Namaz Vakitleri

22 Cemâziye'l-Âhir 1446
23 December 2024
İmsak
06:47
Güneş
08:20
Öğle
13:08
İkindi
15:26
Akşam
17:47
Yatsı
19:14
Detaylı Arama

Allah'ın Varlığını ve Birliğini Anlamak (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

15 Recep 1414 / 28.12.1993

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın, yurt içinde ve yurt dışında verdiği konferanslar, açılış ve kapanış konuşmalarından oluşmaktadır.

Peygamber (s.a.s.) Efendimiz’in yolunu insanlara anlatmaya çalışan hocamızın muhtelif yerlerde/ülkelerde yapmış oldukları konuşmalardan oluşmaktadır. Konuşmalarda genellikle önce İslâm’ın hak ve gerçek olduğu, büyüklüğü ortaya konuluyor ve İslâm’ın prensipleri hakkında genel bilgiler veriliyor. Geçmiş ümmetlerin kitaplarında Peygamber Efendimiz’le ilgili haberler olduğu ifade ediliyor. Sonra Peygamber (s.a.s.) Efendimiz’in ahlâkı ve bazı güzel ahlâklar anlatılıyor. Peygamber Efendimiz’e en güzel şekilde uymanın yolu olan, ihsân yolu olan tasavvuf üzerinde duruluyor. Nefsi terbiye etmek, güzel ahlâk sahibi olmak için neler yapmak gerektiği anlatılıyor. Zikir ve zikrin usûlü hakkında bilgiler veriliyor. En son bölümde ise, tebliğ ve irşad çalışmalarının önemi üzerinde duruluyor, herkesin İslâm’a hizmet etmesi gerektiği vurgulanıyor.

COŞAN, muhtelif sempozyum ve anma programlarında pek çok muhterem zat hakkında konuşmalar yapmıştır. Hakkında konuşma yaptığı kimseler arasında Hz. Ali (r.a.), Ebû Eyyûb el-Ensârî (r.a.), İmâm-ı Âzam, Ahmed-i Yesevî, Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Hacı Bektâş-ı Velî ve Yunus Emre vardır.

Hatırasına sempozyum ve çeşitli programlar tertip ettirdiği şahsiyetler arasında Ahmed-i Yesevî, Ahmed Ziyâüddîn-i Gümüşhânevî, Zâhid-i Kevserî, Çırpılarlı Ali Efendi, Necip Fazıl Kısakürek ve Ali Yakup Cenkçiler bulunmaktadır. Keza Mehmed Zahid Efendi, hocası Necati Lugal, Ali Yakup Cenkçiler ve Muammer Dolmacı hakkında da bağımsız yazılar kaleme almıştır.

Alimlere uymadığımız zaman neler olur?, İslâm'da siyaset var mıdır?, Türkiye'de İslâmî açıdan kurtuluşun | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Allah'ın Varlığını ve Birliğini Anlamak (Sorular ve Cevaplar)

Prof. Dr. Mahmud Es'ad COŞAN

15 Recep 1414 / 28.12.1993

Açıklama

Hocamız, Gönül dostumuz, Mürebbi'miz Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN’ın, yurt içinde ve yurt dışında verdiği konferanslar, açılış ve kapanış konuşmalarından oluşmaktadır.

Peygamber (s.a.s.) Efendimiz’in yolunu insanlara anlatmaya çalışan hocamızın muhtelif yerlerde/ülkelerde yapmış oldukları konuşmalardan oluşmaktadır. Konuşmalarda genellikle önce İslâm’ın hak ve gerçek olduğu, büyüklüğü ortaya konuluyor ve İslâm’ın prensipleri hakkında genel bilgiler veriliyor. Geçmiş ümmetlerin kitaplarında Peygamber Efendimiz’le ilgili haberler olduğu ifade ediliyor. Sonra Peygamber (s.a.s.) Efendimiz’in ahlâkı ve bazı güzel ahlâklar anlatılıyor. Peygamber Efendimiz’e en güzel şekilde uymanın yolu olan, ihsân yolu olan tasavvuf üzerinde duruluyor. Nefsi terbiye etmek, güzel ahlâk sahibi olmak için neler yapmak gerektiği anlatılıyor. Zikir ve zikrin usûlü hakkında bilgiler veriliyor. En son bölümde ise, tebliğ ve irşad çalışmalarının önemi üzerinde duruluyor, herkesin İslâm’a hizmet etmesi gerektiği vurgulanıyor.

COŞAN, muhtelif sempozyum ve anma programlarında pek çok muhterem zat hakkında konuşmalar yapmıştır. Hakkında konuşma yaptığı kimseler arasında Hz. Ali (r.a.), Ebû Eyyûb el-Ensârî (r.a.), İmâm-ı Âzam, Ahmed-i Yesevî, Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Hacı Bektâş-ı Velî ve Yunus Emre vardır.

Hatırasına sempozyum ve çeşitli programlar tertip ettirdiği şahsiyetler arasında Ahmed-i Yesevî, Ahmed Ziyâüddîn-i Gümüşhânevî, Zâhid-i Kevserî, Çırpılarlı Ali Efendi, Necip Fazıl Kısakürek ve Ali Yakup Cenkçiler bulunmaktadır. Keza Mehmed Zahid Efendi, hocası Necati Lugal, Ali Yakup Cenkçiler ve Muammer Dolmacı hakkında da bağımsız yazılar kaleme almıştır.

Alimlere uymadığımız zaman neler olur?, İslâm'da siyaset var mıdır?, Türkiye'de İslâmî açıdan kurtuluşun | gibi konu başlıkları içeren dini sohbet.

Konuşma Metni

Giymiş olduğumuz pantolonun paçası yere değerseGiymiş olduğumuz pantolonun paçası yere değerse namazın makbul olmadığını duydum, hadis olduğunu söylüyorlar. Açıklarsanız sevinirim. namazın makbul olmadığını duydum, hadis olduğunu söylüyorlar. Açıklarsanız sevinirim.

Eskiden pantolon yoktu. Eskiden pantolon yoktu. Tabii, bizim bildiğimiz mânada Peygamber Efendimiz'in zamanında yalnız şalvar denilen bol kıyafet vardı.Tabii, bizim bildiğimiz mânada Peygamber Efendimiz'in zamanında yalnız şalvar denilen bol kıyafet vardı. Şalvarı tavsiye ediyor Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz ki ve şalvar giyenleri Allah; Şalvarı tavsiye ediyor Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz ki ve şalvar giyenleri Allah; rahmetine daldırsın diyor, rahmeylesin diye dua ediyor. rahmetine daldırsın diyor, rahmeylesin diye dua ediyor.

Çünkü şalvar insanı koruyor; oturduğu, kalktığı zaman, ayağını attığı zaman,Çünkü şalvar insanı koruyor; oturduğu, kalktığı zaman, ayağını attığı zaman, deveye bineceği zaman, deveden ineceği zaman, rüzgâr estiği zaman deveye bineceği zaman, deveden ineceği zaman, rüzgâr estiği zaman vesaire avret yerlerini güzel örtmüş olduğundan şalvar güzel oluyor. vesaire avret yerlerini güzel örtmüş olduğundan şalvar güzel oluyor.

Şalvar hakkında metih var da Peygamber Efendimiz'in yasakladığı pantolon değil.Şalvar hakkında metih var da Peygamber Efendimiz'in yasakladığı pantolon değil. Bunun gibi uzun elbise giyiyor. Bunun gibi uzun elbise giyiyor.

O bölgenin insanı fiyakalı olsun diye, zenginliğinden ve saltanatlı olsun diyeO bölgenin insanı fiyakalı olsun diye, zenginliğinden ve saltanatlı olsun diye hani gelinliğin de eteği arkaya uzun oluyor da resimden görüyoruz,hani gelinliğin de eteği arkaya uzun oluyor da resimden görüyoruz, arkasından çocuklar tutuyor da sürünüyor yerlerde. arkasından çocuklar tutuyor da sürünüyor yerlerde.

Yani yerlerde sürünme moda olmuş, bazı yerlerde.Yani yerlerde sürünme moda olmuş, bazı yerlerde. Gelinin gelinliğinin sürünmesi gibi Araplar'da da uzunca yapıp elbiseyi yerlerde sürünmesi moda olmuş. Gelinin gelinliğinin sürünmesi gibi Araplar'da da uzunca yapıp elbiseyi yerlerde sürünmesi moda olmuş.

O da zamanla pislik topladığı için İslâm'da temizliği emrettiğinden bir;O da zamanla pislik topladığı için İslâm'da temizliği emrettiğinden bir; temizliğe aykırı olduğundan dolayı Efendimiz yasaklamış, uygun görmemiş, iki.temizliğe aykırı olduğundan dolayı Efendimiz yasaklamış, uygun görmemiş, iki. Bu kibirden dolayı dolayı yapıldığı için. Bu kibirden dolayı dolayı yapıldığı için.

Fiyaka olsun diye, gösteriş olsun diye, saltanat, tantana olsun diye yapıldığındanFiyaka olsun diye, gösteriş olsun diye, saltanat, tantana olsun diye yapıldığından kibir ve kendini beğenmişlik İslâm'da uygun olmadığından yasaklanmış. kibir ve kendini beğenmişlik İslâm'da uygun olmadığından yasaklanmış. Yoksa Peygamber Efendimiz'in pantolonu yasaklaması ile ilgili bir şey yok. Yoksa Peygamber Efendimiz'in pantolonu yasaklaması ile ilgili bir şey yok.

Bir de insan bunu giyerse namazı makbul değildir. Namazın kabulü meselesine girmez, bu. Bir de insan bunu giyerse namazı makbul değildir. Namazın kabulü meselesine girmez, bu.

Eğer paçalarını sürüklediği zaman oradan pislik bulaşmışsa veya idrarEğer paçalarını sürüklediği zaman oradan pislik bulaşmışsa veya idrar veya necaset dediğimiz şey bulaşmışsa o da belli bir miktardan fazla tutuyorsaveya necaset dediğimiz şey bulaşmışsa o da belli bir miktardan fazla tutuyorsa insanın elbisesinin üzerinde o zaman necasetten taharet tam tamamlanmamış olduğundan namaz olmaz.insanın elbisesinin üzerinde o zaman necasetten taharet tam tamamlanmamış olduğundan namaz olmaz. Yani pislikten dolayı namaz olmaz; ama pis değilse olur. Pisliği de tabii açıklamak lazım. Yani pislikten dolayı namaz olmaz; ama pis değilse olur. Pisliği de tabii açıklamak lazım.

İslâm'da tozluluk, pislik değildir. Yağmur yağıyordu dışarıda.İslâm'da tozluluk, pislik değildir. Yağmur yağıyordu dışarıda. Giderken üstünüz, başınız çamur oldu; bu pislik değildir. Toprak temizdir.Giderken üstünüz, başınız çamur oldu; bu pislik değildir. Toprak temizdir. Pis olan bir şey yani idrar veya büyük abdest veya şarap veya buna benzer bir şeyler olursa o pis sayılır. Pis olan bir şey yani idrar veya büyük abdest veya şarap veya buna benzer bir şeyler olursa o pis sayılır.

Demek ki çamur olması, toz olması, kirlenmesi, pislik sayılmaz.Demek ki çamur olması, toz olması, kirlenmesi, pislik sayılmaz. Pantolonun arka tarafına biraz sürülmüşse ama yüz numaraya gittiği zaman Pantolonun arka tarafına biraz sürülmüşse ama yüz numaraya gittiği zaman yerdeki pis şeylere değmişse paçası, işte o zaman namaz olmaz. Neden? yerdeki pis şeylere değmişse paçası, işte o zaman namaz olmaz.

Neden?

Namazın şartlarından birisi de insan abdest alacak, vücudu temiz olacak.Namazın şartlarından birisi de insan abdest alacak, vücudu temiz olacak. Elbisesi de temiz olacak, secde ettiği yer de temiz olacak. Elbisesi de temiz olacak, secde ettiği yer de temiz olacak.

Onun elbisesi temiz olmadığı için namazı kabul olmuyor, bir. Onun elbisesi temiz olmadığı için namazı kabul olmuyor, bir. İkincisi pantolonla ilgili şunu duymuş olabilir, kardeşlerimiz. İkincisi pantolonla ilgili şunu duymuş olabilir, kardeşlerimiz.

Pantolon dar olursa streç tarzında veyaPantolon dar olursa streç tarzında veya blue jean tarzında pantolon dar olduğu zaman erkekte veya kadında eğer vücudunun hatları belli oluyor dablue jean tarzında pantolon dar olduğu zaman erkekte veya kadında eğer vücudunun hatları belli oluyor da avret mahalleri tezahür ediyorsa o zaman hem kendisinin namazı bozuluravret mahalleri tezahür ediyorsa o zaman hem kendisinin namazı bozulur hem de arkada olup da onu görenlerin namazı bozulur. hem de arkada olup da onu görenlerin namazı bozulur.

Onun için hocalar niye cübbe giyiyor? Onun için hocalar niye cübbe giyiyor?

Namazı bozulmasın diye. Önde duruyor cübbeyle. Bütün vücudunu örtüyor. Neden? Namazı bozulmasın diye. Önde duruyor cübbeyle. Bütün vücudunu örtüyor.

Neden?

Kardeşlerimiz umreye gidince ihram giyiyorlar. İşte bu tesettür sağlansın diye. lazım? Kardeşlerimiz umreye gidince ihram giyiyorlar. İşte bu tesettür sağlansın diye. lazım?

Tesettürün yani örtünmek için erkeklere ne lazım? Setr-i avret diyoruz, kadın için de lazım.Tesettürün yani örtünmek için erkeklere ne lazım?

Setr-i avret diyoruz, kadın için de lazım.
Tesettürün olabilmesi için giyimin bol olması lazım.Tesettürün olabilmesi için giyimin bol olması lazım. Giyim vücudun âzâsını belli ediyorsa tesettür sayılmaz. Örtünmüş sayılmaz. Avustralyalılar'ı görüyoruz. Giyim vücudun âzâsını belli ediyorsa tesettür sayılmaz. Örtünmüş sayılmaz. Avustralyalılar'ı görüyoruz.

Giyiyor bir şeyler. Kadın veya erkek her şeyle bütün vücut teşkilatı olduğu gibi ortaya çıkıyor.Giyiyor bir şeyler. Kadın veya erkek her şeyle bütün vücut teşkilatı olduğu gibi ortaya çıkıyor. Olmaz, bu giyim sayılmaz. Vücut hatlarını belli etmeyecek, bol bir giyim olacak, bir. Olmaz, bu giyim sayılmaz. Vücut hatlarını belli etmeyecek, bol bir giyim olacak, bir. Kalın olacak, altı görünmeyecek. Kalın olacak, altı görünmeyecek.

İstediği kadar kalın olsa camdan olsa, 1 santimetre kalınlığındaİstediği kadar kalın olsa camdan olsa, 1 santimetre kalınlığında camın içinde olsa yine örtünmüş sayılmaz, altı görünmeyecek. Altının görünmemesi esastır.camın içinde olsa yine örtünmüş sayılmaz, altı görünmeyecek. Altının görünmemesi esastır. O bakımdan altı görünmeyen, âzâsı belli olmayan tarzda giyinmesi lazım. O bakımdan altı görünmeyen, âzâsı belli olmayan tarzda giyinmesi lazım.

Dar giyinmiş, avret mahalleri meydana çıkıyorsa secde ettiği zaman,Dar giyinmiş, avret mahalleri meydana çıkıyorsa secde ettiği zaman, o zaman kendisinin de namazı bozulur; o zaman kendisinin de namazı bozulur; arkadan onun o mahallerine gözü takılanın da namazı bozulur.arkadan onun o mahallerine gözü takılanın da namazı bozulur. Mesela odur yani. Bütün bunların özeti şu oluyor: Mesela odur yani. Bütün bunların özeti şu oluyor:

Elbisemizin cübbe, entari, pardösü veya hanımlar için uzun etekElbisemizin cübbe, entari, pardösü veya hanımlar için uzun etek veya İspanyol paça veya elbisenizin parçalarının yerlerde sürünmemesi lazım, kirlenmesin diye.veya İspanyol paça veya elbisenizin parçalarının yerlerde sürünmemesi lazım, kirlenmesin diye. Bu kirlilik necaset tarzında olursa namaza mâni olur. Bu kirlilik necaset tarzında olursa namaza mâni olur.

Onun için mümkün olduğunca sürülmeyen tarzda kıyafetler seçmeliyiz.Onun için mümkün olduğunca sürülmeyen tarzda kıyafetler seçmeliyiz. Mesela, bizim eşofmanlarımız güzel oluyor.Mesela, bizim eşofmanlarımız güzel oluyor. Bileziği var, bileziği olduğundan hiçbir şey yere değmiyor.Bileziği var, bileziği olduğundan hiçbir şey yere değmiyor. Bir de bolluğu var, rahat olsun diye, güzel. Bir de bolluğu var, rahat olsun diye, güzel.

Bazı kardeşlerimizin sırtında uzun pardösü gibi şeyler var. Mutlaka uzunca bir kıyafeti tercih etmeliyiz.Bazı kardeşlerimizin sırtında uzun pardösü gibi şeyler var. Mutlaka uzunca bir kıyafeti tercih etmeliyiz. Cekete veya mont gibi bir şeye uzunca bir kıyafeti tercih etmeliyiz ki vücudumuzu bol bir şekilde örtmüş olsun.Cekete veya mont gibi bir şeye uzunca bir kıyafeti tercih etmeliyiz ki vücudumuzu bol bir şekilde örtmüş olsun. Bol olmadığı zaman, örtmediği zaman, ceket olduğu zaman öteki namazın bozulma mahsuru çıkabilir. Bol olmadığı zaman, örtmediği zaman, ceket olduğu zaman öteki namazın bozulma mahsuru çıkabilir.

Hıristiyan ve yahudilerin rahip ve hahamlarına tapma konusunda âyet-i delil göstererekHıristiyan ve yahudilerin rahip ve hahamlarına tapma konusunda âyet-i delil göstererek tasavvufa, tarikata, bir mürşid intisap ve bilhassa rabıta etmeye karşı çıkanlara nasıl cevap vereceğimizi söyler misiniz?tasavvufa, tarikata, bir mürşid intisap ve bilhassa rabıta etmeye karşı çıkanlara nasıl cevap vereceğimizi söyler misiniz? Çok güzel bir soru. Şimdi peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz'in zamanındaÇok güzel bir soru. Şimdi peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz'in zamanında Allah'ın emirleri Peygamber Efendimiz'e gelince Peygamber Efendimiz'in geleceğiniAllah'ın emirleri Peygamber Efendimiz'e gelince Peygamber Efendimiz'in geleceğini kitaplardaki müjdelerden bildiği halde o zamanın yahudileri ve hıristiyanları Efendimiz'e tâbi olmadılar.kitaplardaki müjdelerden bildiği halde o zamanın yahudileri ve hıristiyanları Efendimiz'e tâbi olmadılar. Hahamlarını, papazlarının başkanlarının sözlerini dinlediler. İmana gelmediler. Hahamlarını, papazlarının başkanlarının sözlerini dinlediler. İmana gelmediler.

Peygamber Efendimiz'e uymadılar, onun için onu Rab edinmiş oldular.Peygamber Efendimiz'e uymadılar, onun için onu Rab edinmiş oldular. İslâm'da da âlimlere hürmet var. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz'e bağlılık var. İslâm'da da âlimlere hürmet var. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz'e bağlılık var.

Peygamber Efendimiz'e o kadar bağlı olması gerekiyor ki bir müslümanın onu;Peygamber Efendimiz'e o kadar bağlı olması gerekiyor ki bir müslümanın onu; babasından, evladından, bütün insanlardan daha çok sevmesi gerekiyor, bir. Emirlerini tutması gerekiyor. babasından, evladından, bütün insanlardan daha çok sevmesi gerekiyor, bir. Emirlerini tutması gerekiyor.

Ve mâ kâne li mü'minin ve lâ mü'minetin. Bir erkek mü'min, bir kadın mü'min için mümkün değildir. Ve mâ kâne li mü'minin ve lâ mü'minetin. Bir erkek mü'min, bir kadın mü'min için mümkün değildir.

İzâ kadallâhu ve resûluhu emran en yekûne lehumul hıyeratu min emrihim. İzâ kadallâhu ve resûluhu emran en yekûne lehumul hıyeratu min emrihim. Allah ve resûlü bir şey söylediği zaman ona aykırı hareket etmek,Allah ve resûlü bir şey söylediği zaman ona aykırı hareket etmek, "ben onu istemiyorum; şunu istiyorum" demek mümkün değildir. "ben onu istemiyorum; şunu istiyorum" demek mümkün değildir.

Tam itaat edecek demek, Resûlullah'a tam itaati de Allah emrediyor.Tam itaat edecek demek, Resûlullah'a tam itaati de Allah emrediyor. Hahamlar ve papazlara itaat edenleri; müşriklikle itham ediyor. Bu neyi gösteriyor? Hahamlar ve papazlara itaat edenleri; müşriklikle itham ediyor. Bu neyi gösteriyor?

Onlar Allah'ın yolundan başka yolu emrettiklerinden Allah'ı dinlemeyip Onlar Allah'ın yolundan başka yolu emrettiklerinden Allah'ı dinlemeyip onları dinlediklerinden dolayı onları Rab edinmiş oluyorlar;onları dinlediklerinden dolayı onları Rab edinmiş oluyorlar; yoksa İslâm'da itaat yok mânasına gelmiyor bu.yoksa İslâm'da itaat yok mânasına gelmiyor bu. Elbette Peygamber Efendimiz'e itaat edecek müslümanlar. Elbette alimlerine itibar edecek. Elbette Peygamber Efendimiz'e itaat edecek müslümanlar. Elbette alimlerine itibar edecek. Elbette müçtehitlerine ittiba edecek. Elbette onun yolunda gidecek. Yanlış anlamayalım.Elbette müçtehitlerine ittiba edecek.

Elbette onun yolunda gidecek. Yanlış anlamayalım.
Alim insanları Resûlullah'ın yoluna çekmeye çalışıyor. Alim insanları Resûlullah'ın yoluna çekmeye çalışıyor. Elbette itaat edeceğiz, dinlemediği zaman âsi olmuş olur. O zaman nefsine kapılmış olur.Elbette itaat edeceğiz, dinlemediği zaman âsi olmuş olur. O zaman nefsine kapılmış olur. Elbette itaat edeceğiz, meseleyi bu âyet-i kerîmenin tefsirini okuduğumuz zaman çok net olarak anlıyoruz. Elbette itaat edeceğiz, meseleyi bu âyet-i kerîmenin tefsirini okuduğumuz zaman çok net olarak anlıyoruz.

Bu aptalca yorumu ve yanlış yorumu yani dine aykırı, imana aykırı yorumu yapan yarım bilginler var.Bu aptalca yorumu ve yanlış yorumu yani dine aykırı, imana aykırı yorumu yapan yarım bilginler var. Türkiye'de de var, başka yerde de var, Mısır'da da var. Said Havva'nın kitabında: Türkiye'de de var, başka yerde de var, Mısır'da da var. Said Havva'nın kitabında:

Âyet-i kerîmesinde Allah'a itaat et, tamam. Resûl'üne itaat et.Âyet-i kerîmesinde Allah'a itaat et, tamam. Resûl'üne itaat et. Elbette Allah onu elçi göndermişti, itaat edilecek. Elbette Allah onu elçi göndermişti, itaat edilecek.

Ve üli'l-emri minküm. Sizler ulû'l-emre itaat edin.Ve üli'l-emri minküm. Sizler ulû'l-emre itaat edin. Çünkü Peygamber Efendimiz buyuruyor ki;Çünkü Peygamber Efendimiz buyuruyor ki; Lâ taate li-mahlûkin fî ma'siyeti'l-hâlik.Lâ taate li-mahlûkin fî ma'siyeti'l-hâlik. Allah'a isyanda kula itaat olmaz ki. Elbette Allah'a itaate çağıran alime itaat edilecek.Allah'a isyanda kula itaat olmaz ki. Elbette Allah'a itaate çağıran alime itaat edilecek. Ulû'l-emr, alimler demek veya ulû'l-emr alimler olması da lazımdır, aynı zamanda;Ulû'l-emr, alimler demek veya ulû'l-emr alimler olması da lazımdır, aynı zamanda; çünkü işin başına geçecek adam âyet bilmiyor, hadis bilmiyor. çünkü işin başına geçecek adam âyet bilmiyor, hadis bilmiyor.

Direksiyonu çevirecek, yalan yanlış yola. Direksiyonu çevirecek, yalan yanlış yola.

Ona ittibâ edilir mi? Edilmez. Neden? Lâ taate li-mahlûkin fî ma'siyeti'l-hâlik.Ona ittibâ edilir mi? Edilmez. Neden? Lâ taate li-mahlûkin fî ma'siyeti'l-hâlik. Allah'a isyanda bir kula itaat edilmez. İtaat ederse helak olur.Allah'a isyanda bir kula itaat edilmez. İtaat ederse helak olur. Peygamber Efendimiz'in zamanından misalleri var. Peygamber Efendimiz'in zamanından misalleri var.

Bir kişiyi emir tayin etti, bir grubun başına. "Sen buranın emirisin, komutanın, başkanısın.Bir kişiyi emir tayin etti, bir grubun başına. "Sen buranın emirisin, komutanın, başkanısın. Hadi vazifeye." O grup vazifeye gitti, aralarında problem çıktı. Sıkıntı çıktı, ihtilafa düştüler. Hadi vazifeye." O grup vazifeye gitti, aralarında problem çıktı. Sıkıntı çıktı, ihtilafa düştüler. Kızdı emir ve dedi ki: "Odun toplayın. Çalı çırpı toplayın." Birbirlerine baktılar.Kızdı emir ve dedi ki:

"Odun toplayın. Çalı çırpı toplayın." Birbirlerine baktılar.
Emirin sözünü dinlemeleri lazım. Çalı çırpı topladılar, yaktılar. Emirin sözünü dinlemeleri lazım. Çalı çırpı topladılar, yaktılar.

Şimdi ateşin içine girin, dedi.Şimdi ateşin içine girin, dedi. Dediler ki: Evet, sen emirsin; ama bu ateşin içine girmeyeceğiz. Bu işi de Resûlullah'a bildireceğiz. Dediler ki: Evet, sen emirsin; ama bu ateşin içine girmeyeceğiz. Bu işi de Resûlullah'a bildireceğiz.

Hakikaten seyahatten döndükten sonra Resûlullah sallallahu aleyhi ve selleme gittiler.Hakikaten seyahatten döndükten sonra Resûlullah sallallahu aleyhi ve selleme gittiler. "Ya Resûlallah; senin başımıza itaat edin diye tayin ettiğin emir bize böyle böyle yaptı."Ya Resûlallah; senin başımıza itaat edin diye tayin ettiğin emir bize böyle böyle yaptı. Ateşi yaktırdı, girin içine, dedi. Dinî bakımdan itaat edip girmemiz mi lazımdı?" Ateşi yaktırdı, girin içine, dedi. Dinî bakımdan itaat edip girmemiz mi lazımdı?"

Hayır, girseydiniz cehenneme giderdiniz, dedi. Neden? Hayır, girseydiniz cehenneme giderdiniz, dedi.

Neden?

İsyan konusunda, yalan yanlış konuda bak Peygamber Efendimiz tayin ettiği emir olduğu halde itaat edilmiyor. İsyan konusunda, yalan yanlış konuda bak Peygamber Efendimiz tayin ettiği emir olduğu halde itaat edilmiyor.

İtaat kimedir? Allah'adır. İtaat kimedir? Resûlullah'adır. İtaat kimedir? İtaat kimedir?

Allah'adır.

İtaat kimedir?

Resûlullah'adır.

İtaat kimedir?

Onların yolunda yürüyen alimedir.Onların yolunda yürüyen alimedir. Binâenaleyh şeyhe, mürşide, alim-i hakikiye, müçtehite uymayan Allah yolundan çıkmış olur.Binâenaleyh şeyhe, mürşide, alim-i hakikiye, müçtehite uymayan Allah yolundan çıkmış olur. Bir de şu sıralar işi tersine döndürdüler. Bir de şu sıralar işi tersine döndürdüler.

Resûlullah'a itaat etmeyen, hahamlarına itaat eden insanları Rab edindiler;Resûlullah'a itaat etmeyen, hahamlarına itaat eden insanları Rab edindiler; onu bahane olarak işi tersine döndürdüler. Kulların vazifesi Allah'a itaat etmek. onu bahane olarak işi tersine döndürdüler. Kulların vazifesi Allah'a itaat etmek. Allah'ın emrini kim söylüyorsa ona itaat edecek. Allah'ın emrini kim söylüyorsa ona itaat edecek.

İnsanın babası olsa, hanımsa kocası olsa, talebe ise hocası olsa yanlış bir yolu gösteriyorsa,İnsanın babası olsa, hanımsa kocası olsa, talebe ise hocası olsa yanlış bir yolu gösteriyorsa, kendisine emrediyorsa o zaman itaat edemez. Edemez, etmemesi icap eder. kendisine emrediyorsa o zaman itaat edemez. Edemez, etmemesi icap eder.

"Gel bakalım oğlum, yanıma. Ben senin babanım. Al şu içkiyi. Emrediyorum, iç."Gel bakalım oğlum, yanıma. Ben senin babanım. Al şu içkiyi. Emrediyorum, iç. Ben senin babanım. Üzerinde hakkım var, haklarımı helal etmem, iç ulan!" İçemez. İçecek mi? İçemez.Ben senin babanım. Üzerinde hakkım var, haklarımı helal etmem, iç ulan!" İçemez.

İçecek mi?

İçemez.
"Baba haklarını helal etmeyecek. Bir kadeh içivereyim de babam hakkını helal etsin." Öyle şey yok."Baba haklarını helal etmeyecek. Bir kadeh içivereyim de babam hakkını helal etsin." Öyle şey yok. Çünkü babanın onu emretmeye hakkı yok. O bakımdan itaat edecek, duracak. Diyor ki Peygamber Efendimiz: Çünkü babanın onu emretmeye hakkı yok. O bakımdan itaat edecek, duracak. Diyor ki Peygamber Efendimiz:

Ateşe girin dediği zaman girseydiniz cehenneme giderdiniz.Ateşe girin dediği zaman girseydiniz cehenneme giderdiniz. Ölürdünüz, Kudüs rahipleri gibi intihar etmiş olurdunuz. Ateşe giderdiniz.Ölürdünüz, Kudüs rahipleri gibi intihar etmiş olurdunuz. Ateşe giderdiniz. "Peki, Resûlullah ona kendine itaat edin dedi. Onun için girdik." "Peki, Resûlullah ona kendine itaat edin dedi. Onun için girdik."

Öyle bir şey yok.Öyle bir şey yok. Allah'tan gelen emirlerini bilecek ki gelen emirleri içinde nefsini insanın kendi kendisini öldürmemesi lazım.Allah'tan gelen emirlerini bilecek ki gelen emirleri içinde nefsini insanın kendi kendisini öldürmemesi lazım. O hataya düşmeyecek, haramları bilecek ki yapmayacak. O hataya düşmeyecek, haramları bilecek ki yapmayacak. Onun için bu yaptığım açıklama çok önemli bir açıklamadır. Onun için bu yaptığım açıklama çok önemli bir açıklamadır.

Bu açıklamayı hatırınızda iyi tutun.Bu açıklamayı hatırınızda iyi tutun. O hahamlar, o papazlar Resûlullah'a uymaktan kavimlerini dizginledikleri içinO hahamlar, o papazlar Resûlullah'a uymaktan kavimlerini dizginledikleri için ve kavimde onları Allah'a isyan yolunda, dinlememe konusundave kavimde onları Allah'a isyan yolunda, dinlememe konusunda tuttukları sözleri dinledikleri için Rab edinmiş oldular. tuttukları sözleri dinledikleri için Rab edinmiş oldular.

Yoksa Allah yolunun alimine itaat farzdır.Yoksa Allah yolunun alimine itaat farzdır. Peygamber Efendimiz'e itaat farzdır, itaat etmediğin zaman kâfir olursunuz;Peygamber Efendimiz'e itaat farzdır, itaat etmediğin zaman kâfir olursunuz; Peygamber Efendimiz'i dinlemeyince. Hz Ömer radıyallahu anha'ya iki kişi geldi.Peygamber Efendimiz'i dinlemeyince. Hz Ömer radıyallahu anha'ya iki kişi geldi. Birisi sözde müslüman, ötekisi ehl-i kitap gayrimüslim. Birisi sözde müslüman, ötekisi ehl-i kitap gayrimüslim.

Dediler ki: "Ya Ömer aramızda ihtilaf var, seni hakem tayin etmek istiyoruz. Anlatalım.Dediler ki: "Ya Ömer aramızda ihtilaf var, seni hakem tayin etmek istiyoruz. Anlatalım. Sen bizim aramızda hükmet." Olur. Problem nedir, dedi.Sen bizim aramızda hükmet." Olur. Problem nedir, dedi. "Biz bu problemi daha önce Hz Muhammed'e gittik, anlattık. Hz. Muhammed beni haklı çıkardı." dedi. "Biz bu problemi daha önce Hz Muhammed'e gittik, anlattık. Hz. Muhammed beni haklı çıkardı." dedi.

Ehl-i kitap, müslüman olmayan. Benim haklı olduğumu söyledi; ama kabul etmedi.Ehl-i kitap, müslüman olmayan. Benim haklı olduğumu söyledi; ama kabul etmedi. Bir de Hz. Ömer'e soralım, dedi.Bir de Hz. Ömer'e soralım, dedi. Onun için sana geldik deyince, hayretler içinde bakakaldı Hz. Ömer.Onun için sana geldik deyince, hayretler içinde bakakaldı Hz. Ömer. Peygamber Efendimiz'e gittiniz de verdiği hükmü sen kabul etmedin mi? Evet.Peygamber Efendimiz'e gittiniz de verdiği hükmü sen kabul etmedin mi?

Evet.
Ya Ömer, bir de sana söyleyelim, sana anlatalım.Ya Ömer, bir de sana söyleyelim, sana anlatalım. "Dur. Ben şimdi gidip gelip hükmedeceğim." dedi. İçeriye gitti, kılıcını aldı; adamı öldürdü."Dur. Ben şimdi gidip gelip hükmedeceğim." dedi. İçeriye gitti, kılıcını aldı; adamı öldürdü. Bu benim okuduğum âyet-i kerîmenin tefsirine bakın. Niye öldürdü Hz. Ömer? Bu benim okuduğum âyet-i kerîmenin tefsirine bakın.

Niye öldürdü Hz. Ömer?

Çünkü Resûlallah bir konuda hükmettiği zaman ona uymamak küfürdür.Çünkü Resûlallah bir konuda hükmettiği zaman ona uymamak küfürdür. Dinden çıkmaktır, irtidat etmektir.Dinden çıkmaktır, irtidat etmektir. Müslümanken dinden çıkan da öldürülür. Onun için öldürdü. Müslümanken dinden çıkan da öldürülür. Onun için öldürdü.

Millet âyeti inkâr etmek insanı kâfir yapar sanıyor.Millet âyeti inkâr etmek insanı kâfir yapar sanıyor. Peygamber Efendimiz'in ağzından çıktığı kesin olarak bilinen bir hadîs-i şerîfi de inkâr etmekPeygamber Efendimiz'in ağzından çıktığı kesin olarak bilinen bir hadîs-i şerîfi de inkâr etmek kesin olarak dinden çıkartıyor. Çünkü dinin ahkâmı olarak, kesin olarak geldi. kesin olarak dinden çıkartıyor. Çünkü dinin ahkâmı olarak, kesin olarak geldi.

Ancak acaba bu Peygamber Efendimiz'den geldi mi, yoksa gelmedi mi filan diyebilir;Ancak acaba bu Peygamber Efendimiz'den geldi mi, yoksa gelmedi mi filan diyebilir; ama geldiği kesin olan bir şeyi, hadisi inkâr ederse kâfir olur.ama geldiği kesin olan bir şeyi, hadisi inkâr ederse kâfir olur. Hz. Ömer onu dinden çıktığı için öldürdü. Öldürülmeye de layıktı. Hz. Ömer onu dinden çıktığı için öldürdü. Öldürülmeye de layıktı.

Çünkü Resûlullah'ın peygamber olmasına rağmen hükmüne razı olmadı. Bu iş oyuncak değildir.Çünkü Resûlullah'ın peygamber olmasına rağmen hükmüne razı olmadı. Bu iş oyuncak değildir. Çok ciddi bir meseledir. Bu soruyu sorana teşekkür ederim. Bunun cevabı böyle. Çok ciddi bir meseledir. Bu soruyu sorana teşekkür ederim. Bunun cevabı böyle.

Müslümanlar, alimlerine uymayacaklar da zalimlerine mi uyacaklar? Kime uyacaklar? Müslümanlar, alimlerine uymayacaklar da zalimlerine mi uyacaklar? Kime uyacaklar?

Alimlere uymadığımız zaman neler olur? Alimlere uymadığımız zaman neler olur?

Hadiselerde gördünüz.Hadiselerde gördünüz. Ramazan gününde ana avrat küfür ederek, adam bıçaklayarak İslâm'a hizmet mi olur? Ramazan gününde ana avrat küfür ederek, adam bıçaklayarak İslâm'a hizmet mi olur?

İşin başında alim olmadığı zaman zalim olur; zalime uyuduğun zaman yapılan işlerin hepsi zulüm olur. İşin başında alim olmadığı zaman zalim olur; zalime uyuduğun zaman yapılan işlerin hepsi zulüm olur.

Muhterem hocam öğrenmek istiyorum; İslâm'da siyaset var mıdır, bahseder misiniz? Muhterem hocam öğrenmek istiyorum; İslâm'da siyaset var mıdır, bahseder misiniz?

İslâm'da siyaset vardır, siyaset bir konudur. Bu konuyla ilgili fakülte bile kurulmuştur.İslâm'da siyaset vardır, siyaset bir konudur. Bu konuyla ilgili fakülte bile kurulmuştur. Siyasal Bilimler Fakültesi diye. Tabii, bu konu vardır İslâm'da.Siyasal Bilimler Fakültesi diye. Tabii, bu konu vardır İslâm'da. Fıkıh kitaplarının devlet yönetimi bölümü vardır. Fıkıh kitaplarının devlet yönetimi bölümü vardır.

Devlet yönetiminin nasıl olacağına dair bölümler vardır. Bu konuda ahkâm vardır.Devlet yönetiminin nasıl olacağına dair bölümler vardır. Bu konuda ahkâm vardır. İslâm'ın konusu içine girmeyen hiçbir husus yoktur. Neden? İslâm'ın konusu içine girmeyen hiçbir husus yoktur.

Neden?

İslâm, hayatı Allah'ın rızasına göre yaşama tarzı olduğundan İslâm, hayatı Allah'ın rızasına göre yaşama tarzı olduğundan hayatta insanın karşısına gelebilecek her şeyde İslâm'ın hükmü vardır.hayatta insanın karşısına gelebilecek her şeyde İslâm'ın hükmü vardır. Bilinmiyorsa gidilir sorulur. Bu nasıl olması lazım? Yeni bir olayla karşılaştık.Bilinmiyorsa gidilir sorulur. Bu nasıl olması lazım? Yeni bir olayla karşılaştık. Organ nakli caiz mi vesaire? Gidip sorulur.Organ nakli caiz mi vesaire? Gidip sorulur. O da alim olarak inceler ve Allah'ın emri, rızası şu tarafadır der. İslâm'ın çerçevesi dışında konu yoktur.O da alim olarak inceler ve Allah'ın emri, rızası şu tarafadır der. İslâm'ın çerçevesi dışında konu yoktur. İslâm hayat demektir; ama nasıl hayat demektir? İslâm hayat demektir; ama nasıl hayat demektir?

Allah'ın rızasına uygun olarak hayatı yaşamak demektir. Mü'min olarak yaşamak demektir.Allah'ın rızasına uygun olarak hayatı yaşamak demektir. Mü'min olarak yaşamak demektir. Onun için ticaret vardır; ticaretin ahkâmı vardır. Onun için ticaret vardır; ticaretin ahkâmı vardır.

Siyaset vardır; siyasetin kanunları, ahkâmı vardır.Siyaset vardır; siyasetin kanunları, ahkâmı vardır. Evlenmek vardır, evlenmenin ahkâmı, kanunları vardır. Evlenmek vardır, evlenmenin ahkâmı, kanunları vardır. Miras vardır, mirasın kanunları vardır. Temizlik vardır, temizliğin usûlleri, çeşitleri vardır. Miras vardır, mirasın kanunları vardır. Temizlik vardır, temizliğin usûlleri, çeşitleri vardır.

İslâm; bunları detaylı olarak anlatmıştır.İslâm; bunları detaylı olarak anlatmıştır. Suyla temizleme vardır, ateşle yakarak temizleme vardır; toprakla ovuşturarak temizleme vardır.Suyla temizleme vardır, ateşle yakarak temizleme vardır; toprakla ovuşturarak temizleme vardır. Fıkıh kitapları bunları satır satır yazar, aşağıya kadar anlatır. İslâm'da siyaset vardır. Fıkıh kitapları bunları satır satır yazar, aşağıya kadar anlatır. İslâm'da siyaset vardır.

Türkiye'de İslâmî açıdan kurtuluşun sebepleri neler olabilir? Türkiye'de İslâmî açıdan kurtuluşun sebepleri neler olabilir?

Türkiye'de ve dünyada her yerde İslâmî açıdan kurtuluşun birinci sebebiTürkiye'de ve dünyada her yerde İslâmî açıdan kurtuluşun birinci sebebi Allah'a tam inanmak, sağlam inanmaktır.Allah'a tam inanmak, sağlam inanmaktır. Sağlam müslüman olmaktır, İslâm'ı doğru olarak bilmek ve yaşamaktır.Sağlam müslüman olmaktır, İslâm'ı doğru olarak bilmek ve yaşamaktır. Ondan sonra da İslâm'ı yaşamayan insanlara da dur demektir. Ondan sonra da İslâm'ı yaşamayan insanlara da dur demektir.

İslâm'ı yaşamayan insanın gayri İslâmî çalışmalarına dur demek lazımdır.İslâm'ı yaşamayan insanın gayri İslâmî çalışmalarına dur demek lazımdır. Emri mâruf, nehy-i münker. İyi olan şeyleri yaptırmak, kötü olan şeyi de yaptırmamak lazımdır.Emri mâruf, nehy-i münker. İyi olan şeyleri yaptırmak, kötü olan şeyi de yaptırmamak lazımdır. Zulmü yaptırmamak lazım, rüşveti yaptırmamak lazım, hırsızlığı, haksızlığı yaptırmamak lazımdır.Zulmü yaptırmamak lazım, rüşveti yaptırmamak lazım, hırsızlığı, haksızlığı yaptırmamak lazımdır. Onun için müslümanın aktif olması lazımdır. Çalışması lazımdır.Onun için müslümanın aktif olması lazımdır.

Çalışması lazımdır.
Mü'minler kendi aralarında emri mâruf nehy-i münkerle problemlerini çözerler.Mü'minler kendi aralarında emri mâruf nehy-i münkerle problemlerini çözerler. "Bir kardeşiniz buradan darılmış, kalkmış gitmiş." deseler olmaz."Bir kardeşiniz buradan darılmış, kalkmış gitmiş." deseler olmaz. Müslümanların birbirleriyle problemlerini çözmesinin mekanizması vardır. Müslümanların birbirleriyle problemlerini çözmesinin mekanizması vardır.

Problemsiz toplum olmaz. Problemsiz aile olmaz. Karı koca ihtilafa düşebilir vesaire.Problemsiz toplum olmaz. Problemsiz aile olmaz. Karı koca ihtilafa düşebilir vesaire. Ama bunların çözümü vardır. Öyle hareket etmek lazım. Ama bunların çözümü vardır. Öyle hareket etmek lazım.

Hanefî mezhebine göre tâdil-i erkândan bahseder misiniz? Hanefî mezhebine göre tâdil-i erkândan bahseder misiniz?

Tâdil-i erkân; tâdil hakkını vermek, adalet etmek demek.Tâdil-i erkân; tâdil hakkını vermek, adalet etmek demek. Tâdil-i erkân; namazın hareketlerine yani kıyamına, rükûsuna, secdesine, kıraatine,Tâdil-i erkân; namazın hareketlerine yani kıyamına, rükûsuna, secdesine, kıraatine, namazı teşkil eden formlara, hareketlere hakkını vermek, hakkı ile yapmak demek. Tâdil-i erkân budur. namazı teşkil eden formlara, hareketlere hakkını vermek, hakkı ile yapmak demek. Tâdil-i erkân budur.

Allahuekber dedi. Eğildi; rükuda hakkını verecek. Semiallahü li-men hamideh dedi.Allahuekber dedi. Eğildi; rükuda hakkını verecek. Semiallahü li-men hamideh dedi. Kalktı, ayakta durdu. Bunun hakkını verecek.Kalktı, ayakta durdu. Bunun hakkını verecek. Allahuekber dedi, secdeye vardı, buna hakkını verecek. İki secde arasına celse deniliyor.Allahuekber dedi, secdeye vardı, buna hakkını verecek. İki secde arasına celse deniliyor. Allahuekber, buna hakkını verecek. Allahuekber, buna hakkını verecek.

Hakkını vermemek nasıl oluyor? Hakkını vermemek nasıl oluyor?

Neden? Peygamber Efendimiz böyle namaz kılan bir kimseyi uzaktan gördü, dedi ki: Neden?

Peygamber Efendimiz böyle namaz kılan bir kimseyi uzaktan gördü, dedi ki:

"Ey filanca, sen namaz kılmış olmadın, bir daha kıl." O da yine kıldı. "Ey filanca yine olmadı."Ey filanca, sen namaz kılmış olmadın, bir daha kıl." O da yine kıldı. "Ey filanca yine olmadı. Namazın bir daha kıl." dedi. Bir daha kıldı, yine hızlı kıldı.Namazın bir daha kıl." dedi. Bir daha kıldı, yine hızlı kıldı. Bunun üzerine Peygamber Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem anlattı. Bunun üzerine Peygamber Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem anlattı.

"Bak, rükûya vardığın zaman bütün âzân sakinleşinceye kadar dur." Yani adalelerin gerilmiş yay gibi olmasın."Bak, rükûya vardığın zaman bütün âzân sakinleşinceye kadar dur." Yani adalelerin gerilmiş yay gibi olmasın. Hani yayı şöyle çekersin, bıraktığın zamanHani yayı şöyle çekersin, bıraktığın zaman gider falan gerildiği zaman. Rükûya vardı; ama durmuyor. Hop kalkıyor. gider falan gerildiği zaman. Rükûya vardı; ama durmuyor. Hop kalkıyor.

Secdeye vardı; ama hop kalkacak. Olmaz, yetmez.Secdeye vardı; ama hop kalkacak. Olmaz, yetmez. O uzvun huzur buluncaya kadar, tam yerleşinceye kadar, kalktığın zaman âzân sakinleşinceye kadar dur. O uzvun huzur buluncaya kadar, tam yerleşinceye kadar, kalktığın zaman âzân sakinleşinceye kadar dur.

Onun için namazı böyle hakkını vererek kılmak lazım.Onun için namazı böyle hakkını vererek kılmak lazım. Hızlı kılındığı zaman Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem "Olmadı senin namazın." dediği içinHızlı kılındığı zaman Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem "Olmadı senin namazın." dediği için tadîl-i erkâna riayet edilmediğinden namaz kılmamış oluyor. Namazı ağır ağır kılacak. tadîl-i erkâna riayet edilmediğinden namaz kılmamış oluyor. Namazı ağır ağır kılacak.

Allah bizden zaman bakımından rekor kırarak namaz kılmamızı istemedi.Allah bizden zaman bakımından rekor kırarak namaz kılmamızı istemedi. Teravih namazını 20 rekâti elhamdülillah 12 dakikada kıldım, inşaallah bir dahaki sene 9 dakikaya indireceğim.Teravih namazını 20 rekâti elhamdülillah 12 dakikada kıldım, inşaallah bir dahaki sene 9 dakikaya indireceğim. İnşallah bir dahaki sene 3 dakikada secdeye gideceğim. Böyle rekor istenmiyor bizden. Ne isteniyor? İnşallah bir dahaki sene 3 dakikada secdeye gideceğim. Böyle rekor istenmiyor bizden.

Ne isteniyor?

Yaptığımız ibadetin huzurlu, huşûlu, huzurlu böyle duygusal hazları ala ala namaz kılmasını emrediyor.Yaptığımız ibadetin huzurlu, huşûlu, huzurlu böyle duygusal hazları ala ala namaz kılmasını emrediyor. Hızlı değil, aksine yavaş yavaş kılmamızı istiyor. Müezzinlik yapıyor kardeşimiz. Hızlı değil, aksine yavaş yavaş kılmamızı istiyor. Müezzinlik yapıyor kardeşimiz.

Sübhanallah denilmiyor; süb süb deniliyor.Sübhanallah denilmiyor; süb süb deniliyor. Ondan sonra Elhamdülillah'a geçiliyor. Ben Sübhanallah'ı bitirirken millet Allahu ekber'i bitiriyor,Ondan sonra Elhamdülillah'a geçiliyor. Ben Sübhanallah'ı bitirirken millet Allahu ekber'i bitiriyor, La ilahe illallahu vallahu ekber vela havle vela kuvvete illa billahil azim diyor.La ilahe illallahu vallahu ekber vela havle vela kuvvete illa billahil azim diyor. Arkanda ordu mu var, birisi mi kovalıyor, ne oluyor? Peşinde Firavun var da Kızıldeniz'i mi geçmen lazım? Arkanda ordu mu var, birisi mi kovalıyor, ne oluyor? Peşinde Firavun var da Kızıldeniz'i mi geçmen lazım?

Acele etme, yavaş yavaş. Tadîl-i erkân; bütün ibadetlerde, huzurlu bir şekilde bu işi yapmak demek.Acele etme, yavaş yavaş. Tadîl-i erkân; bütün ibadetlerde, huzurlu bir şekilde bu işi yapmak demek. Bizim mezhebimizde vaciptir, bazı mezheplerde farzdır. Tadîl-i erkân olmazsa namaz olmaz. O kadar önemli. Bizim mezhebimizde vaciptir, bazı mezheplerde farzdır. Tadîl-i erkân olmazsa namaz olmaz. O kadar önemli.

Diyelim ki bir hıristiyan küfre giriyor. Sonra Allah hidayet ediyor ve müslüman oluyor.Diyelim ki bir hıristiyan küfre giriyor. Sonra Allah hidayet ediyor ve müslüman oluyor. Allah bu hıristiyanın tövbesini affeder mi? Allah bu hıristiyanın tövbesini affeder mi?

Güzel bir soru, bu soruyu sorana da teşekkür ederim. Güzel bir soru, bu soruyu sorana da teşekkür ederim. Müslüman olmak numaratörü sıfırlamak demek. Müslüman olmak numaratörü sıfırlamak demek. Hani direksiyonun altında numaratör var ya oraya basıyorsun sıfırlıyor.Hani direksiyonun altında numaratör var ya oraya basıyorsun sıfırlıyor. Müslüman olmak; bir şeye yeniden başlamak demektir, yeniden doğmak demek. Müslüman olmak; bir şeye yeniden başlamak demektir, yeniden doğmak demek.

Avrupalı birisi geldi Türkiye'ye. Tanıştık. İsmin ne, cismin ne falan. Kaç yaşındasın, dedim.Avrupalı birisi geldi Türkiye'ye. Tanıştık. İsmin ne, cismin ne falan. Kaç yaşındasın, dedim. Dört aylığım, dedi. Ya koca sakallı adam dört aylık nasıl olur? Dört aylığım, dedi. Ya koca sakallı adam dört aylık nasıl olur?

Yanında emziği yok, biberonu yok. Dört aydır müslüman olduğu için "dört aylığım" diyor.Yanında emziği yok, biberonu yok. Dört aydır müslüman olduğu için "dört aylığım" diyor. Yeni doğdum demek istiyor yani, İslâm'a girince. İslâm'a giren yeniden doğmuş demektir.Yeni doğdum demek istiyor yani, İslâm'a girince. İslâm'a giren yeniden doğmuş demektir. Bütün eski günahları affolur. Ne şirki kalır, küfrü kalır, ne katilliği kalır, ne hırsızlığı kalır. Hepsi silinir.Bütün eski günahları affolur. Ne şirki kalır, küfrü kalır, ne katilliği kalır, ne hırsızlığı kalır. Hepsi silinir. Onun için senden, benden daha temiz olurlar. Onun için senden, benden daha temiz olurlar.

Eşhedü enlâ ilâhe illallah ve eşedü enle Muhammeden abduhu ve resûlü. Eşhedü enlâ ilâhe illallah ve eşedü enle Muhammeden abduhu ve resûlü.

Dedi mi o insan tertemiz olur. Allahu Teâlâ hazretleri; sizi tertemiz kullarından eylesin. Dedi mi o insan tertemiz olur. Allahu Teâlâ hazretleri; sizi tertemiz kullarından eylesin. Cennetiyle, cemaliyle cümlemizi müşerref eylesin. Cennetiyle, cemaliyle cümlemizi müşerref eylesin.

Hocam Avustralya'da birçok ateist var.Hocam Avustralya'da birçok ateist var. Onlarla tanıştığımız zaman, teşvik etmek için ne gibi sözler söylemeliyiz; ne buyurursunuz? Onlarla tanıştığımız zaman, teşvik etmek için ne gibi sözler söylemeliyiz; ne buyurursunuz?

Teşekkür ederim. Bu da yine güzel bir soru, tabii. Teşekkür ederim. Bu da yine güzel bir soru, tabii. Emr-i mâruf nehy-i münkeri söylemenin usûlü vardır, yolu vardır; imkânı vardır. Şekli vardır, şemali vardır.Emr-i mâruf nehy-i münkeri söylemenin usûlü vardır, yolu vardır; imkânı vardır. Şekli vardır, şemali vardır. Bu şekiller içinde en önemlisi acele etmemek;Bu şekiller içinde en önemlisi acele etmemek; emr-i mâruf yaptığınız insanı sevmek ve saymak, onu hor ve hakir görmeyip tepeden bakmamak. emr-i mâruf yaptığınız insanı sevmek ve saymak, onu hor ve hakir görmeyip tepeden bakmamak.

Onu hakir görüp tepeden bakarsa olmaz.Onu hakir görüp tepeden bakarsa olmaz. Sevecek, bu, hatası olan kardeş, benim gibi bir insan diyecek.Sevecek, bu, hatası olan kardeş, benim gibi bir insan diyecek. Sevecek ve emr-i mâruf nehy-i münker ile münakaşa ediyorum;Sevecek ve emr-i mâruf nehy-i münker ile münakaşa ediyorum; benim onu mutlaka yenmem lazım gibi bir müsabaka havasında gitmeyeceğiz. benim onu mutlaka yenmem lazım gibi bir müsabaka havasında gitmeyeceğiz.

"Ben bunu bir kaldıracağım, mutlaka bunun sırtını pat yere yapıştırmalıyım. Elini kaldırmalıyım."Ben bunu bir kaldıracağım, mutlaka bunun sırtını pat yere yapıştırmalıyım. Elini kaldırmalıyım. Galip gelmeliyim." gibi yapmayacak. Yumuşak olacak. Merhamet edecek, sevecek.Galip gelmeliyim." gibi yapmayacak. Yumuşak olacak. Merhamet edecek, sevecek. Kalbinden konuşacak, yani samimiyetiyle konuşacak. Doğru olan şeyler söyleyecek.Kalbinden konuşacak, yani samimiyetiyle konuşacak. Doğru olan şeyler söyleyecek. Onu anlamaya çalışacak. Fakat ben çok net olarak söylüyorum. Onu anlamaya çalışacak. Fakat ben çok net olarak söylüyorum.

Bizim Türkiye'deki ateistler ile Avrupa'daki ateistler arasında fark var.Bizim Türkiye'deki ateistler ile Avrupa'daki ateistler arasında fark var. Bizim Türkiye'deki masonlar ile Avrupa'daki masonlar arasında fark vardır. Bizim Türkiye'deki masonlar ile Avrupa'daki masonlar arasında fark vardır. Bizim Türkiye'deki ittihatçılarla, Avrupa'dakiler arasında fark vardır. Bizim Türkiye'deki ittihatçılarla, Avrupa'dakiler arasında fark vardır.

Röteryanlar arasında fark vardır; çünkü muhitler, pozisyonlar farklıdır; şartlar farklıdır, vasıflar farklıdır.Röteryanlar arasında fark vardır; çünkü muhitler, pozisyonlar farklıdır; şartlar farklıdır, vasıflar farklıdır. Bizimkinin durumu çok daha münasip.Bizimkinin durumu çok daha münasip. Buradaki nispeten farklıdır. Hayır yapıyorum diye düşünüyor olabilir. Fikir hürriyeti zayıflığı içinde olabilir.Buradaki nispeten farklıdır. Hayır yapıyorum diye düşünüyor olabilir. Fikir hürriyeti zayıflığı içinde olabilir. Tabii, bunları hesaba katarak bizim davranışlarının ana sebebini düşünüp ona göre yaklaşmak lazım ona. Tabii, bunları hesaba katarak bizim davranışlarının ana sebebini düşünüp ona göre yaklaşmak lazım ona.

Yani bu gerçekten gerçeği bulmak istiyor mu, hakikaten samimi mi?Yani bu gerçekten gerçeği bulmak istiyor mu, hakikaten samimi mi? Şu yaptığı hareketi ne sebeple yapıyor diye sormak lazım. Şu yaptığı hareketi ne sebeple yapıyor diye sormak lazım.

Ona yaklaşıp öyle konuşmak lazım. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem hazretlerine delikanlı birisi geldi.Ona yaklaşıp öyle konuşmak lazım. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem hazretlerine delikanlı birisi geldi. Çok kötü bir şey için kendisine müsaade istedi. Çok kötü bir şey için kendisine müsaade istedi.

"Flört için bana müsaade et." dedi. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem onu karşısına oturttu."Flört için bana müsaade et." dedi. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem onu karşısına oturttu. Sahâbe-i kirâma kalsa döverlerdi. Öyle terbiyesiz, ahlâksız diye döverlerdi. Sahâbe-i kirâma kalsa döverlerdi. Öyle terbiyesiz, ahlâksız diye döverlerdi. Efendimiz aleyhisselatu ves selam onu aldı ve dedi ki: Efendimiz aleyhisselatu ves selam onu aldı ve dedi ki:

Senin bu söylediğin şeyi senin annene yapsalar razı olur musun? Olmam. Senin bu söylediğin şeyi senin annene yapsalar razı olur musun?

Olmam.

Senin kız kardeş ne yapsalar razı olur musun? Olmam. Senin kız kardeş ne yapsalar razı olur musun?

Olmam.

Evli olsan senin hanımına karşı yapsalar razı olur musun? Olmam. Evli olsan senin hanımına karşı yapsalar razı olur musun?

Olmam.

O halde yapacağın şey ya birisinin annesidir ya birisinin kardeşidir, çocuğudur ya da karısıdır.O halde yapacağın şey ya birisinin annesidir ya birisinin kardeşidir, çocuğudur ya da karısıdır. Binâenaleyh, senin bunu yapman ona karşı haksızlık olur, dedi. Binâenaleyh, senin bunu yapman ona karşı haksızlık olur, dedi.

Kabul ettik fikri. Efendimiz'in bu tavrına, ilmine dikkat etmek lazım.Kabul ettik fikri. Efendimiz'in bu tavrına, ilmine dikkat etmek lazım. Peygamber Efendimiz'in mescidine birisi geldi, bedevilerden. Sıkıştı, küçük abdesti geldi.Peygamber Efendimiz'in mescidine birisi geldi, bedevilerden. Sıkıştı, küçük abdesti geldi. Mescidin duvarına gitti, ihtiyacını gördü. Orada sahâbe-i kirâm dövecekti. Mescidin duvarına gitti, ihtiyacını gördü. Orada sahâbe-i kirâm dövecekti.

Ama tabii o zaman mescit nasıl çitle çevrili, hurma dalları ile örtülmüş. Halı yok, bir şey yok.Ama tabii o zaman mescit nasıl çitle çevrili, hurma dalları ile örtülmüş. Halı yok, bir şey yok. Eski adetler gibi gördü, bedevi bilmiyor. Eski adetler gibi gördü, bedevi bilmiyor.

Yeni dinin getirdiği hükümleri bilmiyor. Orada abdestini bozdu.Yeni dinin getirdiği hükümleri bilmiyor. Orada abdestini bozdu. Peygamber Efendimiz dövmek isteyenleri engelledi. "Durun, dövmeyin.Peygamber Efendimiz dövmek isteyenleri engelledi. "Durun, dövmeyin. Orayı yıkayın, temizleyin, atın. Ona da anlatın." dedi. Yani dövselerdi o adam ne yapacaktı? Orayı yıkayın, temizleyin, atın. Ona da anlatın." dedi.

Yani dövselerdi o adam ne yapacaktı?

"Ya Hz. Muhammed'in yanına gittim, ne dediğini anlamaya. Bir araba sopa yedim, geldim."Ya Hz. Muhammed'in yanına gittim, ne dediğini anlamaya. Bir araba sopa yedim, geldim. Vallahi siz de gitmeyin. Güzelce evinizde oturun." falan diyebilirdi belki. Vallahi siz de gitmeyin. Güzelce evinizde oturun." falan diyebilirdi belki.

Öyle yapmadı Peygamber Efendimiz. İzah etti.Öyle yapmadı Peygamber Efendimiz. İzah etti. İkaz etti; ama ondan sonra o bedeviler de değişti, herkes değişti. Devir değişti.İkaz etti; ama ondan sonra o bedeviler de değişti, herkes değişti. Devir değişti. Çağ değişti. İnsanlar değişti. Vakur insanlar oldular.Çağ değişti. İnsanlar değişti.

Vakur insanlar oldular.
Yani sabırla, yumuşaklıkla, anlata anlata düzelecek. Sabır, tevhit, ilim, irfan yapacağız.Yani sabırla, yumuşaklıkla, anlata anlata düzelecek. Sabır, tevhit, ilim, irfan yapacağız. Emri mâruf nehy-i münker yapacağız. Allah hepinizden razı olsun. Emri mâruf nehy-i münker yapacağız. Allah hepinizden razı olsun.

Esselamün aleyküm ve rahmetullah. Esselamün aleyküm ve rahmetullah.

Konuşma Hakkında
Tema 1
Tema 2