Namaz Vakitleri

22 Cemâziye'l-Âhir 1446
23 December 2024
İmsak
06:47
Güneş
08:20
Öğle
13:08
İkindi
15:26
Akşam
17:47
Yatsı
19:14
Detaylı Arama

Abdullah B. Hubeyk El-Antàkî (1) (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

1 Zilka'de 1415 / 01.04.1995
İstanbul

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN Tabakatus Sufiyye sohbetlerine Mustafa Selâmi Efendi Tekkesi’nde başlamıştır (02. 12. 1991).
Tabakàtü’s-Sùfiyye, Sülemî’nin ilk sûfilerden yüz tanesinin hayatını ve sözlerini kaydettiği eseridir.

Fudayl ibn-i Iyad hakkındadır. Daha sonraki yıllarda, İstanbul’un Anadolu yakasında muhtelif camilerde yapılmıştır.

Sohbetlerin amacını şöyle açıklıyordu: “Bizler de karınca kararınca takvâ yolunda, Rabbimizin rızası yolunda yürüyen insanlar olduğumuzdan, “Bu yolun bizden önceki büyükleri, selef-i sàlihînimiz neler söylemişler, onların nasihatlerinden istifade edelim; nasıl yaşamışlar, hayatları bize örnek olsun!” diye, tasavvuf aleminin büyüklerinin hayatlarını okumayı; sözlerini dinleyip, belleyip mûcebince amel etmeyi düşünerek; Türkçesi bulunmayan bir eser olsun, kaynak olsun, ana eser olsun; böylece yaptığımız çalışma da yapılmamış bir çalışma olarak, yeni bir çalışma olsun diye düşündüğümüz için; 412 hicrî, 1021 milâdî tarihinde, yâni yıllarında vefat etmiş olan, Nişâpurlu Ebû Abdurrahman es Sülemî Hazretleri’nin, tasavvuf ilminde kaynak olan, ana eser olan, müracaat kitabı olan Tabakàtü’s Sùfiyye’sini okumaya başladık.

Bu sohbetler Cumartesi akşamları yapılıyordu ve bir saat kadar sürüyordu. Hoca efendi seyahatte olduğu zamanlar sohbete ara veriliyor, İstanbul’da oldukları zaman devam ediyordu. 7 Mayıs 1997 günü yurtdışına çıkıncaya kadar devam etti. Fudayl ibn-i Iyad’dan başlayıp, sırayla her seferinde birkaç sayfa okuyup izah ederek sohbetlerini sürdürüyordu. 26 Ekim 1996 günü yaptığı son Tabakàtü’s-Sûfiyye sohbetinde, Ebû Osman el-Hîrî’nin 29. sözüne kadar gelmişti.

Sohbetlerde, önce o gün izah edilecek sözlerin Arapça metinleri okunuyor, kısaca anlamı veriliyor; sonra râvîler hakkında dipnotlardan bilgiler veriliyordu. Sözler izah edilip açıklanıyordu. Sohbetin sonunda da, çıkartılacak dersler anlatılıyor ve günümüzde neler yapmamız gerektiği hakkında tavsiyelerde bulunuluyordu.
Kaza namazı olan birsi nafile ibadet zamanlarında kaza namazlarını kılabilir mi?, Evvâbin namazı yerine sabah namazının, öğle | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Abdullah B. Hubeyk El-Antàkî (1) (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

1 Zilka'de 1415 / 01.04.1995
İstanbul

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN Tabakatus Sufiyye sohbetlerine Mustafa Selâmi Efendi Tekkesi’nde başlamıştır (02. 12. 1991).
Tabakàtü’s-Sùfiyye, Sülemî’nin ilk sûfilerden yüz tanesinin hayatını ve sözlerini kaydettiği eseridir.

Fudayl ibn-i Iyad hakkındadır. Daha sonraki yıllarda, İstanbul’un Anadolu yakasında muhtelif camilerde yapılmıştır.

Sohbetlerin amacını şöyle açıklıyordu: “Bizler de karınca kararınca takvâ yolunda, Rabbimizin rızası yolunda yürüyen insanlar olduğumuzdan, “Bu yolun bizden önceki büyükleri, selef-i sàlihînimiz neler söylemişler, onların nasihatlerinden istifade edelim; nasıl yaşamışlar, hayatları bize örnek olsun!” diye, tasavvuf aleminin büyüklerinin hayatlarını okumayı; sözlerini dinleyip, belleyip mûcebince amel etmeyi düşünerek; Türkçesi bulunmayan bir eser olsun, kaynak olsun, ana eser olsun; böylece yaptığımız çalışma da yapılmamış bir çalışma olarak, yeni bir çalışma olsun diye düşündüğümüz için; 412 hicrî, 1021 milâdî tarihinde, yâni yıllarında vefat etmiş olan, Nişâpurlu Ebû Abdurrahman es Sülemî Hazretleri’nin, tasavvuf ilminde kaynak olan, ana eser olan, müracaat kitabı olan Tabakàtü’s Sùfiyye’sini okumaya başladık.

Bu sohbetler Cumartesi akşamları yapılıyordu ve bir saat kadar sürüyordu. Hoca efendi seyahatte olduğu zamanlar sohbete ara veriliyor, İstanbul’da oldukları zaman devam ediyordu. 7 Mayıs 1997 günü yurtdışına çıkıncaya kadar devam etti. Fudayl ibn-i Iyad’dan başlayıp, sırayla her seferinde birkaç sayfa okuyup izah ederek sohbetlerini sürdürüyordu. 26 Ekim 1996 günü yaptığı son Tabakàtü’s-Sûfiyye sohbetinde, Ebû Osman el-Hîrî’nin 29. sözüne kadar gelmişti.

Sohbetlerde, önce o gün izah edilecek sözlerin Arapça metinleri okunuyor, kısaca anlamı veriliyor; sonra râvîler hakkında dipnotlardan bilgiler veriliyordu. Sözler izah edilip açıklanıyordu. Sohbetin sonunda da, çıkartılacak dersler anlatılıyor ve günümüzde neler yapmamız gerektiği hakkında tavsiyelerde bulunuluyordu.
Kaza namazı olan birsi nafile ibadet zamanlarında kaza namazlarını kılabilir mi?, Evvâbin namazı yerine sabah namazının, öğle | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Konuşma Metni

Soru: Kaza namazı olan birsi nafile ibadet zamanlarında kaza namazlarını kılabilir mi? Soru: Kaza namazı olan birsi nafile ibadet zamanlarında kaza namazlarını kılabilir mi?

Cevap: Kılar ama nafile ibadetlerin sevaplarını kaçırmış olur. Nafile ibadetler nedir?Cevap: Kılar ama nafile ibadetlerin sevaplarını kaçırmış olur. Nafile ibadetler nedir? İşrak namazı; İşrak namazını kılana mükâfat ne?İşrak namazı; İşrak namazını kılana mükâfat ne? Bir hac ve umre yapmış kadar sevap verildiğini Bir hac ve umre yapmış kadar sevap verildiğini Peygamber Efendimiz hasen hadîs-i şerifte bildiriyor. E şimdi işrak namazını kılmayacak, Peygamber Efendimiz hasen hadîs-i şerifte bildiriyor. E şimdi işrak namazını kılmayacak, 2 rekat sabah namazının farzını ödeyecek. İyi, ödenir ama bir hac ve umrenin sevabı ne oldu? Kaçtı.2 rekat sabah namazının farzını ödeyecek. İyi, ödenir ama bir hac ve umrenin sevabı ne oldu? Kaçtı. Zaten o namazı vaktinde kılmamışsın bir kabahat işlemişsin, şimdi kabahatini örteceğim diyeZaten o namazı vaktinde kılmamışsın bir kabahat işlemişsin, şimdi kabahatini örteceğim diye yaparken bir kayıp daha yapıyorsun. Bir sevap kaçırıyorsun. Bu ibadeti yap da bu sevabı kaçırma.yaparken bir kayıp daha yapıyorsun. Bir sevap kaçırıyorsun. Bu ibadeti yap da bu sevabı kaçırma. Çünkü bunun kazası yok. İşrak namazını kılamayacak.Çünkü bunun kazası yok. İşrak namazını kılamayacak. Ben bunu şu vakitte kaza etsem dese kazası da yok. Kaçan kaçıyor.Ben bunu şu vakitte kaza etsem dese kazası da yok. Kaçan kaçıyor. Onun için bu 5 tane ibadeti yap da, namazlarını ondan sonraki zamanlarda öde.Onun için bu 5 tane ibadeti yap da, namazlarını ondan sonraki zamanlarda öde. Ya hepsini ödeyemezsem! Zaten ödeyemezsen ödeyemezsin. Yarın ölür kalırsın ibadetlerin kalacak.Ya hepsini ödeyemezsem! Zaten ödeyemezsen ödeyemezsin. Yarın ölür kalırsın ibadetlerin kalacak. O niyete bağlı bir şey. Bizim mezhebimizde nafile ibadetlerin kazası olmadığından onlar kaçırılmaz.O niyete bağlı bir şey. Bizim mezhebimizde nafile ibadetlerin kazası olmadığından onlar kaçırılmaz. Öteki borç olan farz namazların kazasını ayrıca öder. Doğru olan da budur. Öteki borç olan farz namazların kazasını ayrıca öder. Doğru olan da budur.

Soru: Evvâbin namazı yerine sabah namazının, öğle namazının kazası kılınabilir mi? Soru: Evvâbin namazı yerine sabah namazının, öğle namazının kazası kılınabilir mi?

Cevap: Kılarsın ama onu kaybedersin. Evvâbin namazının sevabı ne?Cevap: Kılarsın ama onu kaybedersin. Evvâbin namazının sevabı ne? Evvâbin namazı kılan bir kimsenin 70 yıllık günahı affolunur.Evvâbin namazı kılan bir kimsenin 70 yıllık günahı affolunur. Yaşı 70 değilse denizlerin köpüğü kadar çok günahı olsa affolunuyor. Bu kaçar mı!Yaşı 70 değilse denizlerin köpüğü kadar çok günahı olsa affolunuyor. Bu kaçar mı! Sen falanca zamanda namaz kılmadın diye onu ödeyeceksin de bu işi yapmayacaksın. Sen falanca zamanda namaz kılmadın diye onu ödeyeceksin de bu işi yapmayacaksın. Mantıklı değil. Güzel şeyleri kaçırmayalım. Mantıklı değil. Güzel şeyleri kaçırmayalım.

Soru: Cuma günü sakal tıraşı olunur mu olunmaz mı? Cevap: Sakal tıraşı hiçbir zaman olunmaz.Soru: Cuma günü sakal tıraşı olunur mu olunmaz mı?

Cevap: Sakal tıraşı hiçbir zaman olunmaz.
Sakalı kökünden kazımak haramdır. Bütün mezheplere göre haramdır.Sakalı kökünden kazımak haramdır. Bütün mezheplere göre haramdır. Bir sürü sakalsız müslüman var. Memuriyettir, talebeliktir; bazı yerlerde yasaklar vardır.Bir sürü sakalsız müslüman var. Memuriyettir, talebeliktir; bazı yerlerde yasaklar vardır. Belki mahsur olur. Yasağa uyan bunun haram olduğunu bilsin.Belki mahsur olur. Yasağa uyan bunun haram olduğunu bilsin. Bu şahıslara haram bir şeyi zorla yaptırtıyor. Bu haramdır, yaptırtmamak lazım.Bu şahıslara haram bir şeyi zorla yaptırtıyor. Bu haramdır, yaptırtmamak lazım. Eğer herhangi bir baskı yapan yok da daha güzel görüneyim diye tıraş olunuyorsa günahı büyük olur. Eğer herhangi bir baskı yapan yok da daha güzel görüneyim diye tıraş olunuyorsa günahı büyük olur. Cart curt sinek kaydı tıraş oluyor. Bir kere daha oluyor vesaire. Cart curt sinek kaydı tıraş oluyor. Bir kere daha oluyor vesaire. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem buyurmuş ki: "Sakalınızı uzatınız, bıyığınızı kısaltınız."Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem buyurmuş ki:

"Sakalınızı uzatınız, bıyığınızı kısaltınız."
Binaenalyeh müslüman Peygamberimizin tavsiyesine uyacak. Binaenalyeh müslüman Peygamberimizin tavsiyesine uyacak. Sakal kesmek de haram olduğundan yanlış bir iş yapmış oluyor, günaha girmiş oluyor.Sakal kesmek de haram olduğundan yanlış bir iş yapmış oluyor, günaha girmiş oluyor. Öyle yapmaması lazım. Mecburiyet yoksa sakalını kesmeyecek.Öyle yapmaması lazım. Mecburiyet yoksa sakalını kesmeyecek. Cuma mübarek gün diye o zaman kesmeyecek.Cuma mübarek gün diye o zaman kesmeyecek. Cumartesi de, Pazar da, diğer günlerde de kesmeyecek. Buna dikkat etmek lazım. Cumartesi de, Pazar da, diğer günlerde de kesmeyecek. Buna dikkat etmek lazım.

Soru: Hocam borsa caiz mi? Cevap: Borsa, bir şirketin hisse senedini almak demektir.Soru: Hocam borsa caiz mi?

Cevap: Borsa, bir şirketin hisse senedini almak demektir.
Hisse senedini almak da ortak olmak demektir. Hisse senedini almak da ortak olmak demektir. İnsan hisse senedini aldığını zaman o şirketin ortağı olmuş oluyor. İnsan hisse senedini aldığını zaman o şirketin ortağı olmuş oluyor. Eğer şirket helal bir iş yapıyorsa ortağın da işi helal demektir.Eğer şirket helal bir iş yapıyorsa ortağın da işi helal demektir. Eğer şirket haram bir iş yapıyorsa haram iş yapan bir şirkete ortak olmak haram bir iş yapmak demektir.Eğer şirket haram bir iş yapıyorsa haram iş yapan bir şirkete ortak olmak haram bir iş yapmak demektir. O zaman caiz olmaz. Borsada senetleri satılan şirketlerden helal olan varsa alırsınız, olabilir.O zaman caiz olmaz. Borsada senetleri satılan şirketlerden helal olan varsa alırsınız, olabilir. Ama bugün borsa da hisse senedi almak vermek bir kumar gibi olmuştur.Ama bugün borsa da hisse senedi almak vermek bir kumar gibi olmuştur. Ben onun ortağı oluyorum diye almıyor.Ben onun ortağı oluyorum diye almıyor. Ucuzlayacak alacak, pahalanacak satacak derken bir kâr bir zarar; iş kumar gibi gidiyor.Ucuzlayacak alacak, pahalanacak satacak derken bir kâr bir zarar; iş kumar gibi gidiyor. Tepetaklak batıyorsunuz.Çok büyük zararlar edilmiş olabiliyor. O bakımdan tehlikeli bir iş.Tepetaklak batıyorsunuz.Çok büyük zararlar edilmiş olabiliyor. O bakımdan tehlikeli bir iş. Aldığın şirketin yaptığı işe bağlı olarak haram, günah olabilir.Aldığın şirketin yaptığı işe bağlı olarak haram, günah olabilir. Bir de ayrıca riski çok olan bir şey olarak görüyorum. Tavsiye etmiyorum, uygun görmüyorum. Bir de ayrıca riski çok olan bir şey olarak görüyorum. Tavsiye etmiyorum, uygun görmüyorum.

es-Selamualeyküm verahmetullah. es-Selamualeyküm verahmetullah.

Konuşma Hakkında
Tema 1
Tema 2