Namaz Vakitleri

22 Cemâziye'l-Âhir 1446
23 December 2024
İmsak
06:47
Güneş
08:20
Öğle
13:08
İkindi
15:26
Akşam
17:47
Yatsı
19:14
Detaylı Arama

Allah Yolunda Beraber Olalım! (Sorular ve Cevaplar 1)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

9 Recep 1414 / 22.12.1993
Mildura/ Avustralya

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın Hadis sohbetlerini 5 aşamada özetleyebiliriz.

a. İskenderpaşa Camii Sohbetleri (1977-1997)

Mehmed Zâhid KOTKU Hz. görevli oldukları İskenderpaşa Camii’nde, her pazar günü ikindiden sonra bir saat, cuma günleri öğleden önce 45 dakika Râmûzü’l-Ehàdis’ten hadis okuyup izah ederdi. 1977 yılının ilkbaharından itibaren bu dersler Mahmud Es’ad COŞAN tarafından yapılır oldu.

COŞAN, o yıllarda Ankara’da oturuyordu. Her hafta sonu İstanbul’a geliyor, pazar günkü hadis dersini yapıp geri dönüyordu. Tatillerde ve müsait zamanlarında cuma namazından önce de sohbet ettiği olurdu. Önemli bir engel olmadıkça, bu böyle devam etti.

13 Kasım 1980’de Mehmed Zâhid KOTKU Hazretleri’nin vefatından sonra da İskenderpaşa’daki dersler aynen devam etti. Hac veya başka bir seyahat nedeniyle yurtdışında olduğu zamanların dışında önemli bir aksama olmadı. 1997 Mayısında yurtdışına çıkıncaya kadar bu böyle devam etti. İskenderpaşa’daki son sohbeti 4 Mayıs 1997 pazar günü oldu.
COŞAN, derse besmele ve hamdele ile başlardı. Arkasından, “Kitapların en efdali Allah’ın kitabıdır, yolların en faziletlisi Peygamber (s.a.s.)’in yoludur. Sonradan uydurulan şeyler bid’attir. Her bid’at dalâlettir. Her dalâlet ve dalâlet sahibi cehenneme gider.” anlamındaki Arapça giriş cümlelerini söylerdi. Sonra, sıradaki ilk hadisin Arapça metnini okurdu.

Ondan sonra okunan kitap hakkında kısa bilgi verir; hadislerin okunmasına ve izahına geçmeden önce, başta Peygamber (s.a.s.) Efendimiz olmak üzere cümle enbiyânın, evliyânın, sülehànın; sâdât ve meşâyih-i kiramın ruhları için; kitabın müellifinin ve bu kitabın içindeki hadis-i şeriflerin bizlere kadar ulaşmasında emeği geçmiş olan ulemânın, râvilerin ruhları için; caminin bânisi İskender Paşa’nın ruhu için; bu hadis-i şerifleri dinlemek üzere oraya gelmiş olan kimselerin ahirete irtihal etmiş olan cümle yakınlarının ruhları için ve Mehmed Zahid KOTKU Hazretleri’nin ruhu için, bir Fâtiha, üç İhlâs-ı Şerif okunmasını isterdi.

Daha sonra, sıradaki hadis-i şerifin Arapça metnini okuyup, kelime kelime izahına geçerdi. Konuyla ilgili ayet-i kerimeler ve diğer hadis-i şeriflerle meseleyi bir güzel açıklardı. Sade ve anlaşılır bir Türkçe kullanırdı. Konunun iyi anlaşılması için misaller, hatıralar anlatır; şiirlere, Farsça ve Arapça beyitlere yer verirdi.

COŞAN, ilk yıllarda her sohbette 8-10 hadis-i şerif okuyup izah ederdi, sohbet süresi bir saati geçmezdi. Son yıllarda bu sayı 3’e kadar düşmüş, izah için daha çok vakit ayrılmış, sohbet süresi bir saati biraz aşmaya başlamıştı.

Sohbetin sonunda mutlaka Hatm-i Hàcegân yaptırırdı. Bazen, intisab etmek isteyenler için zikir dersi tarifi yapardı. Eğer vakit müsaitse, küçük notlarla soru gönderenlerin sorularına cevap verirdi.

Sohbetlere öncelikle gençler, öğrenciler, okumuş kimseler gelirlerdi. Fakat her yaştan ve her kesimden insana rastlamak mümkündü. Zamanla ilgi arttığı için, caminin etrafındaki evler satın alınarak cami genişletilmiş; hanımların ve erkeklerin sohbetleri takip edebilmesi için mekânlar yapılmıştır.

İskenderpaşa Camii’ndeki sohbetler, ilk yıllardan beri teyp kasetlerine kayıt edilmiştir. 1987’den sonra görüntülü video kayıtları yapılmıştır.

b. Ankara Özelif Camii Sohbetleri (1982-1996)

COŞAN, Mehmed Zâhid KOTKU Hz. vefat edip, irşad görevi kendisine intikal ettikten sonra, Ankara’da da hadis dersleri başlattı (1982). İlk önce çarşamba günleri evinin yanındaki Muradiye Camii’nde, daha sonra perşembe akşamları Özelif Camii’nde hadis dersi yapmaya başladı. Bir ara cumartesi günleri yapıldı. Emekli olup da Ankara’dan ayrıldıkları 1987 yılına kadar bu dersler devam etti. 1987’den sonra ise, her ayın ilk perşembe akşamı Ankara’ya gelip, bu hadis derslerini ayda bir yapmaya devam etti.

c. Sapanca Sohbetleri (1987-1989)

COŞAN emekli olduktan sonra Sapanca’ya yerleşmiştir. Orada oturdukları yıllarda (1987-1989), evinin yakınındaki Yüzevler Camii’nde cumartesi günleri, ikindiden sonra Muhtâru’l-Ehàdîs isimli kitaptan hadis dersleri yapmıştır.

Muhtâru’l-Ehâdîs kitabı muteber hadis kitaplarından seçilmiş ve ilk harflerine göre alfabetik olarak sıralanmış bin dört yüz kadar hadis ihtivâ etmektedir. Mısırlı alim Seyyid Ahmed el-Hâşimî (1878-1943) tarafından hazırlanmıştır. Türkçe’ye muhtelif tercümeleri yapılmıştır.

d. Anadolu’da Sohbetler

COŞAN, Türkiye’de bulunduğu 1980-1997 yılları arasında sık sık Anadolu’da seyahatler yaparlardı. Gittikleri illerde, uygun camilerde, halka açık hadis dersleri yapmıştır. Eskişehir, Bursa, İzmir, Antalya, Adapazarı, Konya, Edirne gibi illerde sohbetler yapılmış hadis sohbetleri mevcuttur.

e. Ev Sohbetleri
Doğum, ölüm, düğün, sünnet vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği evlerde; kahvaltı vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği öğrenci evlerinde mutlaka yarım saat - 45 dakika civarında bir hadis sohbeti yaparlardı.

Siz biraz önce konuşurken Hazreti Ali'nin sülalesinden geldiğinizi söylediğiniz. Fakat "Sünnîyim" diyorsunuz. Arada | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Allah Yolunda Beraber Olalım! (Sorular ve Cevaplar 1)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

9 Recep 1414 / 22.12.1993
Mildura/ Avustralya

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın Hadis sohbetlerini 5 aşamada özetleyebiliriz.

a. İskenderpaşa Camii Sohbetleri (1977-1997)

Mehmed Zâhid KOTKU Hz. görevli oldukları İskenderpaşa Camii’nde, her pazar günü ikindiden sonra bir saat, cuma günleri öğleden önce 45 dakika Râmûzü’l-Ehàdis’ten hadis okuyup izah ederdi. 1977 yılının ilkbaharından itibaren bu dersler Mahmud Es’ad COŞAN tarafından yapılır oldu.

COŞAN, o yıllarda Ankara’da oturuyordu. Her hafta sonu İstanbul’a geliyor, pazar günkü hadis dersini yapıp geri dönüyordu. Tatillerde ve müsait zamanlarında cuma namazından önce de sohbet ettiği olurdu. Önemli bir engel olmadıkça, bu böyle devam etti.

13 Kasım 1980’de Mehmed Zâhid KOTKU Hazretleri’nin vefatından sonra da İskenderpaşa’daki dersler aynen devam etti. Hac veya başka bir seyahat nedeniyle yurtdışında olduğu zamanların dışında önemli bir aksama olmadı. 1997 Mayısında yurtdışına çıkıncaya kadar bu böyle devam etti. İskenderpaşa’daki son sohbeti 4 Mayıs 1997 pazar günü oldu.
COŞAN, derse besmele ve hamdele ile başlardı. Arkasından, “Kitapların en efdali Allah’ın kitabıdır, yolların en faziletlisi Peygamber (s.a.s.)’in yoludur. Sonradan uydurulan şeyler bid’attir. Her bid’at dalâlettir. Her dalâlet ve dalâlet sahibi cehenneme gider.” anlamındaki Arapça giriş cümlelerini söylerdi. Sonra, sıradaki ilk hadisin Arapça metnini okurdu.

Ondan sonra okunan kitap hakkında kısa bilgi verir; hadislerin okunmasına ve izahına geçmeden önce, başta Peygamber (s.a.s.) Efendimiz olmak üzere cümle enbiyânın, evliyânın, sülehànın; sâdât ve meşâyih-i kiramın ruhları için; kitabın müellifinin ve bu kitabın içindeki hadis-i şeriflerin bizlere kadar ulaşmasında emeği geçmiş olan ulemânın, râvilerin ruhları için; caminin bânisi İskender Paşa’nın ruhu için; bu hadis-i şerifleri dinlemek üzere oraya gelmiş olan kimselerin ahirete irtihal etmiş olan cümle yakınlarının ruhları için ve Mehmed Zahid KOTKU Hazretleri’nin ruhu için, bir Fâtiha, üç İhlâs-ı Şerif okunmasını isterdi.

Daha sonra, sıradaki hadis-i şerifin Arapça metnini okuyup, kelime kelime izahına geçerdi. Konuyla ilgili ayet-i kerimeler ve diğer hadis-i şeriflerle meseleyi bir güzel açıklardı. Sade ve anlaşılır bir Türkçe kullanırdı. Konunun iyi anlaşılması için misaller, hatıralar anlatır; şiirlere, Farsça ve Arapça beyitlere yer verirdi.

COŞAN, ilk yıllarda her sohbette 8-10 hadis-i şerif okuyup izah ederdi, sohbet süresi bir saati geçmezdi. Son yıllarda bu sayı 3’e kadar düşmüş, izah için daha çok vakit ayrılmış, sohbet süresi bir saati biraz aşmaya başlamıştı.

Sohbetin sonunda mutlaka Hatm-i Hàcegân yaptırırdı. Bazen, intisab etmek isteyenler için zikir dersi tarifi yapardı. Eğer vakit müsaitse, küçük notlarla soru gönderenlerin sorularına cevap verirdi.

Sohbetlere öncelikle gençler, öğrenciler, okumuş kimseler gelirlerdi. Fakat her yaştan ve her kesimden insana rastlamak mümkündü. Zamanla ilgi arttığı için, caminin etrafındaki evler satın alınarak cami genişletilmiş; hanımların ve erkeklerin sohbetleri takip edebilmesi için mekânlar yapılmıştır.

İskenderpaşa Camii’ndeki sohbetler, ilk yıllardan beri teyp kasetlerine kayıt edilmiştir. 1987’den sonra görüntülü video kayıtları yapılmıştır.

b. Ankara Özelif Camii Sohbetleri (1982-1996)

COŞAN, Mehmed Zâhid KOTKU Hz. vefat edip, irşad görevi kendisine intikal ettikten sonra, Ankara’da da hadis dersleri başlattı (1982). İlk önce çarşamba günleri evinin yanındaki Muradiye Camii’nde, daha sonra perşembe akşamları Özelif Camii’nde hadis dersi yapmaya başladı. Bir ara cumartesi günleri yapıldı. Emekli olup da Ankara’dan ayrıldıkları 1987 yılına kadar bu dersler devam etti. 1987’den sonra ise, her ayın ilk perşembe akşamı Ankara’ya gelip, bu hadis derslerini ayda bir yapmaya devam etti.

c. Sapanca Sohbetleri (1987-1989)

COŞAN emekli olduktan sonra Sapanca’ya yerleşmiştir. Orada oturdukları yıllarda (1987-1989), evinin yakınındaki Yüzevler Camii’nde cumartesi günleri, ikindiden sonra Muhtâru’l-Ehàdîs isimli kitaptan hadis dersleri yapmıştır.

Muhtâru’l-Ehâdîs kitabı muteber hadis kitaplarından seçilmiş ve ilk harflerine göre alfabetik olarak sıralanmış bin dört yüz kadar hadis ihtivâ etmektedir. Mısırlı alim Seyyid Ahmed el-Hâşimî (1878-1943) tarafından hazırlanmıştır. Türkçe’ye muhtelif tercümeleri yapılmıştır.

d. Anadolu’da Sohbetler

COŞAN, Türkiye’de bulunduğu 1980-1997 yılları arasında sık sık Anadolu’da seyahatler yaparlardı. Gittikleri illerde, uygun camilerde, halka açık hadis dersleri yapmıştır. Eskişehir, Bursa, İzmir, Antalya, Adapazarı, Konya, Edirne gibi illerde sohbetler yapılmış hadis sohbetleri mevcuttur.

e. Ev Sohbetleri
Doğum, ölüm, düğün, sünnet vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği evlerde; kahvaltı vs. gibi sebeplerle ziyaret ettiği öğrenci evlerinde mutlaka yarım saat - 45 dakika civarında bir hadis sohbeti yaparlardı.

Siz biraz önce konuşurken Hazreti Ali'nin sülalesinden geldiğinizi söylediğiniz. Fakat "Sünnîyim" diyorsunuz. Arada | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Konuşma Metni

Siz biraz önce konuşurken Hazreti Ali'nin sülalesinden geldiğinizi söylediğiniz.Siz biraz önce konuşurken Hazreti Ali'nin sülalesinden geldiğinizi söylediğiniz. Fakat "Sünnîyim" diyorsunuz. Arada bir çelişki yok mu? Alevîlerin varlığını kabul etmeme durumunuz mu var? Fakat "Sünnîyim" diyorsunuz. Arada bir çelişki yok mu? Alevîlerin varlığını kabul etmeme durumunuz mu var?

Varlığı ben mesela. Sünnî olmak ona çelişki değil.Varlığı ben mesela. Sünnî olmak ona çelişki değil. Mesela şu salondaki insanlardan ayrı, yanlış duymadıysam bir Alevî derneği daha varmış, değil mi?Mesela şu salondaki insanlardan ayrı, yanlış duymadıysam bir Alevî derneği daha varmış, değil mi? Bir sürü var. Orada da o kardeşlerden varmış. Alevî derneği kurmuşlar. Bu bir çelişki değildir, bir.Bir sürü var. Orada da o kardeşlerden varmış. Alevî derneği kurmuşlar. Bu bir çelişki değildir, bir. İkincisi, çelişkinin nerede olduğunu bilimsel olarak ortaya koymak lazım.İkincisi, çelişkinin nerede olduğunu bilimsel olarak ortaya koymak lazım. İmam Câfer-i Sâdık efendimizin ilmihalini okudunuz mu? Ben okudum. İmam Câfer-i Sâdık efendimizin ilmihalini okudunuz mu? Ben okudum.

İmam Câfer-i Sâdık efendimizin ilmihalini -İstanbul'da çok kıymetli kardeşimiz var-İmam Câfer-i Sâdık efendimizin ilmihalini -İstanbul'da çok kıymetli kardeşimiz var- Hüseyin Hâtemi belki sizler de duymuşsunuzdur, çok ünlü bir profesör. Câferî mezhebinden.Hüseyin Hâtemi belki sizler de duymuşsunuzdur, çok ünlü bir profesör. Câferî mezhebinden. Sünnî değil. Onun neşr etmiş olduğu fıkıh kitabını okudum.Sünnî değil. Onun neşr etmiş olduğu fıkıh kitabını okudum. Câfer-i Sâdık efendimizin mezhep kanaati yani fıkhî kanaati, ibadetler konusundaki kanaatleri ileCâfer-i Sâdık efendimizin mezhep kanaati yani fıkhî kanaati, ibadetler konusundaki kanaatleri ile Ebû Hanife Hazretleri'nin kanaatleri arasında çok büyük benzerlik var, hemen hemen aynı. Ebû Hanife Hazretleri'nin kanaatleri arasında çok büyük benzerlik var, hemen hemen aynı.

Alevî soyundan herkes Hazreti Ali'nin soyundandır.Alevî soyundan herkes Hazreti Ali'nin soyundandır. Ama bunların bir kısmı Sünnî bir kısmı başka mezhepten olabiliyor. Sizin mezhebiniz nedir?Ama bunların bir kısmı Sünnî bir kısmı başka mezhepten olabiliyor. Sizin mezhebiniz nedir? Alevîlik mezhep değil. Anca Câfer-i Sâdık Hazretlerinin mezhebindensiniz.Alevîlik mezhep değil. Anca Câfer-i Sâdık Hazretlerinin mezhebindensiniz. Siz incelediniz mi İmam Câfer-i Sâdık hazretlerini? Siz incelediniz mi İmam Câfer-i Sâdık hazretlerini?

Sen Ali soyundanım diyorsun. Arkadaş da bize söyledi. Bir Ali soyundan olan Sünni olamaz. Sen Ali soyundanım diyorsun. Arkadaş da bize söyledi. Bir Ali soyundan olan Sünni olamaz.

O sizin bir sözünüz ve temenniniz mi var? İran'da Hz. Ali soyundan insanlar var.O sizin bir sözünüz ve temenniniz mi var? İran'da Hz. Ali soyundan insanlar var. Türkiye'de Hz Ali soyundan insanlar var. Özbekistan'da Hz Ali efendimizin soyundan insanlar var.Türkiye'de Hz Ali soyundan insanlar var. Özbekistan'da Hz Ali efendimizin soyundan insanlar var. Hindistan'da insanlar var. Seyyid yani. Elinde şeceresi var.Hindistan'da insanlar var. Seyyid yani. Elinde şeceresi var. Sülalesi belli, Özbekistan'dan Türkiye'ye gelmiş. Sülalesi belli, Özbekistan'dan Türkiye'ye gelmiş. Yemen'de, Afrika'da, Tunus'ta, Cezayir'de Dünyanın başka yerlerinde.Yemen'de, Afrika'da, Tunus'ta, Cezayir'de Dünyanın başka yerlerinde. Yani bir bölgede Alevî ama öteki bölgelerde başka mezheplerde. Değerli kardeşlerim fiilî durum böyle. Yani bir bölgede Alevî ama öteki bölgelerde başka mezheplerde. Değerli kardeşlerim fiilî durum böyle.

Siz belki şunu demek istiyorsunuz. "Alevî olan Sünnî olmasın." amaSiz belki şunu demek istiyorsunuz. "Alevî olan Sünnî olmasın." ama realite bu değil. Fiilen başka mezheplerde olan çok insan var. Yemen'de Seyyid yok mu? Var.realite bu değil. Fiilen başka mezheplerde olan çok insan var. Yemen'de Seyyid yok mu? Var. Cezayir'de seyyid yok mu? Tunus'ta Seyyit yok mu. Var. Türkiye'de Sünnî bölgelerde Seyyid yok mu? Var.Cezayir'de seyyid yok mu? Tunus'ta Seyyit yok mu. Var. Türkiye'de Sünnî bölgelerde Seyyid yok mu? Var. Türkistan'da Sünnî bölgelerinde Seyyid yok mu? Var.Türkistan'da Sünnî bölgelerinde Seyyid yok mu? Var. Demek ki Sünnî mezhebinden de seyyidler yani Hz. Ali efendimizin soyundan insanlar var. Demek ki Sünnî mezhebinden de seyyidler yani Hz. Ali efendimizin soyundan insanlar var.

Bizde de bu gelenek var. İmâm-ı Âzâm efendimizin misali, tarihten.Bizde de bu gelenek var. İmâm-ı Âzâm efendimizin misali, tarihten. İmâm-ı Âzam efendimizin fıkıh meselelerini münakaşa usulü neydi? 70-80 tane talebesi vardı.İmâm-ı Âzam efendimizin fıkıh meselelerini münakaşa usulü neydi? 70-80 tane talebesi vardı. Meseleyi ortaya koyarlardı, müzakere ederlerdi konuşurlardı konuşurlardı.Meseleyi ortaya koyarlardı, müzakere ederlerdi konuşurlardı konuşurlardı. Fıkıh meselesinin ölçülerini ortaya koyarlardı. Bizde "Âmin" demek diye bir şey yoktu. Fıkıh meselesinin ölçülerini ortaya koyarlardı. Bizde "Âmin" demek diye bir şey yoktu. Ayrıca bütün fıkhî meselelerin konuşulmasında kaynak gösterilirdi. Kaynak nedir? Hadîs-i şerîftir, âyettir. Ayrıca bütün fıkhî meselelerin konuşulmasında kaynak gösterilirdi. Kaynak nedir? Hadîs-i şerîftir, âyettir. Veya sahabenin fikridir, reyidir diye hepsi kaynak gösterilerek fıkıh kitapları yazılırdı. Veya sahabenin fikridir, reyidir diye hepsi kaynak gösterilerek fıkıh kitapları yazılırdı.

Bizim bir büyük fıkıh alimi var. Mısır'a gitmiş oradaki alimlerle konuşmuş. Bazı meseleler sormuş.Bizim bir büyük fıkıh alimi var. Mısır'a gitmiş oradaki alimlerle konuşmuş. Bazı meseleler sormuş. "Şöyledir." demişler. O da neden, demiş. Cevap veremediler, alışmamışlar diyor."Şöyledir." demişler. O da neden, demiş. Cevap veremediler, alışmamışlar diyor. Kaynak sorulmasına, kaynaklarıyla meselenin müzakere edilmesine alışmamışlar.Kaynak sorulmasına, kaynaklarıyla meselenin müzakere edilmesine alışmamışlar. Yani bizim töremiz öyle değildir. "Âmin" demek tarzında değildir. Gerçi caminin bir âdâbı vardır. Yani bizim töremiz öyle değildir. "Âmin" demek tarzında değildir. Gerçi caminin bir âdâbı vardır.

Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Hazretlerinin hadîs-i şerîfine görePeygamber sallallahu aleyhi ve sellem Hazretlerinin hadîs-i şerîfine göre bir insan hutbede iken konuşur, dinlenir. Ama bu ondan sonra onunla konuşulmayacak demek değildir.bir insan hutbede iken konuşur, dinlenir. Ama bu ondan sonra onunla konuşulmayacak demek değildir. Sonra camideki konuşma halka bir öğretidir. Caminin dışında bilimsel müesseseler vardır.Sonra camideki konuşma halka bir öğretidir. Caminin dışında bilimsel müesseseler vardır. Okullar vardır, yüksek müesseseler vardır. Orada daha fazla meseleler görüşülür. Okullar vardır, yüksek müesseseler vardır. Orada daha fazla meseleler görüşülür.

Ben dinleyici olan arkadaşlarımın da dikkatini çekerek söylüyorum.Ben dinleyici olan arkadaşlarımın da dikkatini çekerek söylüyorum. Hacı Bektâşi Velî'nin Nakşibendî tarikatından geldiğini söylediniz. Hacı Bektâşi Velî'nin Nakşibendî tarikatından geldiğini söylediniz.

Nakşibendî tarikatinin bağlı olduğu silsileden feyz almıştır, dedim. Nakşibendî tarikatinin bağlı olduğu silsileden feyz almıştır, dedim.

Bu son derece bana göre yanlış. Tarihten okudum Hacı Bektaşi Velî Şeyh Lokman-ı Perende'den ders alıp... Bu son derece bana göre yanlış. Tarihten okudum Hacı Bektaşi Velî Şeyh Lokman-ı Perende'den ders alıp...

O kimden aldı? O da Safevi şiilerin daha ilerilerden aldı. Daha ilerisi ne? O kimden aldı?

O da Safevi şiilerin daha ilerilerden aldı.

Daha ilerisi ne?

Ahmet Yesevî hazretlerinden aldı. Ahmet Yesevî hazretleri de Abdülhâlik-i Gücdüvânî hazretlerinin halifesi. Ahmet Yesevî hazretlerinden aldı. Ahmet Yesevî hazretleri de Abdülhâlik-i Gücdüvânî hazretlerinin halifesi.

Hacı Bektaşi Velî'nin Ahmet Yesevî'den ders alması Ahmet Yesevî ile aynı tarikatten olduğu anlamına gelmez.Hacı Bektaşi Velî'nin Ahmet Yesevî'den ders alması Ahmet Yesevî ile aynı tarikatten olduğu anlamına gelmez. Çünkü insan bir okulda okur. Bir okuldan mezun olur.Çünkü insan bir okulda okur. Bir okuldan mezun olur. Sonra kendisini yarenlik maksadıyla yenileyebilir. Farklı düşünceler getirebilir. Sonra kendisini yarenlik maksadıyla yenileyebilir. Farklı düşünceler getirebilir. Hacı Bektaşi Velî Horasan'dan kalkıp geldiğinde… Kimin emriyle geldi? Hacı Bektaşi Velî Horasan'dan kalkıp geldiğinde…

Kimin emriyle geldi?

Arabistan'a gitti, hacca gitti, Ashab-ı Kehf'e gitti, Maraş'a gitti.Arabistan'a gitti, hacca gitti, Ashab-ı Kehf'e gitti, Maraş'a gitti. Ve buraya gelirken bütün buralara bilgilendirme yaptı. Derine girmek istemiyorum. Ve buraya gelirken bütün buralara bilgilendirme yaptı. Derine girmek istemiyorum.

Girelim bence mahsuru yok, bildiğim konular bunlar. Tasavvufu tarif ettiniz.Girelim bence mahsuru yok, bildiğim konular bunlar.

Tasavvufu tarif ettiniz.
Ve sizin de bir tasavvufçu olduğunu söylediniz.Ve sizin de bir tasavvufçu olduğunu söylediniz. Tasavvufta bir defa Tanrı ve insan ilişkileri hakkında anlattıklarınızTasavvufta bir defa Tanrı ve insan ilişkileri hakkında anlattıklarınız benim de bildiğim tasavvufta son derece ters şeylerdir. benim de bildiğim tasavvufta son derece ters şeylerdir.

Ben tasavvuftan bahsetmedim, sadece tasavvufla ilgimi söyledim.Ben tasavvuftan bahsetmedim, sadece tasavvufla ilgimi söyledim. Ama tasavvufun tarifine vesairesine girmedim. Girebiliriz, konuşabiliriz. Ama tasavvufun tarifine vesairesine girmedim. Girebiliriz, konuşabiliriz. Sizin katılmadığınız şey neyse konuşuruz onun da delillerini müzakere ederiz, hazırım yani. Sizin katılmadığınız şey neyse konuşuruz onun da delillerini müzakere ederiz, hazırım yani. Dışarıdan misal verin de ben de bileyim. Şu bakımdan uygun diyebileyim. Dışarıdan misal verin de ben de bileyim. Şu bakımdan uygun diyebileyim.

Eğer imkan olsa... Bu kadar insan, arkadaşlarımız benim böyle toplantılarda konuştuğumdan rahatsızlar.Eğer imkan olsa... Bu kadar insan, arkadaşlarımız benim böyle toplantılarda konuştuğumdan rahatsızlar. Onlar; "Konuşma sus." diyorlar. Konuşmak bir yerde suç oluyor. Onlar; "Konuşma sus." diyorlar. Konuşmak bir yerde suç oluyor.

Siz ne demek ki konuşmamız suç oluyor diye kendiniz şikayet ediyorsunuz. Siz ne demek ki konuşmamız suç oluyor diye kendiniz şikayet ediyorsunuz.

Budizm ineğe ve insanın yaptığı şeylere tapmalarını çok basite aldınız.Budizm ineğe ve insanın yaptığı şeylere tapmalarını çok basite aldınız. Budistlerin veya Hintlilerin ineğe tapmasının felsefî yanı vardır. Budistlerin veya Hintlilerin ineğe tapmasının felsefî yanı vardır.

İstediği kadar felsefî yanı olsun, Allah'ın razı olmadığı bir şey ineğe tapmak. İstediği kadar felsefî yanı olsun, Allah'ın razı olmadığı bir şey ineğe tapmak.

İneğe taparak ben onlar çok haklıdır demiyorum. Hiç hakkı yok. İneğe taparak ben onlar çok haklıdır demiyorum.

Hiç hakkı yok.

Bana göre inanç inançtır, inancın haklısını haksızını aramak götürmez bir yere. Bana göre inanç inançtır, inancın haklısını haksızını aramak götürmez bir yere.

O zaman ne yapacaksınız ortada mı kalacaksınız.O zaman ne yapacaksınız ortada mı kalacaksınız. Haklısını arayacaksınız en doğrusunu da savunacaksınız. Öyle ortada bırakmak olmaz.Haklısını arayacaksınız en doğrusunu da savunacaksınız. Öyle ortada bırakmak olmaz. Problemi çözeceksiniz sonuca götüreceksiniz. Problem çözümsüz kalır mı?Problemi çözeceksiniz sonuca götüreceksiniz. Problem çözümsüz kalır mı? İnancınız var, o inancın sonucu en doğru şeyi yapacaksınız. İnancınız var, o inancın sonucu en doğru şeyi yapacaksınız.

Alevîler ile Sünnîler arasındaki şeyleri bugüne taşımamak lazım. Eski düşmanlıkları getirmemek lazım.Alevîler ile Sünnîler arasındaki şeyleri bugüne taşımamak lazım. Eski düşmanlıkları getirmemek lazım. Biz bunu cân-ı gönülden kabul ediyoruz. Biz her şeyin bitmesini gerçekleştirmeye hazırız. Ama el insaf diyorum.Biz bunu cân-ı gönülden kabul ediyoruz. Biz her şeyin bitmesini gerçekleştirmeye hazırız. Ama el insaf diyorum. Alevîlerin olaylarını bugünkü cemaatinden olacağına bunun camilerde minberlerdeAlevîlerin olaylarını bugünkü cemaatinden olacağına bunun camilerde minberlerde başka toplantılarda yanımızda Sünnî arkadaşların bulunmuş olduğu toplantılardabaşka toplantılarda yanımızda Sünnî arkadaşların bulunmuş olduğu toplantılarda Alevîler bugüne kadar sünnîlerin camisinin duvarından bir tuğla kopardığı ne görülmüş ne duyulmuş.Alevîler bugüne kadar sünnîlerin camisinin duvarından bir tuğla kopardığı ne görülmüş ne duyulmuş. Diyanet İşleri'nin 94000 kadrosu içerisinde bir tek Alevî çaycı bile yok.Diyanet İşleri'nin 94000 kadrosu içerisinde bir tek Alevî çaycı bile yok. Bir tek Alevî insanlara hizmet yok. Ben Alevî müftü var diye biliyorum. O Alevîlikten çıkmıştır. Bir tek Alevî insanlara hizmet yok.

Ben Alevî müftü var diye biliyorum.

O Alevîlikten çıkmıştır.

Olmadı, lütfen Alevî müftü olduysa müftüdür. Olmadı, lütfen Alevî müftü olduysa müftüdür.

Alevîliğin kendine göre ibadeti inanışları ilkeleri var.Alevîliğin kendine göre ibadeti inanışları ilkeleri var. Bu ilkelerden başka ilkeye taşınmışsa o adam ilke değiştirmiştir, inanç değiştirmiştir.Bu ilkelerden başka ilkeye taşınmışsa o adam ilke değiştirmiştir, inanç değiştirmiştir. Artık o adamın Alevîyim demesi sizin Alevî soyundan geliyorum demeniz gibidir.Artık o adamın Alevîyim demesi sizin Alevî soyundan geliyorum demeniz gibidir. Ali efendimizin soyundan geliyorum, diyorsunuz ama Sünnîyim diyorsunuz. Ali efendimizin soyundan geliyorum, diyorsunuz ama Sünnîyim diyorsunuz. Bir genç arkadaşımız bile çelişkinin farkına varıyor. Ben çelişki kabul etmiyorum. O öyle değil. Bir genç arkadaşımız bile çelişkinin farkına varıyor.

Ben çelişki kabul etmiyorum. O öyle değil.

Emevî despotluğunun getirdiği gelenek bugün Sünnî hareket içerisinde hakimdir. Emevî despotluğunun getirdiği gelenek bugün Sünnî hareket içerisinde hakimdir.

Biz de başörtü konusunda mağduruz, daha başka konularda mağduruz. Ben üniversitedeyken ne sıkıntılar çektik. Biz de başörtü konusunda mağduruz, daha başka konularda mağduruz. Ben üniversitedeyken ne sıkıntılar çektik.

Kabul ediyorum. Evet böyle insanlar da var. Gerçekten Alevîlerle iyi geçinmek isteyen,Kabul ediyorum. Evet böyle insanlar da var. Gerçekten Alevîlerle iyi geçinmek isteyen, onların düşüncelerine saygılı olmak isteyen çoğu kimselerin olduğuna inanıyorum.onların düşüncelerine saygılı olmak isteyen çoğu kimselerin olduğuna inanıyorum. Ama bayrağı çeken onlar değil, bayrağı çeken devletin polisini, ordusunu, bütün olanaklarınıAma bayrağı çeken onlar değil, bayrağı çeken devletin polisini, ordusunu, bütün olanaklarını 3 trilyon liralık devlet yardımını elinde tutan bu sizin gibi hoşgörülü olan insanlar değildir. 3 trilyon liralık devlet yardımını elinde tutan bu sizin gibi hoşgörülü olan insanlar değildir.

Daha bunu daha ileriki aşamalara götürmek isteyen Alevîliğinin gık diye sesini kesmek isteyenler oluyor.Daha bunu daha ileriki aşamalara götürmek isteyen Alevîliğinin gık diye sesini kesmek isteyenler oluyor. Bunu etimizde kemiğimizde, canımızda hissediyoruz. Bunu etimizde kemiğimizde, canımızda hissediyoruz.

Bugün bizim hükümetimizde benim duyduğum sizin de çok iyi bildiğiniz 5 tane Alevî kökenli bakan var.Bugün bizim hükümetimizde benim duyduğum sizin de çok iyi bildiğiniz 5 tane Alevî kökenli bakan var. Alevî dedesi, Alevî büyüğü yani yönetim onların elinde. Olabilir. Olabilir değil.Alevî dedesi, Alevî büyüğü yani yönetim onların elinde.

Olabilir.

Olabilir değil.
Meclistedir ve sorumludur. Yani devleti yönetiyor. Devleti yöneten 5 tane Alevî dedeniz var.Meclistedir ve sorumludur. Yani devleti yönetiyor. Devleti yöneten 5 tane Alevî dedeniz var. Bundan sonra, biz seçmeniz. Aşağıdayız, kenarındayız. Fiilen yönetici sizsiniz. Bundan sonra, biz seçmeniz. Aşağıdayız, kenarındayız. Fiilen yönetici sizsiniz.

Anayasada Alevîlere ibadet yasağı var. Anayasada Alevîlere ibadet yasağı var.

Anayasada inanç ve ibadet hürriyeti var herkes inancında ve ibadetini serbesttir.Anayasada inanç ve ibadet hürriyeti var herkes inancında ve ibadetini serbesttir. Böyle dememiz gerekiyor anayasa böyledir şimdi bunu not alsın arkadaşlarımız. Böyle dememiz gerekiyor anayasa böyledir şimdi bunu not alsın arkadaşlarımız. Anayasada durum nasılsa aynı şekildedir. Yani anayasa Alevîliği yasaklıyor mu yasaklamıyor mu.Anayasada durum nasılsa aynı şekildedir. Yani anayasa Alevîliği yasaklıyor mu yasaklamıyor mu. Öyle bir durum yok yasaklamıyor. Bu 5 bakan bugüne kadar Alevîlere bir kuruş para mı verdi? Öyle bir durum yok yasaklamıyor.

Bu 5 bakan bugüne kadar Alevîlere bir kuruş para mı verdi?

Onlara sorun ben bir şey demiyorum yani. Ben şu anki meclis durumunu söylüyorum.Onlara sorun ben bir şey demiyorum yani. Ben şu anki meclis durumunu söylüyorum. Yapmıyorsa ayıptır. Fikri sağlam değil. Bu 5 bakan evet bakan seçilmiş ama kukla bakan. Yapmıyorsa ayıptır. Fikri sağlam değil.

Bu 5 bakan evet bakan seçilmiş ama kukla bakan.

Ben katılmıyorum bu fikirlere. Ben katılmıyorum bu fikirlere.

O adam Alevîleri desteklemekle ilgili uzaktan yakından hiç toplumda duramaz.O adam Alevîleri desteklemekle ilgili uzaktan yakından hiç toplumda duramaz. Sivas olaylarda bu insanların hakkının aranması konusunda bir demokrat insan olarak Sivas olaylarda bu insanların hakkının aranması konusunda bir demokrat insan olarak bir Sünni de bir Alevînin yaptığı gibi yazar çizer aydın da bu insanlar katledildiği için ayağa kalkmadı.bir Sünni de bir Alevînin yaptığı gibi yazar çizer aydın da bu insanlar katledildiği için ayağa kalkmadı. Bu bakanın da yapması Alevî oluşundan değil demokrat birisi oluşundan. Bu bakanın da yapması Alevî oluşundan değil demokrat birisi oluşundan.

İnsanları sevdiğinizi söylediniz. Müslüman olan insanları sevdiğinizi söylediniz.İnsanları sevdiğinizi söylediniz. Müslüman olan insanları sevdiğinizi söylediniz. Yani bir Amerikalı'yı da seviyorsunuz ama müslüman olursa. Yani bir Amerikalı'yı da seviyorsunuz ama müslüman olursa. İnsanları Allah'ın yarattığını Adem'le Havva'dan geldiğine inanıyor musunuz? Inanıyorum.İnsanları Allah'ın yarattığını Adem'le Havva'dan geldiğine inanıyor musunuz? Inanıyorum. Şimdi bir insan Yunanistan'da doğdu Amerika'da, Rusya'da doğdu.Şimdi bir insan Yunanistan'da doğdu Amerika'da, Rusya'da doğdu. Katolik, Ortodoks, Rus olduysa o insan da sizler gibi insanları seviyorsa,Katolik, Ortodoks, Rus olduysa o insan da sizler gibi insanları seviyorsa, tabiatı seviyorsa, çocukları seviyorsa onu neden sevemiyorsunuz. Sorumun bir tanesi bu. tabiatı seviyorsa, çocukları seviyorsa onu neden sevemiyorsunuz. Sorumun bir tanesi bu.

Anladım teşekkür ederim. Hatırınızda kalsın cevaplarını vereyim. SizAnladım teşekkür ederim. Hatırınızda kalsın cevaplarını vereyim. Siz Siz Sırpları seviyor musunuz? Ben Sırplarının demokrat olanlarını aydın olanlarını seviyorum. Siz Sırpları seviyor musunuz?

Ben Sırplarının demokrat olanlarını aydın olanlarını seviyorum.

Bir, ben şimdi Peygamber Efendimiz'in bir hadîs-i şerîfini söyleyeyim.Bir, ben şimdi Peygamber Efendimiz'in bir hadîs-i şerîfini söyleyeyim. Buyuruyor ki Peygamber Efendimiz; günah kötü bir şeydir. Günah denilen olay kötü bir şeydir. Buyuruyor ki Peygamber Efendimiz; günah kötü bir şeydir. Günah denilen olay kötü bir şeydir. Onun için günah işleyen kimse kendisi de zarardadır çünkü kötü bir şeydir.Onun için günah işleyen kimse kendisi de zarardadır çünkü kötü bir şeydir. Ama günah kendisinin işleyen şahıstan başkaları için de kötüdür, diyor Peygamber Efendimiz. Ne için? Ama günah kendisinin işleyen şahıstan başkaları için de kötüdür, diyor Peygamber Efendimiz. Ne için?

Bir, o günahın birileri dedikodusunu yaparsa dedikodudan dolayı günaha girer. O bakımdan kötüdür.Bir, o günahın birileri dedikodusunu yaparsa dedikodudan dolayı günaha girer. O bakımdan kötüdür. Bu günaha birisi razı olsa "Tamam ben de yapardım.Bu günaha birisi razı olsa "Tamam ben de yapardım. İyi yapmış" derse, razı olmaktan dolayı ona iştirak etmiş olur. O da kötüdür. İyi yapmış" derse, razı olmaktan dolayı ona iştirak etmiş olur. O da kötüdür. Eğer günah işleyen şahsı kötüden dolayı ayıplarsa Allah ona bela olarak, ceza olarakEğer günah işleyen şahsı kötüden dolayı ayıplarsa Allah ona bela olarak, ceza olarak o günahı işlettirir ömrünün diğer günlerinde. o günahı işlettirir ömrünün diğer günlerinde. Çünkü "Dur bakalım hadi o kadar hava attın, sen yüksek sayıyorsun kendini, işleme de göreyim." gibilerinden.Çünkü "Dur bakalım hadi o kadar hava attın, sen yüksek sayıyorsun kendini, işleme de göreyim." gibilerinden. Allah ona o günah işlettirir diyor Peygamber Efendimiz. O da doğru değil o halde ne lazım?Allah ona o günah işlettirir diyor Peygamber Efendimiz.

O da doğru değil o halde ne lazım?
Günahkâra dua etmek lazım, acımak lazım. Ama günahkâra acımak, onu sevmek günahı sevmek değildir.Günahkâra dua etmek lazım, acımak lazım. Ama günahkâra acımak, onu sevmek günahı sevmek değildir. Günah günahtır. Bakın size çok güzel söylediniz benim soruma. Günah günahtır. Bakın size çok güzel söylediniz benim soruma. Sırp dediniz, Sırpın demokratını seviyorum dediniz. Ama zalimini sevmiyorsunuz.Sırp dediniz, Sırpın demokratını seviyorum dediniz. Ama zalimini sevmiyorsunuz. Demek ki Sırp olarak sevmiyorsunuz. Demek ki Sırp olarak sevmiyorsunuz. Kötü bir şey yaptığı zaman, zulüm yaptığı zaman sevmiyoruz, haksızlığını sevmiyoruz.Kötü bir şey yaptığı zaman, zulüm yaptığı zaman sevmiyoruz, haksızlığını sevmiyoruz. Kötü bir şeyini sevmiyoruz ama iyi bir şey yaptığı zaman seviyoruz. Kötü bir şeyini sevmiyoruz ama iyi bir şey yaptığı zaman seviyoruz.

Sizin dediğiniz her şeye ben de katılıyorum. Yunanlı bir anne bir günahlı çocuğunu bağrına basıyor.Sizin dediğiniz her şeye ben de katılıyorum. Yunanlı bir anne bir günahlı çocuğunu bağrına basıyor. Anne sevgisi gösteriyor vesaire vesaire. Onların hepsi güzel o tarafları güzel de. Anne sevgisi gösteriyor vesaire vesaire. Onların hepsi güzel o tarafları güzel de. Yalnız Allah'ı sevmek bir tarafa, Allah'ı tanıyamıyor. Allah'ı bilemiyor. Yalnız Allah'ı sevmek bir tarafa, Allah'ı tanıyamıyor. Allah'ı bilemiyor.

Tanıyor ama bir ecnebi mesela. Ne diyor. Şarap Tanrısı diyor. Venüs diyor. Tanıyor ama bir ecnebi mesela. Ne diyor. Şarap Tanrısı diyor. Venüs diyor. Apollo diyor Bilmem ne diyor eski Yunanlı isimleri. Zeus diyor, Baküs diyor. Apollo diyor Bilmem ne diyor eski Yunanlı isimleri. Zeus diyor, Baküs diyor. Mitolojiye göre bir sürü tanrılara inanıyor. Güzele güzel, eğriye eğri, doğruya doğru. Mitolojiye göre bir sürü tanrılara inanıyor. Güzele güzel, eğriye eğri, doğruya doğru.

Şimdi sırpları ben kınamıyorum. Şöyle kınamıyorum. Afganistan müslüman bir ülke.Şimdi sırpları ben kınamıyorum. Şöyle kınamıyorum. Afganistan müslüman bir ülke. Rusya orada 10 sene durdu. Bütün dünyayı dar etti Ruslar, orayı istila etti.Rusya orada 10 sene durdu. Bütün dünyayı dar etti Ruslar, orayı istila etti. Bu on sene içinde Ruslar Afganlı müslüman kardeşlerimize diyelimBu on sene içinde Ruslar Afganlı müslüman kardeşlerimize diyelim pek zayiat vermediler, namuslarına dokunmadılar. Pek adam öldürmeden çıktılar. pek zayiat vermediler, namuslarına dokunmadılar. Pek adam öldürmeden çıktılar.

Bir buçuk milyon Afganlıyı öldürdüler. Namuslarına tecavüz ettiler. Bir buçuk milyon Afganlıyı öldürdüler. Namuslarına tecavüz ettiler.

Ben gördüm, Afganlar birbirlerini öldürdüler bunun da şahidi oldum televizyonda.Ben gördüm, Afganlar birbirlerini öldürdüler bunun da şahidi oldum televizyonda. Ve o Ruslar komünistler çektiler gittiler, anlaşma yaptılar. Ve o Ruslar komünistler çektiler gittiler, anlaşma yaptılar. Ve bu komünistler gittikten sonra Afganistan'da o müslümanlar birbirini yediler.Ve bu komünistler gittikten sonra Afganistan'da o müslümanlar birbirini yediler. Televizyonda gördüm. Sakat, dilsiz kızlara müslümanlar tecavüz ettiler. Kızlar intihar etmeyi düşünmüşler.Televizyonda gördüm. Sakat, dilsiz kızlara müslümanlar tecavüz ettiler. Kızlar intihar etmeyi düşünmüşler. Ve birbirlerine hâlâ yiyorlar, müslüman bunların hepsi. Ve birbirlerine hâlâ yiyorlar, müslüman bunların hepsi.

Beni önceden tanısanız Hikmetyar'a ve bu tecavüzlere ne kadar kızdığımı bilirsiniz. Katılıyorum. Beni önceden tanısanız Hikmetyar'a ve bu tecavüzlere ne kadar kızdığımı bilirsiniz. Katılıyorum.

Allah'ın dinine Peygambere inanan insanlar birbirlerini niçin öldürüyorlar. Benim sorumun bir tanesi bu. Allah'ın dinine Peygambere inanan insanlar birbirlerini niçin öldürüyorlar. Benim sorumun bir tanesi bu.

Onu tabii bana sormamanız lazım.Onu tabii bana sormamanız lazım. Ben Hikmetyar'a düşmanım. Kızıyorum. Niye kızıyorum. Ben Hikmetyar'a düşmanım. Kızıyorum. Niye kızıyorum. Hikmetyar Kabil'in etrafını adamlarıyla çevirmiş.Hikmetyar Kabil'in etrafını adamlarıyla çevirmiş. Topa tutmuş, füze ateşine tutmuş şu kadar insan ölmüş diyor gazetenin haberlerine göre.Topa tutmuş, füze ateşine tutmuş şu kadar insan ölmüş diyor gazetenin haberlerine göre. Orada Hikmetyar'a kızıyorum. Öbür yanda başkası bir şey yapıyorsa ona kızıyorum. Orada Hikmetyar'a kızıyorum. Öbür yanda başkası bir şey yapıyorsa ona kızıyorum.

Ben Afganlı değilim. Afganistan'ın olaylarını takip ediyorum. Ve müslümanları çok ayıplıyorum. Ben Afganlı değilim. Afganistan'ın olaylarını takip ediyorum. Ve müslümanları çok ayıplıyorum. Aynen sizin gibi düşünüyorum çünkü akıl için yol bir tanedir Yani farklı değildir. Akıl insanları birleştirebilir.Aynen sizin gibi düşünüyorum çünkü akıl için yol bir tanedir Yani farklı değildir. Akıl insanları birleştirebilir. Ben Afganistan'da tutup da bunlar müslüman kardeşimdir diye onların o korkunç ayıplarını Ben Afganistan'da tutup da bunlar müslüman kardeşimdir diye onların o korkunç ayıplarını Allah'ın sevmediği yani Müslümanın müslümanı kırması, bu eski devirlerdeki uygulamaların aynı devamı.Allah'ın sevmediği yani Müslümanın müslümanı kırması, bu eski devirlerdeki uygulamaların aynı devamı. Hiç Tasvip etmiyorum. Hiç Tasvip etmiyorum.

İnanan bir insan bu canı Allah'ın verdiğine inanır, Allah'ın alacağına inanır. İnanan bir insan bu canı Allah'ın verdiğine inanır, Allah'ın alacağına inanır. Ama hadi bir Sırp bunu rafa kaldırır. Ben bunu pek yadırgamıyorum.Ama hadi bir Sırp bunu rafa kaldırır. Ben bunu pek yadırgamıyorum. Ama görüyorum ki ülkemizde bile müslüman müslümanın kanını akıtıyor yıllardır. Ama görüyorum ki ülkemizde bile müslüman müslümanın kanını akıtıyor yıllardır.

Evet bu acı, bunları tedavi etmeye çalışmamız gerekiyor.Evet bu acı, bunları tedavi etmeye çalışmamız gerekiyor. Bizim ve sizin el birliği ile yapmamız gereken şeyler bunlar, hepimiz karşıyız.Bizim ve sizin el birliği ile yapmamız gereken şeyler bunlar, hepimiz karşıyız. Ben net karşıyım bu şeylere. Ben bu derneğin başkanına davette söyledim, size de söylüyorum. Ben net karşıyım bu şeylere.

Ben bu derneğin başkanına davette söyledim, size de söylüyorum.
Başkan da burada mı bilmiyorum. Yani müslümanlığa inanmayan laik ülkede yaşıyoruz.Başkan da burada mı bilmiyorum. Yani müslümanlığa inanmayan laik ülkede yaşıyoruz. Her türlü inanç özgürlüğünün olduğu bir ülkede yaşıyoruz. Her türlü inanç özgürlüğünün olduğu bir ülkede yaşıyoruz.

Avustralya'dan bahsediyorum, laik bir ülkede yaşıyoruz. Ben burada 20 senedir duruyorum.Avustralya'dan bahsediyorum, laik bir ülkede yaşıyoruz. Ben burada 20 senedir duruyorum. Benim dinime, hürriyetime hiçbir Avusturalyalı veya yabancı diğer dinden bir grup hakaret etmedi.Benim dinime, hürriyetime hiçbir Avusturalyalı veya yabancı diğer dinden bir grup hakaret etmedi. Saygısızlık yapmadı. Bizim radyomuzda devamlı inanmayanlara hakaret ediliyor, saygısızlık ediliyor. Saygısızlık yapmadı. Bizim radyomuzda devamlı inanmayanlara hakaret ediliyor, saygısızlık ediliyor. Ben üzülüyorum. Herkesin inancı kendine aittir.Ben üzülüyorum. Herkesin inancı kendine aittir. Muhammed aleyhisselam bile Mekke'den Medine'ye gittiğindeMuhammed aleyhisselam bile Mekke'den Medine'ye gittiğinde Yahudilere "Sizin dininiz size benim dinim bana." demiş. Ama onu sevdiğinden söylemiyor ki. Yahudilere "Sizin dininiz size benim dinim bana." demiş.

Ama onu sevdiğinden söylemiyor ki.
Karşı tarafı, küfrü Peygamber Efendimiz tasvip eder mi.Karşı tarafı, küfrü Peygamber Efendimiz tasvip eder mi. "Hadi sen kâfirliğe devam et." deseydi Peygamberlik çalışmasını yapmazdı. Razı değil. "Hadi sen kâfirliğe devam et." deseydi Peygamberlik çalışmasını yapmazdı. Razı değil.

Bir peygambere yakışır mı yalan söylemek? Bir peygambere yakışır mı yalan söylemek?

Yalan söylemek değil aman çok tehlikeli. Yalan söylemek değil şimdi bakın. Yalan söylemek değil aman çok tehlikeli. Yalan söylemek değil şimdi bakın.

Bizim bu ülkede huzur içinde yaşamamız için,Bizim bu ülkede huzur içinde yaşamamız için, bu ülkenin bizden önceki insanları savaşlar vermişler, yılmadan uğraşıvermişler.bu ülkenin bizden önceki insanları savaşlar vermişler, yılmadan uğraşıvermişler. Anayasalar yapmışlar bizler için insanlar için. Insanların huzurlu ve mutlu yaşaması için.Anayasalar yapmışlar bizler için insanlar için. Insanların huzurlu ve mutlu yaşaması için. Yani şurada size birisi "Pis müslüman." dese Mahkemeye verseniz adamı, hapse arttırırsınız. Yani şurada size birisi "Pis müslüman." dese Mahkemeye verseniz adamı, hapse arttırırsınız.

Güzel beğeniyorum tabi. Biz de onlara demeyelim. Adamlar belki Türkçe bilmiyorlar.Güzel beğeniyorum tabi.

Biz de onlara demeyelim. Adamlar belki Türkçe bilmiyorlar.
Anlamıyorlar ama anlayanları var. Yunanlıları var orada, Ermeniler var, Türkçe biliyor bazıları.Anlamıyorlar ama anlayanları var. Yunanlıları var orada, Ermeniler var, Türkçe biliyor bazıları. Dinliyorlar dediğimizi. Bunu dinleyince haliyle içinden "Niye benim de yine mi hakaret ediyor?" diyeDinliyorlar dediğimizi. Bunu dinleyince haliyle içinden "Niye benim de yine mi hakaret ediyor?" diye içinden bize düşmanlık besliyor. Yani bunu bizim hocamız camide yapmış oluyor. içinden bize düşmanlık besliyor. Yani bunu bizim hocamız camide yapmış oluyor.

Sizin dediğiniz şey doğru ben size katılıyorum. Bunun için bir hadîs-i şerîfinde nakledeyim müsaade edersenizSizin dediğiniz şey doğru ben size katılıyorum. Bunun için bir hadîs-i şerîfinde nakledeyim müsaade ederseniz Buyurun. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Hazretleri buyuruyor ki; Hatta ayeti kerimeyi söyleyeyim önce.Buyurun. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Hazretleri buyuruyor ki; Hatta ayeti kerimeyi söyleyeyim önce. Allahu Teala Hazretleri buyuruyor ki Bismillahirrahmanirrahim. Allahu Teala Hazretleri buyuruyor ki Bismillahirrahmanirrahim.

Allah'tan başkasına tapınan insanların dinine sövmeyiniz.Allah'tan başkasına tapınan insanların dinine sövmeyiniz. Ve la tesubbu. Sövmeyiniz demek. Allah'tan başkasına tapınan insanların dinine sövmeyiniz. Ve la tesubbu. Sövmeyiniz demek. Allah'tan başkasına tapınan insanların dinine sövmeyiniz.

Fe yesubbullâhe adven bi ğayrı ilm.Fe yesubbullâhe adven bi ğayrı ilm. Yani cahilliklerinden onlar da karşılık olsun diye Allah'a söverler doğru değil.Yani cahilliklerinden onlar da karşılık olsun diye Allah'a söverler doğru değil. Allah celle celâluhü başka dinlere mensupların Tanrılarına sövülmesini uygun görmüyor. Allah celle celâluhü başka dinlere mensupların Tanrılarına sövülmesini uygun görmüyor. Ama kalanları hudutları ile iyi bilelim. Allahu Teala Hazretleri şirki sevmiyor.Ama kalanları hudutları ile iyi bilelim. Allahu Teala Hazretleri şirki sevmiyor. Şirke, putperestliğe razı değil. Peygamber Efendimiz de razı değil. Hz. Ali efendimiz de razı değil.Şirke, putperestliğe razı değil. Peygamber Efendimiz de razı değil. Hz. Ali efendimiz de razı değil. Ben de razı değilim, sizin de razı olmamanız lazım. Yani Allah birdir, şeriki naziri yoktur. Ben de razı değilim, sizin de razı olmamanız lazım. Yani Allah birdir, şeriki naziri yoktur.

Arapça ince bir dildir. Arapça tarihî bir dildir, günümüze kadar da gelmiştir.Arapça ince bir dildir. Arapça tarihî bir dildir, günümüze kadar da gelmiştir. Ben dilciyim, aynı zamanda edebiyatçıyım kelimelerin o devirdeki anlamları önemlidir.Ben dilciyim, aynı zamanda edebiyatçıyım kelimelerin o devirdeki anlamları önemlidir. Fatiha suresinin anlamını hepimiz biliyoruz. Ne buyuruyor Allahu Teala Hazretleri Fatiha Suresinde.Fatiha suresinin anlamını hepimiz biliyoruz. Ne buyuruyor Allahu Teala Hazretleri Fatiha Suresinde. İfadesi ne? Din gününün maliki. İlk sayfalarda evinizdeki bir tefsir kitabından tercümesine bakınız.İfadesi ne?

Din gününün maliki. İlk sayfalarda evinizdeki bir tefsir kitabından tercümesine bakınız.
Din gününün sahibi demek insanların yaptıkları iyiliklerin,Din gününün sahibi demek insanların yaptıkları iyiliklerin, kötülüklerin karşılıklarının verileceği gün demektir. Yani dinin günü diye bir kavram zaten yok.kötülüklerin karşılıklarının verileceği gün demektir. Yani dinin günü diye bir kavram zaten yok. Her gün dinin günüdür. Dünya da ahiret de dinin günüdür. Her gün dinin günüdür. Dünya da ahiret de dinin günüdür. Oradaki din demek karşılık demek, ceza demek. Ceza veya mükâfat demek. Oradaki din demek karşılık demek, ceza demek. Ceza veya mükâfat demek.

Hatta Arapların bir atasözü vardır. Deniliyor ki;Hatta Arapların bir atasözü vardır. Deniliyor ki; "Sen birisine nasıl muamele yaparsan ona göre muamele görürsün.""Sen birisine nasıl muamele yaparsan ona göre muamele görürsün." Centilmence muamele yaparsan centilmence muamele görürsün.Centilmence muamele yaparsan centilmence muamele görürsün. Haksız muamele yaparsan reaksiyon görürsün demek.Haksız muamele yaparsan reaksiyon görürsün demek. Yani buradaki din sözü ne demektir? Bir insanın yaptığının karşılığını alması demektir. Yani buradaki din sözü ne demektir? Bir insanın yaptığının karşılığını alması demektir. Maliki yevmiddin ne demektir. Allah'ın herkese dünyada yaptığının karşılığını vereceği gün demektir.Maliki yevmiddin ne demektir. Allah'ın herkese dünyada yaptığının karşılığını vereceği gün demektir. Bu Zilzal Sûresinde de geçiyor. Yani bir toz ağırlığı kadar iyilik yapan onun karşılığını görecek.Bu Zilzal Sûresinde de geçiyor.

Yani bir toz ağırlığı kadar iyilik yapan onun karşılığını görecek.
Bir toz ağırlığı kadar hafif bir kusur yapan da onun cezasını çekecek demek.Bir toz ağırlığı kadar hafif bir kusur yapan da onun cezasını çekecek demek. Maliki yevmiddin yani cezaların, mükâfatların verildiği o günün sahibi, Allah.Maliki yevmiddin yani cezaların, mükâfatların verildiği o günün sahibi, Allah. Lekum dînukum ve liye dîn demek deLekum dînukum ve liye dîn demek de "Ben senin müşriklik dinini, putperestlik dinini hoş görüyorum."Ben senin müşriklik dinini, putperestlik dinini hoş görüyorum. Nasıl istersen ona tapın." demek değildir.Nasıl istersen ona tapın." demek değildir. Bunun mânası "Ben Allah'a güzel ibadet edeceğim, Allah bana mükâfatını verecek.Bunun mânası "Ben Allah'a güzel ibadet edeceğim, Allah bana mükâfatını verecek. Sen de ömrünü nasıl geçirirsen geçir. Onun karşılığını göreceksin." demektir. Sen de ömrünü nasıl geçirirsen geçir. Onun karşılığını göreceksin." demektir.

Amelinin, işlediğin fiilin, eylemin Allah tarafından ilâhi adalete göre karşılığı neyse onu alırsın demek.Amelinin, işlediğin fiilin, eylemin Allah tarafından ilâhi adalete göre karşılığı neyse onu alırsın demek. Mâna bu. Mâna bu.

Muhammed aleyhisselam da putlara tapmış. Bu konuda ne diyorsunuz? Muhammed aleyhisselam da putlara tapmış. Bu konuda ne diyorsunuz?

Asla, katiyen hiç doğru değil. Böyle bir şey yok.Asla, katiyen hiç doğru değil. Böyle bir şey yok. Tarih kitaplarının çok kesinlikle söylediği asla ve katiyen bir an bile putlara tapmadığıdır.Tarih kitaplarının çok kesinlikle söylediği asla ve katiyen bir an bile putlara tapmadığıdır. Hatta küçükken bir müşrik düğünü var. (Peygamber Efendimiz'in hayatını okuyun veya okumuşsanız hatırlayacaksınız.)Hatta küçükken bir müşrik düğünü var. (Peygamber Efendimiz'in hayatını okuyun veya okumuşsanız hatırlayacaksınız.) Bir müşrik düğününe aynı yerdeki bir arkadaşı gidiyor bir gece. O düğünü seyredecek.Bir müşrik düğününe aynı yerdeki bir arkadaşı gidiyor bir gece. O düğünü seyredecek. Ertesi gün Peygamber Efendimiz çocuk olarak Ertesi gün Peygamber Efendimiz çocuk olarak daha kendisine peygamberlik gelmemişken düğüne gidecek, niyet ediyor.daha kendisine peygamberlik gelmemişken düğüne gidecek, niyet ediyor. Fakat bir uyku bastırıyor o gün gidemiyor. Ertesi gün gidecek, bir uyku bastırıyor gene gidemiyor.Fakat bir uyku bastırıyor o gün gidemiyor. Ertesi gün gidecek, bir uyku bastırıyor gene gidemiyor. Ertesi gün bir uyku bastırıyor gene gidemiyor. Ertesi gün bir uyku bastırıyor gene gidemiyor.

Yani bir müşrik düğününe bile Allah onu gitmekten uyku vermek suretiyle engellemiş.Yani bir müşrik düğününe bile Allah onu gitmekten uyku vermek suretiyle engellemiş. Hz. Ali efendimiz ile ilgili kitapları okuyun. Küçükken müslüman olmuş bir kimsedir.Hz. Ali efendimiz ile ilgili kitapları okuyun. Küçükken müslüman olmuş bir kimsedir. Küçükken müslüman olmuştur ve asla puta tapmamıştır Küçükken müslüman olmuştur ve asla puta tapmamıştır

Sivas olayları hepimizi üzen olaylardır.Sivas olayları hepimizi üzen olaylardır. Sivas olaylarından önce bu kardeşliği sağlamak için çalışıp dururken ondan sonra Sivas olaylarından önce bu kardeşliği sağlamak için çalışıp dururken ondan sonra onlarla dostluk kurmaya çalışıp dururken tabii bu büyük bir darbedir. Çok büyük bir yara açmıştır.onlarla dostluk kurmaya çalışıp dururken tabii bu büyük bir darbedir. Çok büyük bir yara açmıştır. İki tarafı tekrar birbirinden uzaklaştırmıştır. Tasvip etmiyoruz Yani bunun muhattabı ben değilim ki. İki tarafı tekrar birbirinden uzaklaştırmıştır. Tasvip etmiyoruz Yani bunun muhattabı ben değilim ki.

Nasıl olabilir de bir Müslüman bir Müslüman kardeşini yakabilir? Nasıl olabilir de bir Müslüman bir Müslüman kardeşini yakabilir?

Başbağlar'daki cinayeti kim işledi? Başbağlar da benim bir talebem öldü. 8 tane hacı arkadaşım öldü.Başbağlar'daki cinayeti kim işledi? Başbağlar da benim bir talebem öldü. 8 tane hacı arkadaşım öldü. Cami yakıldı, bu şahıslarla biz gittik konuştuk.Cami yakıldı, bu şahıslarla biz gittik konuştuk. Komşu köylerden Alevi vatandaşlar işin içine katılan kimseler diyeKomşu köylerden Alevi vatandaşlar işin içine katılan kimseler diye olayın içinde mağdur olan kimselerden dinledik biz bu kulaklarımızla. olayın içinde mağdur olan kimselerden dinledik biz bu kulaklarımızla. Ama ben kalkıp da bu öldürmeyi yapanların içinde komşu köylerden Alevîler, Ama ben kalkıp da bu öldürmeyi yapanların içinde komşu köylerden Alevîler, orada birlikte çalışmış Alevîlere karşı bir eyleme girişmedim. orada birlikte çalışmış Alevîlere karşı bir eyleme girişmedim.

Çünkü ben demin söylediklerimi boşuna söylemedim. Ben Sivas olayını açmak istemiyorum.Çünkü ben demin söylediklerimi boşuna söylemedim. Ben Sivas olayını açmak istemiyorum. Başbağlar olayını açmak istemiyorum ama eğer Alevî kardeşlerimiz Sivas Madımak olayı karşısındaBaşbağlar olayını açmak istemiyorum ama eğer Alevî kardeşlerimiz Sivas Madımak olayı karşısında eğer Başbağlar'da bir katliam yaparak buna cevap vermek istemişse o hukuka aykırıdır.eğer Başbağlar'da bir katliam yaparak buna cevap vermek istemişse o hukuka aykırıdır. Nedir bu. Ona kızıp berikisini öldürmektir. Doğru değildir. Nedir bu. Ona kızıp berikisini öldürmektir. Doğru değildir.

Onu öldürenlerin arasında Kürt var diye ben Kürtlere kızmıyorum.Onu öldürenlerin arasında Kürt var diye ben Kürtlere kızmıyorum. Onların arasında Alevî var diye varsa ki vali yakaladı. Onların arasında Alevî var diye varsa ki vali yakaladı. Tutuklandı, serbest bırakıldı sonra bir kısmı kayboldu ortadan. Tutuklandı, serbest bırakıldı sonra bir kısmı kayboldu ortadan. Bilinmeyen insanlar değil Sonra tutuklanmak için tekrar çağırılıyor. Bulunamıyor. Bilinmeyen insanlar değil Sonra tutuklanmak için tekrar çağırılıyor. Bulunamıyor. Yani bunları biz biliyoruz siz de biliyorsunuz. Bilinmeyen şeyler değil. Bir şeyler oluyor. Yani bunları biz biliyoruz siz de biliyorsunuz. Bilinmeyen şeyler değil. Bir şeyler oluyor.

Sivas'taki olaylar olunca bir şeyler yapalım, denildi.Sivas'taki olaylar olunca bir şeyler yapalım, denildi. Bir sünni köyüne bir mukabil hareket yapıldı. Biz biliyoruz meseleleri. Siz de biliyorsunuz.Bir sünni köyüne bir mukabil hareket yapıldı. Biz biliyoruz meseleleri. Siz de biliyorsunuz. Ben Çanakkaleli'yim. Çanakkale'de bir Türkmen'im. Yani Alevi kökenli.Ben Çanakkaleli'yim. Çanakkale'de bir Türkmen'im. Yani Alevi kökenli. Orada benim imam talebem var. Yani tanıdığım bir kimse.Orada benim imam talebem var. Yani tanıdığım bir kimse. "Hocam beni öldürmeyi düşündüler ama nedense öldürmediler." diyor."Hocam beni öldürmeyi düşündüler ama nedense öldürmediler." diyor. Alevî köyündeki imamı öldürmeyi düşünmüşler. Neden? Sivas olaylarından dolayı. Alevî köyündeki imamı öldürmeyi düşünmüşler. Neden? Sivas olaylarından dolayı.

Sivas olaylarındaki suçluları adalet takip ettin yakalasın.Sivas olaylarındaki suçluları adalet takip ettin yakalasın. Ama Çanakkale nere Sivas nere. Ama Çanakkale nere Sivas nere. Sivas'taki olayın intikamını Çanakkale'deki bir kimseden almak benim hukuk mantığıma uymuyor.Sivas'taki olayın intikamını Çanakkale'deki bir kimseden almak benim hukuk mantığıma uymuyor. Adaleti destekliyorum. Başbağlar'daki bir katliam aynı şekilde söylenmeli.Adaleti destekliyorum. Başbağlar'daki bir katliam aynı şekilde söylenmeli. Yani yara kapansın diye Sivas'taki Madımak Olayı söylenirken Başbağlar katliamı da takip edilecek. Yani yara kapansın diye Sivas'taki Madımak Olayı söylenirken Başbağlar katliamı da takip edilecek. İkisi aynı şey çünkü camimiz yıkılmıştır. İmamımız öldürülmüştür. İkisi aynı şey çünkü camimiz yıkılmıştır. İmamımız öldürülmüştür.

Allahu ekber derken eşhedü enla ilahe illallah derken şehit edilmiştir.Allahu ekber derken eşhedü enla ilahe illallah derken şehit edilmiştir. Ama ben bunun intikamını alacağım diyeAma ben bunun intikamını alacağım diye bir milyon insanı harekete geçirmiyorum. Bu kapansın burada, ölen şehittir, olan olmuştur.bir milyon insanı harekete geçirmiyorum. Bu kapansın burada, ölen şehittir, olan olmuştur. Allah suçlunun cezasını versin. Güzelce konuşalım, net olalım. Mert olalım. Allah suçlunun cezasını versin. Güzelce konuşalım, net olalım. Mert olalım.

Sivas olaylarında Aziz Nesin "Türk milleti ahmaktır." demiş. Millet kızıyor. Ben de kızıyorum.Sivas olaylarında Aziz Nesin "Türk milleti ahmaktır." demiş. Millet kızıyor. Ben de kızıyorum. Ne hakla söylüyor böyle bir şey, söylemeye hakkı mı var insanın. Temel Kahramanoğlu'na şikayet ediyor.Ne hakla söylüyor böyle bir şey, söylemeye hakkı mı var insanın. Temel Kahramanoğlu'na şikayet ediyor. "Sivas'ta hiç meyhane yok." İnsanlığa sığar mı. Böyle mi ya? Ben Sivas'ı görmemiş bir insan değilim ki."Sivas'ta hiç meyhane yok." İnsanlığa sığar mı. Böyle mi ya? Ben Sivas'ı görmemiş bir insan değilim ki. Sivas kütüphanesinde Hacı Bektâşi Velî'nin Yazma Eserleri üzerinde günlerce çalıştım.Sivas kütüphanesinde Hacı Bektâşi Velî'nin Yazma Eserleri üzerinde günlerce çalıştım. Her tarafta istediğin kadar şey vardır. Vali de alındı belediye başkanı da alındı.Her tarafta istediğin kadar şey vardır.

Vali de alındı belediye başkanı da alındı.
Eğer belediye başkanının suçu olsaydı salıverilmezdi, görevine iade edildi.Eğer belediye başkanının suçu olsaydı salıverilmezdi, görevine iade edildi. Görevinden alındı. Ama geri verildi. Bilimsel konuşacağız Adalete inanıyor muyuz. Görevinden alındı. Ama geri verildi. Bilimsel konuşacağız Adalete inanıyor muyuz.

Başbağlar Türkiye'de basında, televizyonda hattaBaşbağlar Türkiye'de basında, televizyonda hatta Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde bile bir sürü eleştirilere, tartışmalara neden oldu. Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde bile bir sürü eleştirilere, tartışmalara neden oldu.

Katliamın hepsi kötü savaşın hepsi kötü. Namussuzluktur alçaklıktır, insan insana zulüm etmez. Katliamın hepsi kötü savaşın hepsi kötü. Namussuzluktur alçaklıktır, insan insana zulüm etmez.

O zaman savaş yapmasaydı Yunanlı hakim olsaydı, o da doğru değil. Öyle şey olur mu.O zaman savaş yapmasaydı Yunanlı hakim olsaydı, o da doğru değil. Öyle şey olur mu. Ben çok hümanist bir insanım. Savaşın her çeşidi kötü.Ben çok hümanist bir insanım. Savaşın her çeşidi kötü. Yunanlı gelsin benim İzmir'imi işgal etsin, öyle şey olur mu! Yunanlı gelsin benim İzmir'imi işgal etsin, öyle şey olur mu!

Hocam ben öyle savaşlara karşıyım ama Kurtuluş Savaşı'na karşı değilim.Hocam ben öyle savaşlara karşıyım ama Kurtuluş Savaşı'na karşı değilim. Önemli olan savaşlarının önemi değeridir. Savaş kutsal bir şey de olabilir.Önemli olan savaşlarının önemi değeridir. Savaş kutsal bir şey de olabilir. Kutsal değildir savaş. Savaş kutsal olur mu? Savaş kutsal değildir. Kutsal değildir savaş. Savaş kutsal olur mu? Savaş kutsal değildir.

Tabii kutsaldır. İnsan kendi hakkını korumak için Peygamber Efendimiz diyor ki;Tabii kutsaldır. İnsan kendi hakkını korumak için Peygamber Efendimiz diyor ki; "Kendi canını ve malını korumak için mücadele vermesi şehit olmasına sebeptir." Savaş niye kutsal olmasın?"Kendi canını ve malını korumak için mücadele vermesi şehit olmasına sebeptir." Savaş niye kutsal olmasın? Niye ben haksızlığa uğrayayım? O zaman adaletle hakkımı koruyamayacaksam Niye ben haksızlığa uğrayayım? O zaman adaletle hakkımı koruyamayacaksam demeyeceksem böyle pısırıkça şey olur mu? Ben böyle şeye karşıyım. demeyeceksem böyle pısırıkça şey olur mu? Ben böyle şeye karşıyım.

Siz Türkiye'de bayanlar cemiyeti ve dernekleri kurduğunuzu söylediniz.Siz Türkiye'de bayanlar cemiyeti ve dernekleri kurduğunuzu söylediniz. Yeterli müslümanlara ulaşamadığınızdan dolayı dernekler kurulduğunu söylediniz.Yeterli müslümanlara ulaşamadığınızdan dolayı dernekler kurulduğunu söylediniz. Burada bayanların sosyal yaşantıları aile içindeki durumu dinî ve ahlâkî yönünden konuları işlendi.Burada bayanların sosyal yaşantıları aile içindeki durumu dinî ve ahlâkî yönünden konuları işlendi. Burada oraya verdiğiniz değer oraya gönderdiğiniz vazifeliler. Ben kadınların işini bilmem. Burada oraya verdiğiniz değer oraya gönderdiğiniz vazifeliler.

Ben kadınların işini bilmem.
Ben kadınlara saygılıyım. Ben onun için dedim ki; kadınlar derneğinizi kurun. Kadınlar kendiniz derginizi kurun.Ben kadınlara saygılıyım. Ben onun için dedim ki; kadınlar derneğinizi kurun. Kadınlar kendiniz derginizi kurun. Mecmuanızı kurun.Mecmuanızı kurun. Bizim Kadın ve Aile Dergimizin ilk müdiresiBizim Kadın ve Aile Dergimizin ilk müdiresi Mehmet Ali hocamızın hanımı ilahiyat fakültesinden talebem, bir bayandı. Mehmet Ali bile yazı yazmamıştır.Mehmet Ali hocamızın hanımı ilahiyat fakültesinden talebem, bir bayandı. Mehmet Ali bile yazı yazmamıştır. Biz diyoruz ki; kadınlar kadın olarak kendi problemlerini Kendi dertlerini kendileri çözümlesinler. Biz diyoruz ki; kadınlar kadın olarak kendi problemlerini Kendi dertlerini kendileri çözümlesinler.

Ben kadının dünyasına erkek olarak girersem, erkek olarak ona yön vermeye çalışırsamBen kadının dünyasına erkek olarak girersem, erkek olarak ona yön vermeye çalışırsam uygun olmaz diye düşünüyorum. Öyle olmayacağına inanıyorum, buyursun kadınlar çalışsın diyorum. uygun olmaz diye düşünüyorum. Öyle olmayacağına inanıyorum, buyursun kadınlar çalışsın diyorum.

Ben de ona katılıyorum. Bir orta çağda yaşantı kıyafet bakımından Bir de şimdi ki çağda.Ben de ona katılıyorum. Bir orta çağda yaşantı kıyafet bakımından Bir de şimdi ki çağda. Bir hanımın erkeklere sıkışması Veyahut da ne bileyim bu Asra göre Tabii ki kendine göre uygun olanBir hanımın erkeklere sıkışması Veyahut da ne bileyim bu Asra göre Tabii ki kendine göre uygun olan kıyafetleri düzene göre giyinmesi. kıyafetleri düzene göre giyinmesi. Yoksa çarşaflı, perdeli mesela Kur'an'da der ki bizim okuduğumuz kitaplara göre.Yoksa çarşaflı, perdeli mesela Kur'an'da der ki bizim okuduğumuz kitaplara göre. Bir evli bayan evinden beyinin izini olmadan çıkamaz, çıksa bile her tarafını kapatır çıkarBir evli bayan evinden beyinin izini olmadan çıkamaz, çıksa bile her tarafını kapatır çıkar ve kalabalığın dışından bir yerden gider. Işini görür gelir bu alemde Okuduğumuz kitaplar da böyle şeyler var.ve kalabalığın dışından bir yerden gider. Işini görür gelir bu alemde Okuduğumuz kitaplar da böyle şeyler var. Yani siz bunları mı veriyorsunuz bayanların şeylerine. Yani siz bunları mı veriyorsunuz bayanların şeylerine.

Kur'ân-ı Kerîm kadınlara "Şöyle yapın." demişse siz başka bir söz mü söylüyorsunuz?Kur'ân-ı Kerîm kadınlara "Şöyle yapın." demişse siz başka bir söz mü söylüyorsunuz? Ben size katılmıyorum. Ben Kur'an'ı uyduğum için katılmıyorum.Ben size katılmıyorum. Ben Kur'an'ı uyduğum için katılmıyorum. Kur'ân-ı Kerîm Allah'ın kelâmı olduğu için uyuyorum. Kur'ân-ı Kerîm'i Allah rızası için seviyorum. Kur'ân-ı Kerîm Allah'ın kelâmı olduğu için uyuyorum. Kur'ân-ı Kerîm'i Allah rızası için seviyorum.

Allah kelâmı olan bir yerde Allah kelamı gönderiyor bunu Kuran'da yazıyor.Allah kelâmı olan bir yerde Allah kelamı gönderiyor bunu Kuran'da yazıyor. Ve Okuduğumuz kitaplarda söylüyor.Gelen ayetler de değişiklik oluyor. Ve Okuduğumuz kitaplarda söylüyor.Gelen ayetler de değişiklik oluyor. Allah diyor ki bu artık yürürlükten kalkmıştır yenisini gönderelim. Allah diyor ki bu artık yürürlükten kalkmıştır yenisini gönderelim. Her şeye kadir olan Allah neden normal göndermiyor da Sürekli fikir değiştiriyor. Her şeye kadir olan Allah neden normal göndermiyor da Sürekli fikir değiştiriyor. Allah'ta mı bir fikir değiştiriyor. O fikir değiştirme değildir, gelişmedir. Allah'ta mı bir fikir değiştiriyor.

O fikir değiştirme değildir, gelişmedir.

Ne demek bu? Allah da mı gelişme içerisindedir? Toplumun gelişmesidir.Ne demek bu? Allah da mı gelişme içerisindedir?

Toplumun gelişmesidir.
Allah her bakımdan kemal sahibidir. Siz bir iş yapacaksınız tarlayı ekeceksiniz. Allah her bakımdan kemal sahibidir. Siz bir iş yapacaksınız tarlayı ekeceksiniz. Ne yapıyorsunuz, önce sürüyorsunuz. Ondan sonra ilaçlıyorsunuz tohumu atıyorsunuz. Ne yapıyorsunuz, önce sürüyorsunuz. Ondan sonra ilaçlıyorsunuz tohumu atıyorsunuz. Bakıyorsunuz filizleri kırıyorsunuz, salkımları seyreltiyorsunuz. Bilmem ne.Bakıyorsunuz filizleri kırıyorsunuz, salkımları seyreltiyorsunuz. Bilmem ne. Ondan sonra mahsülü alıyorsunuz. Yani bir sıralama gerekiyor. Ondan sonra mahsülü alıyorsunuz. Yani bir sıralama gerekiyor.

Allahu Teala Hazretlerinin Kur'ân-ı Kerîm'indeki hükümlerinde değişme yoktur, Allahu Teala Hazretlerinin Kur'ân-ı Kerîm'indeki hükümlerinde değişme yoktur, yalnız emirlerinde toplumu geliştirici bir sıralama vardır. Tarlanın hazırlanması gibi.yalnız emirlerinde toplumu geliştirici bir sıralama vardır. Tarlanın hazırlanması gibi. O fikir değişikliği değildir. Dünyayı hazırlamış her şeyi koymuş olduğu gibi koymuş.O fikir değişikliği değildir.

Dünyayı hazırlamış her şeyi koymuş olduğu gibi koymuş.
İnsanoğlu beyinin de kendini görmüş Sizin düşünceniz Allah'ın düşüncesi. İnsanoğlu beyinin de kendini görmüş Sizin düşünceniz Allah'ın düşüncesi. E o zaman yapılmış bir şey her taraftan köşe bucak saklamış.E o zaman yapılmış bir şey her taraftan köşe bucak saklamış. İnsanoğlu durmadan koşturuyor nedir bu birbirimizle kavga dövüş. Her şey beynimize geldiğine göre. İnsanoğlu durmadan koşturuyor nedir bu birbirimizle kavga dövüş. Her şey beynimize geldiğine göre.

Suçu Allah'a ne yüklüyorsun kavga eden sensin. Insan olarak kavga eden sensin. Suçu Allah'a ne yüklüyorsun kavga eden sensin. Insan olarak kavga eden sensin.

Ama Allah da beni böyle yaratmış suç olur mu o zaman. Ama Allah da beni böyle yaratmış suç olur mu o zaman.

Bu dünyaya imtihan için gönderilmiş insanlar. Hürriyet verilmiş.Bu dünyaya imtihan için gönderilmiş insanlar. Hürriyet verilmiş. Hürriyet verilmese diyeceksiniz ki; baskı altındayız. Hürriyet verilmiş istediğini yap, denilmiş.Hürriyet verilmese diyeceksiniz ki; baskı altındayız. Hürriyet verilmiş istediğini yap, denilmiş. Ondan sonra insanlara doğru yolu gösteren rehberler gönderilmiş.Ondan sonra insanlara doğru yolu gösteren rehberler gönderilmiş. Ondan sonra bu sizin söylediğiniz İslâm değil. Ondan sonra bu sizin söylediğiniz İslâm değil. Biz şimdi artık Alevîlikten Sünnîlikten çıktık,Biz şimdi artık Alevîlikten Sünnîlikten çıktık, inançlı insan ile inançsız insan arasındaki konuşmaları yapıyoruz. inançlı insan ile inançsız insan arasındaki konuşmaları yapıyoruz.

Allahu Teala Hazretleri bir bebeği 35 kilo, 70 kilo olarak mı dünyaya getiriyor.Allahu Teala Hazretleri bir bebeği 35 kilo, 70 kilo olarak mı dünyaya getiriyor. Küçücük bir bebek olarak doğuyor. Ondan sonra gelişiyor. Küçücük bir hücre olarak başlıyor.Küçücük bir bebek olarak doğuyor. Ondan sonra gelişiyor. Küçücük bir hücre olarak başlıyor. Bebek oluyor doğuyor. Ondan sonra büyüyor. Niye bu mantıklı şeyi hoş görmüyorsunuz. Bebek oluyor doğuyor. Ondan sonra büyüyor. Niye bu mantıklı şeyi hoş görmüyorsunuz. Bu hikmetin gereğidir Allahu Teala Hazretlerinin yaratmasının gereğidir. Gayet normal. Bu hikmetin gereğidir Allahu Teala Hazretlerinin yaratmasının gereğidir. Gayet normal.

Siz öyle noktalar, öyle sözler söylüyorsunuz ki ne Kur'an kalıyor ne başka bir şey.Siz öyle noktalar, öyle sözler söylüyorsunuz ki ne Kur'an kalıyor ne başka bir şey. Allah için öyle bir ifade yok. Ben buna katılmıyorum. Ben Allah'ın kuluyum.Allah için öyle bir ifade yok. Ben buna katılmıyorum. Ben Allah'ın kuluyum. Allah'a inanan bir insanım, Kur'an'a inanan bir insanım.Allah'a inanan bir insanım, Kur'an'a inanan bir insanım. Kur'an'a inandığım için, Allah'a inandığım için Allah'ın emrini tutacağım.Kur'an'a inandığım için, Allah'a inandığım için Allah'ın emrini tutacağım. Siz tutmuyorsanız, o zaman ayrılıyor tabii yolumuz. Onu başından beri konuşmamızda da söyledik. Siz tutmuyorsanız, o zaman ayrılıyor tabii yolumuz. Onu başından beri konuşmamızda da söyledik.

Tartışıyoruz olabilir. Tartışıyoruz ama tartışmada bir oyuna düşüyorsunuz.Tartışıyoruz olabilir.

Tartışıyoruz ama tartışmada bir oyuna düşüyorsunuz.
Tartışmada minderin dışına düşüyorsunuz. Çünkü tartışmanın temeli İnanç. Ne inancı? İslâm. Tartışmada minderin dışına düşüyorsunuz. Çünkü tartışmanın temeli İnanç. Ne inancı? İslâm.

Hepimiz müslüman kardeşiz diye konuşuyoruz. Başka bir şey için gelmedik buraya.Hepimiz müslüman kardeşiz diye konuşuyoruz. Başka bir şey için gelmedik buraya. Sonra İslâm'ın içinde büyük şahsiyetlerden birisine bağlı olduğunuzu söylüyorsunuz.Sonra İslâm'ın içinde büyük şahsiyetlerden birisine bağlı olduğunuzu söylüyorsunuz. Biz de saygı duyuyoruz, bağlıyız. Fikir bakımından dinî seremoniler bakımından birbirimize yakınız diyoruz.Biz de saygı duyuyoruz, bağlıyız. Fikir bakımından dinî seremoniler bakımından birbirimize yakınız diyoruz. Ben okudum İmam Câfer-i Sâdık efendimizin fıkhını, diyorum. Ben okudum İmam Câfer-i Sâdık efendimizin fıkhını, diyorum. Siz henüz okumadım dediniz, kaç kişiye sorduysam. Siz henüz okumadım dediniz, kaç kişiye sorduysam.

Büyük bir fark yok diyorum ama sonra konuşmalar Kur'an'daki emirlere inanmayan,Büyük bir fark yok diyorum ama sonra konuşmalar Kur'an'daki emirlere inanmayan, Allah'ın varlığını kabul etmeyen noktalara kayarsa o zaman hava değişiyor. Konu ayrı bir konferansa geliyor.Allah'ın varlığını kabul etmeyen noktalara kayarsa o zaman hava değişiyor. Konu ayrı bir konferansa geliyor. Allah var mı, yok mu Kur'ân-ı Kerîm Allah'ın kelamı mı, değil mi Allah var mı, yok mu Kur'ân-ı Kerîm Allah'ın kelamı mı, değil mi noktalarında tereddütü gösteren kırmızı ışıklar yanıyor konuşmada. O zaman mesele değişiyor. noktalarında tereddütü gösteren kırmızı ışıklar yanıyor konuşmada. O zaman mesele değişiyor.

Konuşma Hakkında
Tema 1
Tema 2