Ama bu bizi bir noktaya getirmez. Götürür, hangi noktaya götürür? İtilafa götürür. Ama bu bizi bir noktaya getirmez. Götürür, hangi noktaya götürür? İtilafa götürür. Dost olmamaya götürür. Bırakalım bunları.Dost olmamaya götürür. Bırakalım bunları. Yani başkası da sizden birisi de böyle diyorsa onu da susturtun, dedirtmeyin. Bizde dedirtmeyelim.Yani başkası da sizden birisi de böyle diyorsa onu da susturtun, dedirtmeyin. Bizde dedirtmeyelim. Tamam bizim hocamız öyle demesin. Sizin dedeniz de böyle demesin. Tamam bizim hocamız öyle demesin. Sizin dedeniz de böyle demesin.

Yani biz madem müslümanız müslümanlıkta birleşelim. Kur'an'da birleşelim, ilimde birleşelim. Yani biz madem müslümanız müslümanlıkta birleşelim. Kur'an'da birleşelim, ilimde birleşelim.

İhtilaf olabilir bilimsel çalışmayı yapalım. Bir heyet kurulsun bilimde birleşelim. Kabul ediyoruz.İhtilaf olabilir bilimsel çalışmayı yapalım. Bir heyet kurulsun bilimde birleşelim. Kabul ediyoruz. Ben diyorum ki affetsin beni kardeşlerim. Ben diyorum ki affetsin beni kardeşlerim. Ben çünkü burada yoktum,onlar ne dedi o dinledi ben dinlemedim ama onlar hiçbir şey yapmaz.Ben çünkü burada yoktum,onlar ne dedi o dinledi ben dinlemedim ama onlar hiçbir şey yapmaz. Yeter ki sulh olalım biz. Yeter ki sulh olalım biz.

6.Soru:Alevî kökeninden gelmişsiniz.Sünni nasıl oluyorsunuz? 6.Soru:Alevî kökeninden gelmişsiniz.Sünni nasıl oluyorsunuz?

Kendim sünnîyim.Bilimsel çalışmalarımla araştırmalarımla inancımla kendi tercihimle istiyorum.Kendim sünnîyim.Bilimsel çalışmalarımla araştırmalarımla inancımla kendi tercihimle istiyorum. Siz de olabilirsiniz. Siz de olabilirsiniz.

7. Soru:Benim hanımım Alevî bir tane oğlumuz oldu. O ne oluyor onu öğrenmek istiyorum? 7. Soru:Benim hanımım Alevî bir tane oğlumuz oldu. O ne oluyor onu öğrenmek istiyorum?

Ne eğitim verirsen o olacak. Kaliteli bir eğitim verirsen kaliteli bir genç olacak.Ne eğitim verirsen o olacak. Kaliteli bir eğitim verirsen kaliteli bir genç olacak. Alevî eğitimi verirsen Alevî olacak. Sünnî eğitimi verirsen Sünnî olacak.Alevî eğitimi verirsen Alevî olacak. Sünnî eğitimi verirsen Sünnî olacak. O bir malzeme,sen bir heykeltıraşsın.O bir malzeme,sen bir heykeltıraşsın. Sen ona verdiğin tahsille,terbiyeyle, bilgi ile görgüyle o bir ortaya çıkacak bir şey olacak. Sen ona verdiğin tahsille,terbiyeyle, bilgi ile görgüyle o bir ortaya çıkacak bir şey olacak.

Ben idealist bir insanım. Benim için realite fiilî durumdan değil fiille olması gereken durumdan.Ben idealist bir insanım. Benim için realite fiilî durumdan değil fiille olması gereken durumdan. Yani fiilî durum, o öyle bu böyle. Bu beni tatmin etmiyor. Fiilî din 30 tane 40 tane din var.Yani fiilî durum, o öyle bu böyle. Bu beni tatmin etmiyor. Fiilî din 30 tane 40 tane din var. Öyle şey olmaz. Ben ferdî çözüm arıyorum. İnsan ruhu olarak sorularıma çözüm arıyorum.Öyle şey olmaz. Ben ferdî çözüm arıyorum. İnsan ruhu olarak sorularıma çözüm arıyorum. En doğruyu ve tek sonucu bulmak istiyorum. Binâenaleyh ikilem var arada ikilik var.En doğruyu ve tek sonucu bulmak istiyorum.

Binâenaleyh ikilem var arada ikilik var.
Yani Alevilik ve Sünnîlik var. Yani Alevilik ve Sünnîlik var. Bunlardan hangisi doğru ise ben ne diyorum buyrun ilmî araştırmayı rehber edinelim. Bunlardan hangisi doğru ise ben ne diyorum buyrun ilmî araştırmayı rehber edinelim. Ortaya koyalım hakemliği. Neyse o olsun. Bir yandan bir yana iş bulanıyor yani. Ortaya koyalım hakemliği. Neyse o olsun.

Bir yandan bir yana iş bulanıyor yani.

Yani ben bugün Alevî yarın Sünnî olabilirim bu deyişe göre? Olamazsın.Yani ben bugün Alevî yarın Sünnî olabilirim bu deyişe göre?

Olamazsın.
O zaman neye göre Alevî oldu neye göre Sünnî oldun. Demek ki bilimsel çalışma yapmadın. O zaman neye göre Alevî oldu neye göre Sünnî oldun. Demek ki bilimsel çalışma yapmadın. Demek ki fikir, mantık ve görgün tam değil rüzgar ordan esince, oraya. Demek ki fikir, mantık ve görgün tam değil rüzgar ordan esince, oraya.

Ama sen oldun. Alevî kökenden geliyorsun Sünnî oldun? Alevî kökenden geldim Sünni'yim.Ama sen oldun. Alevî kökenden geliyorsun Sünnî oldun?

Alevî kökenden geldim Sünni'yim.
Onu söylüyorum. Bu olabilir. Bence kâfi diyelim artık. Çünkü bizim namaz kılmamız lazım.Onu söylüyorum. Bu olabilir. Bence kâfi diyelim artık. Çünkü bizim namaz kılmamız lazım. Namazdan sonra buyurun. Ama ben namaz kılacağım Allah'a ibadet edeceğim. Allah hepinizden razı olsun. Namazdan sonra buyurun. Ama ben namaz kılacağım Allah'a ibadet edeceğim. Allah hepinizden razı olsun.

Konuşma Hakkında
Tema 1
Tema 2